تکمیل طرح‌های بخش درمان در آذربایجان‌غربی؛ گواهی بر موفقیت دولت سیزدهم

مهاباد- ایرنا- نهضت تکمیل و تجهیز مراکز بیمارستانی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم شتاب بیشتری به خود گرفت و علاوه بر آماده بهره برداری بودن ۲ بیمارستان اشنویه و نقده، ۶ بیمارستان دیگر نیز با تخصیص اعتبار ویژه در دست ساخت است که با اتمام آنها، انقلابی در سرانه تخت های درمانی استان ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی با بیش از سه میلیون نفر جمعیت، از لحاظ سرانه تخت بیمارستانی پایین تر از میانگین کشور قرار دارد و یکی از نیازهای بخش بهداشت و درمان این استان ارتقای سرانه تخت بیمارستانی و احداث و تجهیز بیمارستان های جدید در مناطق مختلف این استان است.

کمبود تخت های بیمارستانی در آذربایجان غربی، در ادوار گذشته باعث شده بود برخی از بیماران برای مداوا و دریافت خدمات پزشکی بهتر به استان های همجوار از جمله آذربایجان شرقی بروند که این امر علاوه بر افزایش هزینه های بیمار، موج ناامیدی در بین بستگان بیمار هم ایجاد کرده بود.

از طرفی دیگر هم مرز بودن آذربایجان غربی با سه کشور همسایه و بالا بودن هزینه درمانی در این کشورها در مقایسه با کشورمان، باعث شده بود که بسیاری از مهمانان خارجی به منظور مداوا به آذربایجان غربی سفر کنند و به دلیل کمبود فضاهای بیمارستانی در آذربایجان غربی این مهمانان نیز برای مداوا از استان خارج می شدند.

طبق گفته کارشناسان این حوزه، سرانه موجود برای هر یک هزار نفر جمعیت در آذربایجان غربی ۱.۶۴ تخت بیمارستانی است که این رقم باید به ۲ تخت بیمارستانی برای هر هزار نفر افزایش یابد.

اما دولت سیزدهم از همان ابتدای کار با سرمایه گذاری بیشتر در بخش بهداشت و درمان آذربایجان غربی و تکمیل و تجهیز بیمارستان های در حال ساخت و شروع عملیات احداث بیمارستان های جدید، علاوه بر تامین نیازهای داخلی، زمینه را برای توسعه توریسم درمانی را هم فراهم کرده است.

تخت‌های بیمارستانی در آذربایجان‌غربی به هفت هزار و ۵۰۰ تخت افزایش می‌یابد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: با اتمام پروژه‌های بیمارستانی در استان، ۲ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی جدید به مجموعه موجود تعداد تخت‌های بیمارستانی به هفت هزار و ۵۰۰ تخت می رسد.

تکمیل طرح‌های بخش درمان در آذربایجان‌غربی؛ گواهی بر موفقیت دولت سیزدهم

محمدامین ولی‌زاد اظهار کرد: بیمارستان‌های ۳۵۰ تختخوابی میاندوآب، مهاباد، پیرانشهر و شاهین دژ نیز در دست ساخت است و احداث بیمارستان ۹۶ تختی چایپاره نیز مصوب شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی ادامه داد: در مرکز استان نیز یک بیمارستان ۴۵۰ تختخوابی مصوب شده و بیمارستان‌های ۲۵۰ تختخوابی روانپزشکی و یک هزار تختخوابی هم در دست مطالعه است.

وی ابراز امیدواری کرد با بهره‌برداری از این واحدهای بیمارستانی در آذربایجان غربی میانگین سرانه تخت بیمارستانی در استان به متوسط کشوری برسد.

۲ بیمارستان با ۲۹۲ تخت در آذربایجان‌غربی آماده افتتاح است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: با تلاش های صورت گرفته در دولت سیزدهم، اقدامات قابل توجهی برای توسعه زیرساخت های درمانی در استان انجام شده که یکی از نتایج آنها، آماده افتتاح بودن ۲ بیمارستان با ۲۹۲ تخت در جنوب استان است.

محمدامین ولی‌زاد افزود: این ۲ بیمارستان شامل فاز توسعه ۲۰۷ تختخوابی نقده و بیمارستان ۸۵ تختخوابی اشنویه است.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن، سه بیمارستان در جنوب استان، ۲ مرکز درمانی در شمال استان و یک بیمارستان در ارومیه نیز در حال احداث هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: این بیمارستان ها ۴۵۰ تختخوابی شهید بهشتی ارومیه، ۳۵۰ تختخوابی میاندوآب، ۳۵۰ تختخوابی مهاباد، ۲۵۰ تختخوابی بوکان، ۲۵۰ تختخوابی سلماس و ۱۰۰ تختخوابی چایپاره را شامل می شود.

ولی زاد گفت: افق این طرح ها سال ۱۴۰۴ تعیین شده و امیدواریم با انجام اقدامات ساختمانی و تجهیزی، این مراکز درمانی را در سال افق به مدار خدمت رسانی وارد کنیم که در آن صورت، سرانه تخت های بیمارستانی آذربایجان غربی جهش قابل توجهی خواهد داشت.

وی افزود: البته در صدد هستیم بیمارستان ۴۵۰ تختخوابی شهید بهشتی ارومیه را در یک و نیم سال آینده به اتمام برسانیم تا ۴۵۰ تخت در مرکز استان وارد مدار شود.

احداث بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی در جهتلوی ارومیه در دستور کار قرار گرفت

استاندار آذربایجان غربی گفت: با پیگیری ها و مجوزهایی که از برنامه و بودجه و وزرات بهداشت و درمان اخذ شده، عملیات احداث بیمارستان در منطقه جهتلو آغاز می شود.

تکمیل طرح‌های بخش درمان در آذربایجان‌غربی؛ گواهی بر موفقیت دولت سیزدهم

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه سیاست ها و اولویت های دولت سیزدهم مورد تاکید رییس جمهور شهیدبود، گفت: بحث ارتقای ضریب سلامت و بهداشت در مناطق کم برخوردار به ویژه در مناطق روستایی براساس مطالعاتی که دانشگاه علوم پزشکی استان انجام داده، صورت می گیرد.

وی ادامه داد: ۱۶۱ پروژه در حوزه بهداشت در سطح استان آغاز شده و در سفرهای شهرستانی که انجام می گرفت در هر ۲۰ شهرستان براساس اولویت بندی، اجرای طرح های درمانی و بهداشتی در دستور کار بوده است.

وی اظهار کرد: این پروژه ها شامل مرکز بهداشت، پایگاه سلامت، پایگاه جامع سلامت و مرکز اروژانس است که تاکنون ۶۰ مرکز، افتتاح شده و به بهره برداری رسیده است

پیشرفت سه ماهه بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی مهاباد معادل پنج سال پیش از آن است

معاون وزیر بهداشت و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشت و درمانی کشور با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی مهاباد به ۵۸ درصد رسیده است، گفت: میزان پیشرفت صورت گرفته در این طرح طی سه ماه گذشته معادل پنج سال پیش ازآن بوده است.

ابراهیم نیک دل در حاشیه بازید از پروژه درمانی مهاباد اظهار کرد: احداث بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی مهاباد هم اکنون در ۲ شیفت کاری و با حضور بیش از ۱۵۰ نیرو در حال انجام بوده و تا پایان خرداد سال آینده سازه اسکلت سازه آن تکمیل خواهد شد.

تکمیل طرح‌های بخش درمان در آذربایجان‌غربی؛ گواهی بر موفقیت دولت سیزدهم

وی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده، از اواخر بهار سال آینده وارد مرحله تکمیلی احداث این پروژه مهم بهداشتی درمانی در مهاباد خواهیم شد.

معاون وزیر بهداشت و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشت و درمانی کشور ادامه داد: با ورود به مرحله تکمیل پروژه نیاز به ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار خواهیم داشت که تلاش می کنیم به موقع تامین و پروژه طی موعد مقرر افتتاح شود.

به گزارش ایرنا، پروژه بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی مهاباد در زمینی به مساحت هشت هکتار و زیربنای ۳.۵ هکتار در ۶ طبقه در بلوار خلبان شهید خالد حیدری احداث می‌شود و شامل‌ بخش‌های زایمان، بستری عمومی، درمانگاه و بخش‌های پشتیبانی خواهد بود.

آذربایجان‌غربی با نگاه ویژه دولت سیزدهم مسیرهای توسعه بخش بهداشت و درمان را به سرعت طی کرده و در حال حاضر سرانه تخت‌های فعال بیمارستانی در این استان به متوسط کشوری نزدیک شده‌است.

با افزایش تخت های بیمارستانی در آذربایجان غربی و تعداد واحدهای آزمایشگاهی و کلینیک های تخصصی در زمینه های تشخیص سرطان، درمان ناباروری، پیوند اعضا و انجام خدمات کلینیکی و پاراکلنیکی در این استان علاوه بر تامین نیازهای هم استانی ها، زمینه ها برای توسعه توریسم درمانی نیز مهیا شده است.

با احداث و بهره‌برداری کامل این بیمارستان‌ها و در چشم انداز حدود پنج ساله می‌توان آذربایجان غربی را به جمع استان‌های با ظرفیت بالای بیمارستانی و درمانی ملحق کرد به شرط اینکه، اعتبار لازم با پیگیری از نهادهای ملی به این طرح‌ها اختصاص یابد.

هم‌اکنون در آذربایجان‌غربی ۲ هزار و ۹۰۰ نفر پزشک عمومی و متخصص در ۳۲ واحد بیمارستانی مشغول فعالیت هستند و ۱۸۲ مرکز آزمایشگاهی و ۸۸ مرکز تصویربرداری در استان وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha