۸۰ درصد بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی بیش از ۶۰ سال قدمت دارند

تبریز- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: ۸۰ درصد بیمارستان ها و مراکز درمانی آذربایجان شرقی بین ۶۰ تا ۷۰ سال قدمت دارند که نوسازی آنها فوریت دارد.

علی جنتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، فرسودگی بیمارستان ها یکی از چالش های بسیار مهم و اصلی حوزه درمان و بهداشت آذربایجان شرقی به خصوص در کلانشهر تبریز عنوان و اظهار کرد: این استان با بیش از چهار میلیون و تبریز با حدود 2 میلیون نفر جمعیت به لحاظ برخورداری از مراکز درمانی و بیمارستانی جدید و نوساز در مضیقه است و باید در این رابطه اقدامات بسیار فوری و عاجل انجام شود.

وی افزود: آذربایجان شرقی به عنوان قطب درمان و آموزش پزشکی منطقه شمال غرب کشور نقش بسیار مهم و تاثیرگذار در کشور دارد که خدمات سلامت آن جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفر را در بر می گیرد، که اگر اقدام عاجل برای بهسازی، نوسازی و تجدید بنای مراکز درمانی آن به انجام نرسد، آینده سلامت جسمی، روحی و بهداشتی این حجم جمعیت به شدت به مخاطره خواهد افتاد.

جنتی تعداد تخت های فعال بیمارستان های آذربایجان شرقی را حدود هشت هزار تخت اعلام و اضافه کرد: اینکه ۸۰ درصد یا به عبارتی حدود ۶ هزار تخت در مراکز درمانی این استان بالای ۶۰ سال عمر داشته باشند، برای نظام سلامت کشور موضوعی نگران کننده و البته هشدار دهنده است.

وی خواستار توجه دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وضعیت بیمارستان های آذربایجان شرقی و به خصوص تبریز شد و ادامه داد: شرایط موجود تخت های بیمارستانی هشداری جدی و مهم در مواقع اضطرار و بروز بحران هایی مثل زلزله است که می تواند پاشنه آشیل مدیریت بحران استان باشد.

جنتی یکی از مهمترین پیامدهای ناشی از فرسودگی بیمارستان ها را مربوط به زمان های حساس و غیرقابل بازگشت حوادث طبیعی و غیرطبیعی عنوان کرد و یادآور شد: بدون تردید در صورت وقوع زلزله مهیب در تبریز، مراکز درمانی و بیمارستانی در معرض شدیدترین آسیب هستند.

وی با اشاره به نقش مهم مراکز درمانی و بیمارستانی آذربایجان شرقی در منطقه شمال غرب کشور، گفت: هم اکنون در بخش های مختلف حوزه سلامت، این استان علاوه بر جمعیت چهار میلیونی ساکن در شهرها و بخش های مختلف، برای استان های همجوار و منطقه مثل اردبیل، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان و حتی برای مناطقی از شمال عراق و جمهوری نخجوان نیز ارایه خدمات می کند.

۸۰ درصد بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی بیش از ۶۰ سال قدمت دارند
دکتر علی جنتی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه باید از تمام توان و امکانات موجود برای بهسازی و نوسازی بیمارستان های استان بهره گرفت، افزود: در تلاش هستیم تا از تمام توانمندی های مالی و امکاناتی به بهترین شیوه ممکن بهره برداری کنیم.

جنتی یکی از بهترین و مناسب ترین شیوه ها برای نوسازی اماکن درمانی را مربوط به مولد سازی دانست و اظهار کرد: در این راستا تاکنون موفق شده ایم منابعی را در این راستا جمع آوری و مجوزهای لازم را اخذ کنیم.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی تبریز با داشتن حدود۱۰ هزار دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر حدود ۳۰۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.

۱۳ مرکز آموزشی و درمانی، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، توسعه و رشد فناوری و تعداد ۱۹ شبکه بهداشت از جمله امکانات دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha