بایدن درباره کشتار ۳۶ هزار فلسطینی چه گفت؟

۱۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۴۹
کد خبر: 85498881
بایدن درباره کشتار ۳۶ هزار فلسطینی چه گفت؟

تهران-ایرنا- «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با مجله «تایم» که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد، بار دیگر از رژیم صهیونیستی به طور کامل حمایت کرد و با وجود کشتار ۳۶ هزار فلسطینی در نوار غزه از جمله ۱۵ هزار کودک در طول نزدیک به هشت ماه گفت: مشخص نیست که اسرائیل جنایت جنگی مرتکب شده باشد.

به گزارش ایرنا، جو بایدن در پاسخ به این سوال مجله «تایم» که آیا فکر می‌کند نتانیاهو جنگ غزه را به دلایل سیاسی خود طولانی می‌کند، تصریح کرد: «قصد ندارم در این مورد اظهار نظر کنم اما هر دلیلی وجود دارد که افراد به این نتیجه‌ برسند».

رئیس‌جمهور آمریکا با نادیده گرفتن نسل‌کشی مردم فلسطین در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی مدعی شد که «مشخص نیست» که آیا نظامیان صهیونیست مرتکب جنایات جنگی در این منطقه شده اند یا خیر.

وزارت بهداشت فلسطین امروز سه شنبه از افزایش شمار شهدای حملات ارتش رژیم صهیونیستی به ۳۶ هزار و ۵۹۵ نفر در نوار غزه خبر داد. وزارت آموزش فلسطین نیز اعلام کرد که بیش از ۱۵ هزار نفر از شهدا کودک هستند.

بایدن همچنین بدون اشاره به محاصره همه جانبه نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی و بستن همه گذرگاههای آن و جلوگیری از ورود کمک های انسانی به این منطقه مدعی شد که "فکر نمی کند اسرائیل به طور عمدی از گرسنه نگه داشتن غیرنظامیان به عنوان یک سلاح جنگی استفاده می کند. "

بایدن با بیان اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی زیر فشار زیادی از جانب خانواده های اسیران صهیونیست است، مدعی شد که "نتانیاهو آماده انجام هرکاری برای بازگرداندن آنها از نوار غزه است".

وی همچنین گفت: اسرائیلی ها به شدت خواهان آتش بس برای بازگرداندن گروگان ها (اسیران صهیونیست) هستند.

رئیس جمهور آمریکا همزمان تلاش کرد که توپ را در زمین مقاومت فلسطین بیاندازد و بدون توجه به کارشکنی چند ماهه رژیم صهیونیستی در دستیابی به توافق آتش بس و تبادل اسیران مدعی شد که جنبش "حماس مسئول امضا نشده چنین توافقی تاکنون است".

وی در همین راستا ادعا کرد: اسرائیل پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه ای برای آتش بس در غزه ارائه کرد و دولت آمریکا برای رسیدن به این موضوع و اطمینان از بازگشت گروگان ها (اسیران صهیونیست) به شدت فشار می آورد.

به گفته بایدن، دولت متبوعش دلیل و مدرکی درباره اسیران صهیونیست ندارد که نشان دهد آیا آنها دقیقا هنوز زنده هستند یا خیر.

رئیس جمهوری آمریکا درباره رسیدگی به پرونده سران صهیونیست در دیوان بین المللی کیفری و احتمال صدور حکم بازداشت آنها به عنوان جنایتکار جنگی نیز گفت که کشورش این دیوان را به رسمیت نمی شناسد.

بایدن این اظهارات را چند روز قبل از اینکه پیشنهاد آتش‌بس اخیر درباره نوار غزه را ارایه کند، در مصاحبه با مجله «تایم» در تاریخ ۲۸ مه (هشت خرداد) مطرح کرد.

کریم خان دادستان ارشد «دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) ماه گذشته اعلام کرد که به دنبال بازداشت مقامات ارشد رژیم صهیونیستی به دلیل اتهامات مختلف از جمله هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان است.

نتانیاهو ماه گذشته در واکنش به بررسی جنایات رژیم اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی این اقدامات را به زعم خود "توهین به تاریخ" دانست.

«دیوان بین‌المللی دادگستری» (ICJ) واقع در شهر لاهه هلند نیز اخیرا با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در شهر رفح در جنوب نوار غزه را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

این حکم برای متوقف کردن عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح و بازگشایی گذرگاه رفح واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

با این حال، رژیم جنایتکار اسرائیل به این حکم تن نداد و همچنان به قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و تحمیل قحطی و گرسنگی ادامه می‌دهد.

این در حالی است که شخص نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اختلافات سیاسی عمیقی در درون کابینه و با سران اپوزیسیون این رژیم دست و پنجه نرم می‌کند. جو بایدن جمعه (۱۱ خرداد) اعلام کرد که رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و از طرفین خواست این فرصت را از دست نداده و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

بر اساس این طرح مورد ادعای بایدن، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمانی جنبش حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. با این‌ حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که مرحله اول این طرح ۳ مرحله‌ای رژیم صهیونیستی که ادعا می‌کند تحویل جنبش حماس شده است، شامل آتش‌بس کامل، خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نواحی پرجمعیت در نوار غزه، آزادی برخی از اسیران و تحویل اجساد برخی از اسیران، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازل خود در نوار غزه و افزایش کمک‌های انسانی می‌شود.

همچنین مرحله دوم این طرح نیز شامل پایان دائمی خصومت‌ها، تعامل برای آزادی اسیران باقی‌مانده و خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نوار غزه است.

این طرح در مرحله سوم نیز شامل طرح عمده برای بازسازی نوار غزه و تحویل اجساد اسیران به خانواده‌هایشان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha