شعرای اردبیل در سوگ خادمان آسمانی شعر حسرت سرودند

اردبیل - ایرنا - همایش استانی سوگواره خادمان آسمانی، گرامیداشت شهدای خدمت و یادبود امام امت (ره) با شعرخوانی جمعی از شاعران استان اردبیل در مشگین شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا عصر یکشنبه در تالار اندیشه شهرستان مشگین شهر در دامنه سبلان سربلند، زمانی که در مقابل چشم حاضران و علاقه مندان به شعر و ادب، چند دختر بچه ملبس به لباس سفید دارای بال فرشته، تصویری از شهید جمهور را با احترام روی سِن می‌آوردند، همه متوجه برنامه ریزی منسجم و چشم انتظار بخش‌های جذاب آن شدند.

ترنم کلام الهی و قیام حضار با نوای سرود ملی، رسمیت لازم را به سالن بخشید و مجری خوش صدا که از شعرای مشگین شهر است، برنامه را آغاز کرد و جواد دهقانی خبرنگار پیشکسوت و همه فن حریف مشگین شهر مشغول تصویربرداری و تهیه خبر شد.

ناگفته نماند که مشگین شهر به نوادر شعر و ادب شهرت دارد و نمونه بارز آن، استاد نادر الهی است که قلم تیز و قدرتمندی در سرودن شعر بخصوص شعر ترکی دارد و امروز همانگونه که از مشگین شهر انتظار می‌رفت، شعرای تراز اولی از این شهرستان و نقاط مختلف استان اردبیل به برنامه دعوت شده بودند.

فرمانده سپاه مشگین شهر برای ادای خیر مقدم به مهمانان، به پشت تریبون فراخوانده شد و او در صحبت‌هایش به درخشش نام ۸۱۰ شهید در تارک این شهرستان اشاره کرد و گفت: فرهنگ مشگین شهر با ارزش‌های فرهنگی و انقلابی عجین گشته است.

سرهنگ پاسدار یوسف اختری افزود: به مشگین شهر در دفاع مقدس، نجف آباد دوم اطلاق می‌شد زیرا مشگین شهر مانند نجف آباد اصفهان، بیشترین رزمنده را داشت و اکنون جامعه ایثارگران این خطه، سنگربانان نبرد نرم هستند.

استاد مهری ورز شاعر پیشکسوت و صاحب اثر مشگین شهری نخستین شاعری بود که به جایگاه دعوت شد و او در یکی از شعرهایش، وضعیت زندگی و کار و تلاش دهقانان و کشاورزان در قبل و بعد از انقلاب اسلامی را به تصویر کشیده بود و اشاره ظریف او به تجهیز زارعان و کشاورزان به ماشین آلات و ادوات کشاورزی مدرن، حکایت از رسیدگی به این طبقه زحمتکش در سایه انقلاب اسلامی بود.

در ادامه برنامه، دختران کم سن و سال چادری در ترکیب گروه سرود، روی صحنه حضور یافتند و سرودی هماهنگ با حرکات دست‌های خود را با موضوع شهدای خدمت، به خوبی اجرا کردند.

فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل به عنوان سخنران برنامه، برای ایراد سخن دعوت شد و طی سخنانی، نبرد جاری بین استکبار و امت اسلامی را جنگ عقیده‌ها دانست و افزود: دشمن به لجن پرانی و سیاه نمایی مشغول است اما ارزش‌های نظام اسلامی ما همواره درخشان است.

سردار غلامحسین محمدی اصل به شهدای خدمت نیز اداری احترام کرد و ادامه داد: نخستین ویژگی شهید رئیسی، خداباوری بود و سبب می‌شد در دور و نزدیک در کنار و یار مردم باشد.

او شرکت در انتخابات هشتم تیر ماه برای انتخاب رییس جمهور آینده را وظیفه‌ای مثل واجبات عینی توصیف کرد و گفت: هرکس که خواهان انقلاب، اسلام و ایران است باید در این رسالت همگانی شرکت کند و تلاش کنیم به فردی وفادار به کشور، اسلام و انقلاب رای بدهیم.

شعرای اردبیل در سوگ خادمان آسمانی شعر حسرت سرودند

شعرخوانی‌ها با دعوت مجری ادامه یافت و این بار، یک نوازنده نی هم روی سن و صحنه حضور یافت و شعرها را با نوای محزون خویش همراهی می‌کرد.

استاد رضایی از شاعران شناخته شده مشگین شهر شعری ترکی و بسیار دلنشین را با مضمون سلام و ادای احترام، تقدیم حضار کرد؛

گلدیم شلاله نین گول ساچین گوروم/ عمیردن بهاردان سوز آچین گوروم
دره لر خوش گوردوک / بولاغ خوش گوردوک...

می‌گوید: آمدم زلف همچون گل آبشار را تماشا کنم / از عمر و بهار زیبا سر صحبت باز کنید / ای دره ها چه خوش که شما را دیدیم / ای چشمه ها چه خوش که شما را دیدیم ...

یعقوب نیکزاد شاعر دیگری از مشگین شهر که جای او در محافل ادبی مرکز استان اردبیل خالی است، چند شعر از سروده‌های خالص و ناب ترکی را برای ادای حرمت به شهدای خدمت هدیه جمع کرد.

پاییزا دوزه بیلمه ریک / اسیرگه مه گوروشونو / خاطیره میزدن سیلمه ریک / یئنی سنسیز ایتن گونو ...

می‌گوید: نمی‌توانیم پاییز را تحمل کنیم / دیدار خودت را از ما دریغ نکن / از خاطره‌های خود نمی توانیم پاک کنیم / روزهایی که بدون تو گم کرده‌ایم را

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، وقت خود را تقدیم شعرا کرد، اما در حاشیه این آیین در مصاحبه با خبرنگاران، هدف از برگزاری این مراسم را ادای احترام به شهدای خدمت همزمان با گرامیداشت سالگرد ارتحال امام امت و شهدای ۱۵ خرداد اعلام کرد.

امیر رجبی گفت: برنامه‌های متنوع فرهنگی، ادبی در شهرستان‌های مختلف استان اردبیل در مناسبت‌های ملی و مذهبی برگزار می‌کنیم تا هم از ظرفیت هنرمندان، شعرا و ادبای استان استفاده کنیم و هم ارزش های و آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی با زبان و ابزار هنر در جامعه انعکاس یابد و ترویج گردد.

آقای نورس شاعر مشگین شهری که در مداحی و هنر شبیه خوانی نیز دستی بر آتش دارد، با صدای رسا شعری مطنطن و دلکش را روانه گوش و هوش حضار کرد.

او با ظرافت ادبی، صحنه‌های کربلا و شهدای صحرای نینوا را ترسیم کرد و سپس توجه شنوندگان را به پیکرهای بی جان شهدای خدمت در سانحه هوایی معطوف ساخت.

اگرچه دوغرانیب دیر اللر اوسته / ولی عباس تک نام‌آور اولمز

می‌گوید: با وجود اینکه بدنش روی دستها قطعه قطعه شده است / اما نام آوری مثل حضرت عباس (ع) هرگز نمی‌میرد

چند شاعر دیگر از جمله احمدی از اردبیل و احمد فرید از گرمی مغان نیز شعرهای ناب و پر محتوایی را خواندند و مورد استقبال مهمانان ادب دوست قرار گرفتند.

عیسی پاشاپور شاعر اهل گرمی مغان و ساکن اردبیل نیز ابتدا چند بیت راجع به سانحه هوایی و شهدای خدمت و سپس ابیاتی نیز در ارادت به ساحت آسمانی امام امت ارائه داد.

آه از آن ماهی که در مه کرد پنهان بالگرد / کرد خاموش اخترانی بس فروزان بالگرد

خادم خورشید را تا بیقرار یار یافت / ورزقان نه، برد پابوس خراسان بالگرد

شعر این شاعر درباره امام خمینی (ره) اینگونه شروع می شد؛

یک تن نبود بیش و چه دلها گرفته بود / آن دلبری که در دل ما جا گرفته بود / او خود نداشت دعوی دنیا و این عجب / در عین سادگی همه دنیا گرفته بود ...

مجری سوگواره نیز یکی از شعرهایش را خواند که این بخش بیشتر به دلها می نشست؛

شهید خدمت اولماقا میدان دا / رمز عبور ایسته ییر می گوید: برای اینکه در میدان کار و مجاهدت، نشان شهید خدمت دریافت کنی / رمز عبور لازم است و ...

به قول ترک‌ها نمک این قبیل آیین‌ها مداحی و اشک چشم است؛ از اینرو پایان بخش این محفل شعر و شعور نیز مداحی و ذکر مصیبت شهدای خدمت و کربلای معلا بود که یکی از مداحان باتجربه مشگین شهر با رعایت زمان و بسیار مختصر و مفید، به مداحی پرداخت و برنامه با هنرنمایی او خاتمه یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha