امام راحل بالاترین گفتمان را با جهان داشت

قم - ایرنا - عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه انقلابی بودن به معنای عدم گفتمان با دنیا نیست، گفت: حضرت امام خمینی‌(ره) بالاترین گفتمان را با دنیا داشتند، به گونه‌ای که روسای جمهور دنیا در دوران جنگ تحمیلی خدمت ایشان می‌آمدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام «ناصر رفیعی» یکشنبه شب در آیین بزرگداشت سالگرد ارتحال امام راحل در حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اندیشه‌های تربیتی حضرت امام‌ (ره) غالبا تحت‌الشعاع دیدگاه‌های سیاسی ایشان قرار گرفته است. افزود: امام یک شخصیت سیاسی و بین‌المللی بود که یک انقلاب را رهبری کرد ولی دیدگاه‌های فقهی، علمی، اصولی، فلسفی و تربیتی‌ این شخصیت بزرگ کمتر مطرح شده است.

استاد حوزه علمیه قم با تبیین اصول اندیشه‌های تربیتی امام راحل اظهار کرد: نخستین اصل در اندیشه‌های امام، خدا محوری و اتکال به خداوند است.

حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: در مبانی اندیشه‌های تربیتی حضرت امام، اصلاح خود بر اصلاح دیگران تقدم دارد.

عضو هیات علمی جامعه‌المصطفی با بیان این نکته که داشتن امید از دیگر اصول اندیشه‌های تربیتی حضرت امام به شمار می‌آید بیان کرد: امام خیلی امیدوار بود، رهبر معظم انقلاب فرمودند، امید در دل امام یک عنصر دائمی بود، موتور حرکت امام بود، این امید در رفتار و گفتار امام دیده می‌شد.

امام راحل بالاترین گفتمان را با جهان داشت

وی یادآور شد: حضرت امام فرمودند، ما باشیم یا نباشیم، جمهوری اسلامی می‌ماند چون به اشخاص وابسته نیست.

حجت الاسلام رفیعی در ادامه با یادآوری دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: تحریم‌های دشمن باعث شده مردم شیرینی این دستاوردها را احساس نکنند.

وی همچنین تقدم تزکیه بر تعلیم را نیز از جمله اصول اندیشه‌های امام عنوان کرد و گفت: انسانی که تزکیه نشده باشد، علامه دهر هم باشد، بی‌فایده‌ است، در انقلاب اسلامی عالمان، عمامه به‌سران و روشنفکران زیادی از قطار انقلاب پیاده شدند.

عضو جامعه‌المصطفی همچنین آخرین نکته در اندیشه تربیتی امام راحل را ایجاد حکومت تربیتی دانست و گفت: مطابق نظر امام، حکومت دینی نیز باید مبتنی بر مبانی تربیتی باشد.

وی افزود: طبق فرموده امام، هیچ حکومتی مثل حکومت اسلامی نمی‌تواند ملت‌ها را آن‌طور که باید اداره و تربیت کند.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: معنای این حرف این نیست که همه جامعه از دین تبعیت می‌کنند، ولی اگر بدنه جامعه سالم باشد، طبیعتا دین‌داری جامعه نیز بالاتر خواهد رفت.

وی با بیان این مطلب که نباید شرایط امروز جامعه را با سال ۵۷ مقایسه کنیم اضافه کرد: در سال ۵۷، فساد گسترده‌ای در کشور وجود داشت، ولی امروز همان جوانانی که به نظر غیرمذهبی می‌آیند در درون خود عشق دینی دارند و این در پرتو حکومت دینی به وجود آمده است.

امام راحل بالاترین گفتمان را با جهان داشت

وی در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از کسانی که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند به آنان توصیه کرد: برای خدا وارد صحنه شوید، اگر بالاتر از شما کسی هست، کنار بروید.

رفیعی در ادامه افزود: مطابق روایت‌های اسلامی، اگر کسی بداند برای انجام کاری برتر از او وجود دارد و با این حال کنار نرود، آدم مضمومی است.

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره‌ها اخلاق را رعایت کنند، گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری تلاشی که دولت شهید آیت‌الله رئیسی برای حضور در بین مردم داشت را در مناظره‌های انتخاباتی خراب نکنند.

وی همچنین در ادامه بیان کرد: کاندیداها نباید در خصوص کارهای انجام شده، در مردم ایجاد یاس و ناامیدی کنند.

حجت الاسلام رفیعی اظهار کرد: مهمترین ویژگی رئیس دولت سیزدهم این بود که مردم را امیدوار کرد، هر دولتی که می‌آید نیز باید این امیدآفرینی را ادامه دهد.

استاد حوزه علمیه قم همچنین گفت: دریافت عادلانه مالیات، دشمن‌شناسی و فراهم کردن زمینه اصلاح مردم، باید نقشه راه رئیس جمهور آینده باشد.

حجت‌الاسلام رفیعی با ذکر این نکته که شهید آیت‌الله رئیسی فقط برای خدا وارد عرصه شده بود بیان کرد: خدا هم دین و هم آبروی رئیس جمهور فقید را حفظ کرد.

امام راحل بالاترین گفتمان را با جهان داشت

وی اضافه کرد: آیت‌الله رئیسی نزد خدا عزیز بود و چون برای خدا کار کرد، در دل‌ها ماند.

این کارشناس مذهبی همچنین شجاعت آیت‌الله رئیسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: رئیس جمهور شهید در سازمان ملل عکس شهید سلیمانی و قرآن را در دست گرفت و در دولت او اجازه شلیک موشک‌های نقطه‌زن به خاک رژیم صهیونیستی داده شد.

وی تصریح کرد: شهید رئیسی ثابت کرد، می‌توان انقلابی بود و با دنیا نیز تعامل داشت.

حجت‌الاسلام رفیعی یادآور شد: ۳۰۰ کشور جهان برای شهادت آیت‌الله رئیسی یا اطلاعیه دادند و یا در مراسم تشییع حضور داشتند، به نحوی که منجر به عصبانیت شبکه‌های معاند شد.

آیین بزرگداشت سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌(ره) با حضور گسترده زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه‌ و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی به‌ویژه آیات علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha