روایت سخاوت آسمان و افزایش بارش‌ها در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- افزایش ۳۲ درصدی بارندگی‌ها در آذربایجان‌غربی نسبت به سال آبی گذشته می تواند نویدی برای تابستانی خوب برای کشاورزان، دریاچه ارومیه، محیط زیست، تالاب ها و رودخانه های این منطقه باشد که بیانگر شادابی و سرسبزی بیشتر این استان در سال جاری است.

به گزارش ایرنا در سال آبی جاری یعنی از مهرماه سال ۱۴۰۲ تا ۱۲خرداد ماه سال جاری که تقریبا پایان فصل بارش نیز به شمار می رود، متوسط بارندگی آذربایجان غربی حدود ۳۸۷.۶ میلی متر ثبت شده که این میزان در سال زراعی پیشتر ۲۹۳ میلی متر بود.

هر چند در مقایسه آماری نسبت به بلند مدت که ۳۳۵.۶ میلیمتر بوده افزایش دیده می شود ولی همچنان امید به ادامه بارندگی ها تا پایان آخرین ماه بهار و حتی تاشهریور و ارتقای بیشتر این میانگین وجود دارد.

آنچه که واضح است بارندگی های پاییزه تا بهاره در این استان که در آن مبنای معیشتی مردم، کشاورزی است، نقش مهمی را در زندگی شهروندان و حفاظت از محیط زیست ایفا می کند.

طبق گفته کارشناسان، کاهش بارندگی ها و در کنار آن افزایش سطح زیر کشت و مدیریت نادرست مصرف آب، فشار بر آب های سطحی و سفره های زیرزمینی را در پی داشته و نتیجه منفی بسیاری در سال های گذشته بر محیط زیست استان بخصوص کاهش آب دریاچه ارومیه داشته و افزایش بارش ها می تواند تاثیر مهمی در تغییر این شرایط ایفا کند.

صاحب نظران بر این اعتقاد هستند که بارش های نیمه دوم بهار موجب کاهش استفاده کشاورزان از آب های ذخیره شده از نوع سطحی یا زیرزمینی می شود و فشار بر آنها را کاهش می دهد که این امر در مدیریت منابع آبی نقش بسزایی دارد.

حجم آب سدهای آذربایجان‌غربی ۱۱۵ میلیون مترمکعب افزایش یافت

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی ۱۴ سد دارد که هشت سد آن کمتر از ۵۰ میلیون متر مکعب، ۲ سد بین ۵۰ تا ۱۰۰ و چهار سد بیشتر از ۱۰۰ میلیون مترمکعب در خرداد ماه سال جاری آب دارند و ظرفیت کامل ۱۴ سد آذربایجان غربی به حدود ۲ میلیارد مترمکعب می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت مناسب سدهای استان گفت: در حال حاضر حجم آب پشت سدهای استان با ۱۱۵ میلیون مترمکعب افزایش نسبت به سال گذشته به یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون مترمکعب رسید.

مجید رستگاری افزود: طبق آخرین بررسی ها، یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای آذربایجان غربی وجود دارد در حالی این رقم در مدت مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۲۷۱ میلیون مترمکعب بود.

وی با اشاره به اینکه میزان آب در پشت سد بوکان کاهش دارد، گفت: سد بوکان به عنوان بزرگترین سد آذربایجان غربی دارای ۶۴۳ میلیون متر مکعب آب است که نسبت به سال گذشته ۱۳ میلیون متر مکعب کاهش آب در آن دیده می شود.

وی اضافه کرد: پس از آن سدهای مهاباد و آغ چای چایپاره قرار دارند که به ترتیب ۱۶۰ و ۱۲۸ میلیون مترمکعب آب در آنها وجود دارد که میزان آب این سدها نیز در سال گذشته کمتر از مقدار فعلی و به ترتیب ۱۵۳ و ۱۰۱ میلیون متر مکعب بود.

روایت سخاوت آسمان و افزایش بارش‌ها در آذربایجان‌غربی

میزان آب سد شهر چای ارومیه ۳۹ میلیون متر مکعب افزایش دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اظهار کرد: میزان آب در پشت سد شهرچای ارومیه تا چهارم خردادماه امسال ۱۲۳ میلیون مترمکعب است که سال گذشته ۸۴ میلیون مترمکعب بود.

رستگاری ادامه داد: میزان آب پشت سد حسنلو ۴۶ میلیون مترمکعب در سال جاری است که ۲ میلیون مترمکعب نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افزایش دارد، سدساروق نیز دارای ۳۷ میلیون مترمکعب آب است که افزاش یک میلیون مترمکعبی دارد.

وی با بیان اینکه میزان آب در پشت سد زولا نیز با ۳.۵ میلیون مترمکعب افزایش به ۴۲.۵ میلیون مترمکعب رسیده است، اظهار کرد: میزان آب پشت سد ماکو نیز تقریبا سه برابر سال گذشته شده و از ۲۰ میلیون مترمکعب به ۵۹ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اظهار کرد: میزان آب پشت سد دریک از ۱۱ به ۱۰، سیلوه از ۷۵.۵ به ۷۹، شهید قنبری از ۱۸ به ۲۲، آغ چای از ۱۰۱ به ۱۲۸، ارس ۲ از سه به چهار، قیقاج از هشت به پنج و کرم آباد از ۲۲ به ۲۷ میلیون مترمکعب رسیده است که ۲ سد دریک و قیقاج نیز با کاهش میزان آب مواجه است.

روایت سخاوت آسمان و افزایش بارش‌ها در آذربایجان‌غربی

میانگین بارندگی امسال در آذربایجان غربی ۳۲ درصد افزایش یافت

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربری اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: میانگین بارشهای استان در سال آبی جاری و براساس آمار ثبت شده در ایستگاههای سینوپتیک تا ۱۲ خرداد ماه با ۳۸۷.۶ میلیمتر نسبت به سال آبی گذشته ۳۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۱۵.۵ درصد افزایش دارد.

آزاد توحیدی با بیان اینکه این بارندگی ها نسبت به سال گذشته در مدت زمان مشابه ۹۴ میلیمتر افزایش یافته، اظهار کرد: این بارندگی ها در مقایسه با بلند مدت ۳۰ ساله ۵۲ میلی متر افزایش یافته است.

وی با اشاره به میزان میانگین بارندگی شهرهای استان افزود: پیرانشهر ۹۵۱، سردشت ۹۱۷، اشنویه ۷۸۴، مهاباد ۴۰۶، بوکان ۳۵۷، شاهین دژ ۳۳۰،نقده ۳۱۴، ماکو ۲۹۴، ارومیه ۲۹۲، تکاب ۲۸۰، میاندواب ۲۶۰، پلدشت ۲۴۹، چایپاره ۲۴۷، چالدران ۲۴۶، خوی ۲۲۷، شوط ۲۲۳ و سلماس ۲۱۰ میلی متر بارندگی داشتند.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی گفت: در تمام شهرستانهای استان به غیر از تکاب و شاهین دژ افزایش بارندگی نسبت به سال گذشته ثبت شده که شهرهای شمالی آذربایجان غربی بیشترین میزان افزایش بارندگی را دارند.

وی با بیان اینکه در برخی شهرها مانند مهاباد، اشنویه و چالدران میزان افزایش بارندگی ثبت شده تا حدود دوبرابر می رسد، گفت: در اشنویه میزان افزایش بارش نسبت به سال گذشته تا ۱۰۹ درصد، مهاباد ۹۳ درصد، چالدران ۱۲۱ درصد ثبت شده است.

روایت سخاوت آسمان و افزایش بارش‌ها در آذربایجان‌غربی

بارندگی ها در حوضه آبریز ارس بیشترین میزان افزایش دارد

وی اظهار کرد: میزان بارندگی ها در حوضه آبریز ارس با میانگین ۲۴۷ میلی متر در سال آبی جاری نسبت به مدت زمان مشابه پارسال ۳۸.۸ و نسبت به بلند مدت ۱۱ درصد افزایش دارد که بیشترین میزان در بین حوزه های آبریز استان است.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی گفت: حوضه زاب نیز با میانگین ۹۳۴.۵ میلیمتر بارندگی نسبت به سال گذشته ۲۸.۷ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۳ درصد افزایش بارندگی دارد.

وی اضافه کرد: در حوضه دریاچه ارومیه هم ۳۲۳.۴ میلی متر بارندگی از ابتدای مهرماه تا ۱۲ خرداد سال جاری ثبت شده که ۳۱ درصد نسبت به پارسال و ۱۳.۴ نسبت به بلند مدت افزایش دارد.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی استانی کوهستانی است که دارای بین ۸۰۰ تا یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی است و اقلیم و بارندگی ها تاثیر مستقیمی بر زندگی و معیشت مردم منطقه دارد.

بارشهای ثبت شده در این استان گاهی در نقاط جنوبی از جمله سردشت و پیرانشهر تا هزار میلیمتر هم می رسد که باعث شده تا این مناطق و شهرها به بهشتی سرسبز در دامنه کوهها و دل جنگلهای زیبا تبدیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha