۱۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۸
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85498679
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد در اردبیل برگزار شد

۱۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۸
کد خبر: 85498679
آیین بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد در اردبیل برگزار شد

اردبیل _ ایرنا _ همزمان با دیگر نقاط کشور، مردم مومن و انقلابی اردبیل با برپایی آیین هایی سالروز قیام ۱۵ خرداد را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اقشار مختلف مردم در این مراسم یاد و خاطره شهدای این قیام خونین و شهدای خدمت را گرامی داشته و با آرمان های والای حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

شرکت کنندگان با حضور در مصلاهای نماز جمعه، مساجد، تکایا و حسینیه ها با نوحه سرایی و سینه زنی عزاداری کردند.

در مراسمی هم که امروز در اردبیل برگزار شد یکی از روحانیون پیرامون نقش تاثیرگذار قیام ۱۵ خرداد در شکل گیری نهضت امام خمینی (ره ) مطالبی بیان و این روز را نقطه آغازین انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) دانست.

حجت الاسلام سیداحمد سعادتی به بصیرت علوی اشاره کرد و گفت: در انتخابات مردم باید باشکوه مشارکت کنند و رهبر معظم انقلاب هم با قوت اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی را پیش خواهند برد.

وی ادامه داد: استان اردبیل ۱۵۰ شهید ۱۲، ۱۳، ۱۴ ساله به بلندا و استواری سبلان تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که همه در مسیر انقلاب اسلامی و ایران از جان خود گذشتند.

وی به ۱۵ هزار شهید ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ اشاره کرد و ادامه داد: دستاورد این قیام این است که ما انقلاب را با معنویتش به جهان صادر کردیم.

آیین بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد در اردبیل برگزار شد
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سال ۹۳ به جوانان آمریکا و اروپا نامه نوشتند و در سایه دستاورد همان نامه است که امروز دانشجویان آمریکا و اروپا از فلسطین دفاع می کنند.

این روحانی افزود: خون هایی که در قیام ۱۵ خرداد ریخته شد در سال ۵۷ نتیجه داد و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد و امروز چشم مظلومان جهان به آن دوخته شده است.

گزارش های دریافتی از شهرهای پارس آباد مغان، بیله سوار، اصلاندوز، گرمی، خلخال، مشگین شهر، نیر، نمین، سرعین و کوثر نیز حاکی است در این شهرها هم مردم با شرکت در مراسم ویژه یاد و خاطره شهدای قیام ۱۵ خرداد را گرامی داشتند.

به گزارش ایرنا، تظاهرات ۱۵ خرداد، معروف به قیام ۱۵ خرداد مجموعه وقایعی است که در خرداد ۱۳۴۲ در پی بازداشت حضرت امام خمینی (ره)، در انتقاد به لایحهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داد.

این تظاهرات در شهرهای تهران، قم و ورامین علیه دولت اسدالله علم در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی برگزار شد و به زد و خورد بین مأموران شهربانی و تظاهرکنندگان انجامید.

قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، به‌ عنوان نقطه عطف شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و تزلزل پایه‌های رژیم پهلوی در کوران اقدامات تسلّط جویانه آمریکا صورت گرفت که در پوشش یک سری اصلاحات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و اجتماعی انجام می‌شد.

این رخداد تاریخی در زمره قیام‌های حماسی، دینی، آزادی‌خواهی، ملی و ایمانی ملت ایران بود که مردم در آن زمان در فضای خفقان و سرکوب‌گری جنایت رژیم وابسته آمریکایی به ستوه آمده بودند و از تسلط خاندان مزدور شاهنشاهی احساس حقارت داشتند و در همین اثنا مردم با شنیدن فریاد آزادی‌خواهی در مدرسه فیضیه قم و سخنرانی امام راحل در خصوص قانون کاپیتولاسیون و موارد دیگر، یکدل و همسو با رهبری امام راحل پایه‌های انقلاب شکوهمند اسلامی را برای سال ۵۷ شکل دادند و جمهوری اسلامی را در این سرزمین استوار کردند.

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، روز ۱۵ خرداد به عنوان تعطیل رسمی در تقویم جمهوری اسلامی اعلام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha