آیین‌های گرامیداشت سالگرد ارتحال امام (ره) در استان اردبیل برگزار شد

اردبیل - ایرنا - مردم انقلابی استان اردبیل در سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)  به سوگ معمار انقلاب نشستند.

به گزارش ایرنا، آیین های بزرگداشت سالروز ارتحال امام راحل روز دوشنبه در شهرستان‌های مختلف استان برگزار شد.

در اردبیل مردم با راه اندازی دسته‌های عزاداری در خیابان‌های این شهر به راه افتاده و در عزای رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سوگواری کردند.
دسته‌های عزاداری اردبیل همچنین با اجتماع در مصلای اردبیل در فراق امام راحل به نوحه سرایی پرداختند.

همچنین در شهرستان‌های کوثر، نمین، نیر، سرعین ،گرمی ،مشگین‌شهر، پارس‌آباد، بیله‌سوار، اصلاندوز و انگوت نیز آیین‌های بزرگداشت ۱۴ خرداد سالروز ارتحال امام برگزار و اقشار مختلف مردم با حضور در مصلاها و مساجد عشق و ارادت خود را به امام و تداوم راه عزتمند او و تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای نشان دادند.

ایستگاه‌های صلواتی نیز در مناطق مختلف استان به یاد امام راحل راه اندازی شده و گروه‌های جهادی مختلف از آحاد مردم پذیرایی می کنند.

روح الله المصطفی الخمینی سی ام شهریـور ۱۲۸۱ هجری شمسی در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی در خانواده ای اهل علـم، هجرت و جهاد متولد شد.

او اندکـی پـس از هجرت آیت الله العظمـی حاج شیخ عبد الکریـم حایری یزدی رهـسپار حـوزه علمیه قـم شد و به سرعت مراحل تحصیلات تکمیلی علوم حـوزوی را نزد اسـاتید حـوزه قـم طـی کرد.

حضرت امام (ره) طی سال های طولانی در حوزه علمیه قـم به تدریـس چندیـن دوره فقه، اصـول، فلسفه و عرفان و اخـلاق اسـلامی در فیضیه، مسجـد اعظم، مسجـد محمـدیه، مـدرسه حـاج ملاصـادق و مسجد سلماسی همت گماشت و در حـوزه علمیه نجف نیز قریب به ۱۴ سال در مسجـد شیخ اعظـم انصــــاری(ره) معارف اهل بیت و فـقـه را در عالیترین سطـوح تدریـس کرد و در نجف بـود که بـرای نخـستیـن بار مبانـی نظری حکـومت اسلامـی را در سلسله درس های ولایت فـقیه بازگـو کرد.

ســـال های ۱۳۴۰ و ۱۳۴۱ ماجرای انجمـن های ایالـتی و ولایـتی فرصـتـی پـدیـد آورد تا ایـشان در رهبـریت قیام و روحـانیـت ایـفای نقـش کنـد و بـدیـن تـرتیـب قیـام سراسری روحانیت و ملت ایـران در ۱۵ خـرداد سال ۱۳۴۲ با دو ویـژگـی برجستـه یعنی رهـبری واحد امام خمیـنی و اسلامـی بـودن انگیـزه ها، شعارها و هدف هـای قیام، سرآغـازی شـد بر فـصـل نـویـن مـبارزات مـلـت ایران که بـعدها تحت نام انقلاب اسلامی در جهان شناخـتـه و معرفـی شـد.

روز ۱۳ مهرماه ۱۳۴۳ حضرت امام (ره) به هـمـراه فرزنـدشان حاج آقا مصطفـی ابتدا به ترکیه و سپس به عراق تبعید شدند؛ بنیانگذار انقلاب اسلامی در مهرماه سال ۱۳۵۷ به پاریس رفتند، اما چند ماهی از حضورشان نگذشته بود که شاهد تولد انقلاب اسلامی بودیم.

امام خمینی (ره) ۱۲ بهمن ماه ۵۷ به میهن بازگشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۵۷ سایه رهبری مدبرانه ایشان بر سر ملت ایران افکنده شد.

آن پیر فرزانه در ۱۴ خردادماه سال ۱۳۶۸ به دیار معبود شتافت و مراسم تشیع پیکرش یکی از ماندگارترین صحنه های تاریخ قرن اخیر به شمار می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha