۱۴ خرداد، فرصتی برای بازخوانی ابعاد شخصیتی امام (ره)

اصفهان-ایرنا- کارشناسان بر این باورند شخصیت برجسته معنوی و سیاسی بـنیانگذار انـقلاب اسلامی یکی از عوامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی است که استکبار جهانی بارها درصدد سانسور و تحریف آن برآمده است و اگر ابعاد شخصیتی امام راحل(ره) به نسل جوان معرفی و شناسانده نشود خطر تحریف آن وجود دارد.

به گزارش ایرنا، شخصیت برجسته بنیانگذار جمهوری اسلامی، ابعاد مختلفی دارد و بسیاری بر این باورند که ریشه و عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی، آراسته بودن امام راحل (ره) به ویژگی‌های عالی اخلاقی است و رمز بقا و دوام نظام نیز در گرو پایبندی به این اصول می باشد.

بدون تردید اگر ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) به نحو مطلوب به قشرهای مختلف مردم و به ویژه نسل جوان معرفی و شناسانده نشود خطر تحریف آن از سوی دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب وجود دارد و در این سال ها بارها شاهد بودیم که استکبار جهانی با غول های رسانه ای خود با استفاده از روش ها و ابزارهای مختلف مترصد سانسور و تحریف ابعاد شخصیتی این چهره ماندگار تاریخ معاصر برآمده اند.

امام راحل (ره) با الگو برداری از پیامبر اعظم (ص) نظام مقدسی را بر مبنای اسلام ناب محمدی(ص) بنیان نهاد که امروز با گذشت ۳۵ سال از رحلت جانسوز ایشان، این شجره طیبه قدرتمندتر از همیشه در صحنه تاریخ رخ نمایی می‌کند.

امام خمینی (ره) با نگاهی معنوی به حکمرانی، ارزش‌های زمان خود نظیر قدرت، شهوت و ریاست را به انقلابی و جهادی بودن، مبارزه با استکبار و دفاع از مظلوم و آرمان‌های الهی تغییر داد به طوری که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی حرکت در مسیر دین و قرآن ارزش محسوب شد و جوانان این مرز و بوم با این نگاه عاشقانه وارد میدان‌های نبرد حق علیه باطل در دوران جنگ تحمیلی شدند.

تدیّن و تقوای امام راحل (ره) از دوران جوانی، زبانزد عام و خاص و دلیل آن مداومت بر نماز و ذکر بود که تا آخرین لحظات عمر شریف ایشان نیز ترک نشد. این شخصیت برجسته توجه ویژه ای به اهمیت اخلاق و تهذیب نفس داشتند و ایشان خطاب به روحانیون فرموده اند: «اگر ما مهذّب باشیم خواهیم توانست هستی خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامی قرار دهیم، اما اگر مهذّب نباشیم آنچه که داریم در خدمت قرار نخواهد گرفت و چه بسا که در جهت عکس هم قرار گیرد.»

پافشاری بر حفظ اصول دینی و شرع و فقه اسلامی، و عزت بخشیدن به اسلام و ملت های مسلمان و مرعوب نشدن در مقابل قدرت‌های جهانی از دیگر ویژگی های معمار کبیر انقلاب اسلامی است و از این روست که امام (ره) در سال ۱۳۴۳ در قم علیه قانون کاپیتولاسیون سخنرانی کرد و به روحانیت اعلام داشت که: «من اعلام خطر می‌کنم که اسلام در خطر است».

امام می‌خواست اسلام را احیا و نقش دین را در جامعه پر رنگ کند تا اجتماع مسلمانان رنگ توحیدی بگیرد و دل های مومنان منور به نور حق شود و از این روست که قیام ایشان ریشه در فرهنگ حسینی و عاشورا دارد.

امام خمینی (ره) پیروزی را عمل به تکلیف می دانست و می فرمود: «موفقیت ادای تکلیف است و نه لزوماً به نتیجه رسیدن اقدامی که بر اساس تکلیف صورت گرفته است» و همین نگاه بود که باعث می شد که ایشان همواره حتی در شرایط محدودیت بر موضع حق ایستادگی داشتند.

۱۴ خرداد، فرصتی برای بازخوانی ابعاد شخصیتی امام (ره)

مردم اصفهان بخاطر ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) همواره یار ایشان و یاریگر انقلاب اسلامی بودند

عضو هیات علمی و استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در این پیوند به خبرنگار ایرنا در اصفهان گفت: مردم اصفهان بخاطر ابعاد برجسته شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) همواره یار ایشان و یاریگر انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف بوده‌اند و هم اکنون در این مسیر در خط رهبری نظام هستند.

محسن نصری ادامه داد: تدین و ساده زیستی امام خمینی(ره) باعث شد مردم متدین، مذهبی و شهید پرور اصفهان نیز ایفاگر نقش‌های مهمی در عرصه حمایت از این شخصیت بزرگوار در طول سال های نهضت اسلامی و دفاع مقدس باشند و همگان شاهد بودند مردم دیار نصف جهان از جمله پیشگامان انقلاب اسلامی بودند.

وی تصریح کرد: بدلیل آن که امام (ره) فرد مخلصی بودند، چون بندگی خدا را انجام می دادند، بر قلب های مردم ما حکومت می کردند و به‌خصوص در دوران دفاع مقدس عشق امام (ره) بر قلب‌های بچه‌های رزمنده، بسیجی، سپاهی و ارتشی نشسته بود و برای شناسایی میزان تاثیر گذاری امام(ره) می‌توان به حال و هوای شهدا و رزمندگان اصفهان در زمان ارتحال امام پرداخت.

عضو هیات علمی و استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: مردم اصفهان همواره یار امام (ره) و یاریگر انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف بوده‌اند و هم اکنون در این مسیر در خط رهبری نظام هستند و بی تردید این بدلیل ویژگی های بارز اخلاقی امامین انقلاب است.

نصری یادآور شد: سال ۱۳۶۸، زمانی که حدود هشت ماه از آتش بس و قبول قطعنامه ۵۹۸ گذشته بود امام(ره) به ملکوت اعلی پیوستند و بچه‌های رزمنده، جانبازان عزیز و حتی آزادگان دفاع مقدس که در آن‌زمان در اردوگاه‌های بعثی‌ها بودند، با شنیدن خبر ارتحال امام(ره) به تعبیری اشک خون ریختند و این نشانه ای از عمق ارتباط قلبی معنوی ایثارگران با امام راحل(ره) بود.

۱۴ خرداد، فرصتی برای بازخوانی ابعاد شخصیتی امام (ره)

آرمان های امام راحل (ره) برای نسل جدید بازخوانی و دستاوردها بازگو شود

یک ایثارگر دوران دفاع مقدس نیز در این پیوند ایرنا گفت: باید آرمان های امام راحل (ره) و انقلاب اسلامی که منبعث از ابعاد شخصیتی ایشان است برای نسل جدید بازخوانی و دستاوردهای مختلف برای جامعه بازگو شود. استقلال نظامی، سیاسی، اقتصادی و خودکفایی اقتصادی از ضروریات اولیه آرمان های امام خمینی (ره) بود، ایشان تاکید داشتند که ما نباید محتاج هیچ کشوری در معاش اولیه باشیم.

مجید صالحی افزود: هرچند دشمنان و ایادی استکبار بدنبال کم‌رنگ کردن آرمان‌ها و دستاوردهای امام راحل(ره) هستند اما مکتب امام خمینی (ره) فراموش شدنی نیست و وظیفه ماست که حقایق را برای نسل جوان بازگو کنیم و تبیین کنیم که ایستادگی امام راحل در برابر قدرت‌های استبدادی، کشور را باثبات، مقتدر، مستقل و پیروز می کند.

وی اظهارداشت: پایبندی به ارزش‌های مبنایی و اساسی اسلام، بیداری و هوشیاری در دشمن‌شناسی و تاکید بر وحدت و یکپارچگی ملت و امت اسلامی حقیقت اندیشه‌های امام خمینی (ره) است و نباید فراموش کرد امام امت، بزرگ مردی الهی و مبارزی خستگی‌ناپذیر بود که توانست با تکیه به این ارزش ها انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را به عنوان تحول عظیم و رویداد قرن با مدد الهی و همراهی و پشتیبانی مردم بر پایه استقلال و آزادی بنا نهاد و طومار استبداد شاهنشاهی ۲ هزار و ۵۰۰ ساله را در هم پیچید.

صالحی یادآور شد: امام راحل شخصیت برجسته و حامی محرومان و مستضعفان عالم داشتند و در مکتب ایشان شاگردانی چون شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرورش یافتند که اقتدار، عظمت و امنیت امروز ما مدیون رشادت های آن هاست.

به گزارش ایرنا، حضرت امام خمینی (ره) ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه شب سیزدهم خرداد ۱۳۶۸ به علت عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

آیین تشییع پیکر امام راحل با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر (نزدیک به یک ششم جمعیت آن زمان کشور) به عنوان بزرگترین تشییع تاریخ به ثبت رسید که علاقه و ارادت مردم ایران را به بنیانگذار انقلاب نشان داد.

۱۴ خرداد، فرصتی برای بازخوانی ابعاد شخصیتی امام (ره)

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha