۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۴۱
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85498453
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مقام آمریکایی: واشنگتن  با استفاده از موشک های دوربرد علیه خاک روسیه موافقت نکرده است

تهران-ایرنا- جولیان اسمیت، نماینده آمریکا در ناتو گفت که آمریکا اجازه استفاده از موشک های دوربرد موسوم به (ATACMS) را برای حمله به داخل خاک روسیه نداده است.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا از خبرگزاری "تاس" به گفته این مقام، اوکراینی‌ها در میان دستاوردهای ارتش روسیه در منطقه خارکیف، از آمریکا تقاضا کرده اند که از «برخی از قابلیت‌های» ارائه شده استفاده کنند.

او در نشستی با گروه نویسندگان دفاعی در واشنگتن گفت: "اما موضع در مورد موشک های دوربرد موسوم به ATACMS همانطور که می دانید، موضع ما تغییری نکرده است. "

به گزارش ایرنا، گزارش‌ها از سوی مقام‌های نزدیک به کاخ سفیدنشان می دهد، دولت آمریکا مجوز محرمانه‌ای برای ارتش اوکراین صادر کرده است که طبق آن کی‌یف می‌تواند با استفاده از سلاح‌های آمریکایی به داخل خاک روسیه حمله کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به اوکراین مجوز محرمانه‌ای برای استفاده از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به خاک روسیه داده است ولی این حمله را مشروط به نزدیک شهر خارکیف کرده است.

این درحالیست که پنتاگون گفته است که محدودیت‌ها در استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به عمق خاک روسیه به قوت خود باقی است.

طبق مجوز جدید اوکراین می‌تواند از سلاح‌های آمریکایی برای تعدادی حملات علیه روسیه استفاده کند که شامل شلیک موشک‌هایی به سمت نیروهای روسی در امتداد مرز می‌شود.

به گفته پولیتیکو، حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی همچنان ممنوع است، همانطور که استفاده از موشک‌های دوربرد برای حمله به عمق روسیه ممنوع است.

پیشتر سابرینا سینگ معاون سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: تسلیحات آمریکایی ارسالی کی‌یف برای استفاده در خاک اوکراین در نظر گرفته شده است و این موضوع تغییر نخواهد کرد.

این ادعا درحالی مطرح می شود که یک مقام آمریکایی هفته گذشته اعلام کرد که آمریکا در هفته های اخیر مخفیانه موشک های دوربرد موسوم به (ATACMS) را به اوکراین جهت استفاده در جنگ با روسیه ارسال کرده و اوکراین هفته گذشته برای نخستین بار از آنها استفاده کرده است.

رسانه های آمریکایی به نقل از این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، گزارش دادند که این موشک ها در بسته کمک نظامی ۳۰۰ میلیون دلاری برای اوکراین بود که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ۱۲ مارس آن را تایید کرد.

ارسال سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش موسوم به (ATACMS) با برد تا ۳۰۰ کیلومتر موضوعی بود که ماه‌ها در دولت بایدن در خصوص آن بحث می‌شد. این نوع موشک ها با برد متوسط در سپتامبر گذشته به اوکراین ارسال شد.

بایدن روز چهارشنبه به وقت محلی، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی یف را امضا کرد و مدعی شد که این قانون جهان را امن تر می کند و اکنون باید سریع اقدام کنیم.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «ظرف چند ساعت آینده ما ارسال تجهیزات به اوکراین، شامل پدافند هوایی، مهمات برای سامانه‌های راکت توپخانه‌ای و خودروهای زرهی را آغاز خواهیم کرد.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha