کابوس سقوط در «کانال‌های آب» اصفهان

۱۷ خرداد ۱۴۰۳، ۷:۳۸
کد خبر: 85499346
کابوس سقوط در «کانال‌های آب» اصفهان

اصفهان-ایرنا- کانال‌های آب اطراف شهر اصفهان چند سالیست که حادثه ساز شده و افرادی ناخواسته به داخل این کانال‌ها سقوط کرده و جان سپردند.

به گزارش ایرنا، کانالهای آب حادثه ساز این روزها در اصفهان بسیار بحث‌انگیز شده است و تقریبا روزانه حوادث مختلفی از کانال‌های آبی در شهر اصفهان و اطراف گزارش می‌شود. قربانیان این کانال ها در یک سن خاص نیستند و لیست قربانیان غرق شدگی تقریبا در تمامی سنین از کودک گرفته تا زن میانسال و کشاورز و جوان را در بر می‌گیرد.

طبق نظر کارشناسان، گرچه در تابستان حوادث غرق شدگی منجر به فوت در کانال های آب بیشتر از زمستان است اما در همان فصل سرما نیز مردم از گزند حوادث سقوط در کانال آب در امان نیستند.

طبق اعلام رسمی پزشکی قانونی استان اصفهان سال گذشته (۱۴۰۲) آمار تلفات غرق شدگی در استان ۷۲ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر که ۳۳ نفر فوت شده‌اند، افزایش داشته است. طبق آمار، غرق شدگی در استخر کشاورزی ۴۳ نفر، کانال‌ها و رودخانه هر کدام ۹ نفر، دریاچه مصنوعی، استخر شنا، چاه و حوض یا حوضچه هر کدام یک نفر و سایر هفت نفر بوده است؛ و این یعنی بیش از نیمی از فوت شدگان در اثر غرق شدگی در استخرهای کشاورزی و کانال‌های آب جان خود را از دست داده‌اند.

حدود ۲۰ سال پیش (سال ۱۳۸۴) سقوط خودرو سرویس دانش‌آموزی به کانال آب جی‌شیر اصفهان؛ منجر به فوت تمام دانش‌آموزان و راننده سرویس نیز راهی زندان شد؛ آن زمان با جریحه دار شدن احساسات مردم و شکل گیری تجمعات، شرکت آب منطقه‌ای مجوز نرده گذاری کانال جی‌شیر را صادر کرد، اما این مجوز پایانی برای حوادث تلخ در اصفهان نبود.

از ابتدای سال تاکنون حوادث ناشی از سقوط در کانال های آب در محدوده اصفهانک، خمینی‌شهر، اشترجان، فلاورجان، گورت و... ۶ کشته بر جای گذاشته است، اما صرف نظر از در خطر بودن جان افراد، مساله مهمتر و تاسف بار تر این است که تا کنون هیچ دستگاه متولی پاسخگوی چرایی رفع این معضل نبوده و مسولیت آن را قبول نکرده است.

مرگ جوان ۲۰ ساله بخاطر سقوط در کانال آب در منطقه امامزاده ردان، سقوط یک دستگاه خودروی پراید ۱۱۱ به همراه راننده و سه سرنشین به داخل کانال آب اصفهانک و فوت یک نفر از سرنشینان جوان آن، سقوط خودروی پژو پارس با یک سرنشین داخل کانال آب روستای گورت و غرق شدن زن ۴۶ ساله‌ای در کانال آب کشاورزی فولادشهر از مهمترین حوادث اخیر سقوط در کانالهای آب در ۲ ماه گذشته اصفهان بوده است.

کابوس سقوط در «کانال‌های آب» اصفهان

حادثه ناگوار اخیر و فوت زن ۴۶ ساله اعتراض مردم محلی را نسبت به ایمن‌سازی این کانال ها و استخرها به همراه داشت، تقاضایی که تا کنون به آن پاسخی داده نشده است. در پی حادثه‌ای مشابه یکی از افراد محلی منطقه گورت که در نزدیکی یک کانال آب بدون حصار زندگی می کند به ایرنا گفت: جاده گورت در مجاورت این کانال آب به پل سردار سلیمانی می‌رسد اما هیچ مانعی ندارد و جاده با لبه کانال هم سطح است؛ این در حالی است که تردد خودرو در این مسیر زیاد است اما مسوولان امر فکری برای این مسیر حادثه‌خیز و کانال چهار متری آن نمی‌کنند.

وی افزود: در نزدیکی این کانال آب یک مدرسه پسرانه ۵۰۰ نفری و پارک بازی کودکان است که با توجه به نزدیک شدن به ایام تابستان برای خانواده ها نگرانی زیادی ایجاد کرده است.

سازمان آب منطقه‌ای موظف به همکاری با شهرداری است و باید مجوز لازم برای ایمن‌سازی کانال‌های آب را صادر کند

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تعداد زیادی از این کانال‌های انتقال آب، شاید سال‌های قبل جزو محدوده شهری نبوده اما به مرور زمان در محدوده خدماتی شهر قرار گرفته و در نتیجه ساخت‌وسازها و محله‌های پرجمعیت پیرامون آن‌ها شکل گرفته است، گفت: مسیر تردد برخی شهروندان از جاده‌های کنار این کانال‌ها است و ساکنان این محدوده ها نیز در این مسیر در حال رفت‌وآمد هستند، از این‌رو وجود این کانال‌های آب به شکل فعلی بسیار مخاطره‌آمیز است.

محمدرضا فلاح افزود: جاده‌ای که در کنار این کانال‌های آب قرار گرفته، به مرور زمان به جاده اصلی این محلات تبدیل و توسط پیگیری شهروندان آسفالت و زیرسازی شده است، بنابراین ایمن‌سازی این کانال‌ها باید در اولویت کار شهرداری قرار گیرد و ادارات نباید نسبت به تحقق مطالبات مردم بی‌تفاوت باشند یا توپ را در میدان یکدیگر بیندازند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: طی ادوار گذشته شهرداری برای ایمن‌سازی، حصار کشی و نرده گذاری این کانال‌های آب ورود کرد که با مخالفت شدید سازمان آب منطقه‌ای مواجه شد، چرا که این سازمان معتقد است نرده گذاری این مسیر توسط شهرداری موجب می‌شود تا عملیات لایروبی این کانال‌ها با مشکل مواجه شود؛ از سوی دیگر حریم این کانال‌ها باید ۱۵ تا ۲۵ متر باشد که برای بعضی از آن‌ها کل عرض این خیابان حریم کانال محسوب می‌شود و نباید ترددی صورت گیرد.

فلاح گفت: شهرداری بدون دریافت مجوز از شرکت آب منطقه‌ای حق هیچ‌گونه نرده‌گذاری در اطراف کانال‌های آب برای ایمن‌سازی آن را ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به کمبود بودجه شرکت آب منطقه‌ای، شهرداری اصفهان آمادگی لازم برای ایمن‌سازی کانال‌های آب ناایمن از جمله کانال آب گورت و حفظ جان و سلامت شهروندان که اولویت اصلی است را دارد، اما همراهی مسوولان استان به‌ویژه شرکت آب منطقه‌ای را می‌طلبد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: سازمان آب منطقه‌ای موظف به همکاری با شهرداری است و باید مجوز لازم برای ایمن‌سازی کانال‌های آب را صادر کند، در غیر این صورت اگر اتفاق ناگواری در این کانال‌ها بیفتد، این سازمان باید به تنهایی پاسخ گو باشد.

آتش‌نشانی گزارشی در باره لزوم «حصارکشی» کانال‌ها به دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال کرده است

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز در این پیوند به ایرنا گفت: تا کنون چندین حادثه سقوط خودرو به داخل کانال آب یا رودخانه در ماه گذشته به سازمان آتش‌نشانی اصفهان اعلام شده است.

وی معتقد است، با توجه به سردی آب، مخروطی بودن مسیر کانال‌ها، وفور اشیاء و گل و لای موجود در کف کانال‌ها و آشنا نبودن افراد به شنا، کمتر فردی با افتادن به داخل کانال‌های آب زنده می‌ماند.

محمد شریعتی بیان داشت: سازمان آتش نشانی با توجه به افزایش حوادث سقوط افراد یا خودروها به داخل کانال های آب، گزارشی در باره لزوم «حصار کشی» کانال‌ها بخصوص در حاشیه شهر به سازمان مدیریت بحران استانداری، آب منطقه‌ای و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال کرده است.

وی خاطرنشان کرد: کانال‌ها بخصوص در حاشیه شهر بسیار حادثه خیزند، برخی رانندگان بعنوان راه فرعی و افراد محلی از معابر کنار آنها استفاده می‌کنند که بدلیل پستی و بلندی و آسفالت نبودن مسیر، خطر سقوط وسیله نقلیه به داخل کانال دور از انتظار نیست.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان می‌گوید: در روزهای خالی بودن کانال‌ها نیز حوادث سقوط خودرو اتفاق می‌افتد و لازم است نهادهای متولی نسبت به نصب حفاظ مقاوم و تابلوهای هشدار دهنده در اطراف کانال‌ها اقدام کنند تا دیگر شاهد بروز چنین اتفاق های تلخی نباشیم.

یکی از کاشناسان سازمان آتش‌نشانی اصفهان نیز در این پیوند به ایرنا گفت: اگر قرار باشد هزینه‌ای برای ایمن سازی اطراف کانال‌ها صرف شود، این کار باید قبل از به خطر افتادن جان افراد صورت بگیرد و حفاظ نصب شده باید آنقدر مقاوم باشد که مانع از سقوط خودرو به داخل کانال شود، ضمن اینکه از مردم درخواست می‌شود هنگام تردد در اطراف کانال‌های آب، سرعت مطمئن و نکات ایمنی را رعایت کنند.

وی افزود: این حوادث تلخ درحالی اتفاق می‌افتد که برخی از کانال‌های آب در اطراف اصفهان، در مسیر تردد شهروندان یا در اطراف مناطق مسکونی شهری یا روستایی قرار دارند و لازم است ایمنی اطراف آنها، تامین یا مسیر تردد خودروها مسدود شود.

کابوس سقوط در «کانال‌های آب» اصفهان

متولی کانال‌های آب «شرکت آب منطقه‌ای اصفهان» است

به گفته منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، شرکت آب منطقه‌ای، متولی رودخانه‌ها، سدها و کانال‌های آب و اداره کل جهاد کشاورزی متولی استخرهای کشاورزی است و آنها باید اقدام به نصب حفاظ و تابلوهای هشدار دهنده در مکان‌های پرخطر کنند.

وی به سه هزار و ۳۰۰ استخر کشاورزی و ذخیره آب در این استان نیز اشاره و اضافه کرد: مالکان این استخرها باید نسبت به نصب فنس، طناب و نردبان نجات و تابلوی هشدار اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه برخی از حوادث غرق شدگی در کانال‌های آب بخصوص کشاورزی بر اثر بی‌احتیاطی و یا به قصد شنا صورت می‌گیرد، گفت: از شهرداری‌های شهرهای اطراف خواستار اتخاذ تدابیر و اقدام های سریع در این زمینه و نصب تابلوهای هشدار دهنده و تجهیزات حفاظتی در کنار کانال های انشعاب آب شده ایم.

شیشه‌فروش اضافه کرد: همچنین شهرداری‌ها و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز باید گشت‌های بازرسی در اطراف رودخانه‌ها و سدها و نقاط حادثه‌خیز داشته باشند.

شرکت آب منطقه‌ای اصفهان حاضر به پاسخگویی و مصاحبه با ایرنا نشد

شواهد امر حاکی از آن است که ادارات مختلف تمایل دارند مسوولیت این امر را به گردن دیگری بیندازند و هرکس دستگاه دیگری را به عنوان مقصر معرفی می کند.

آنطور که مشخص است مدیران و مسوولان مربوطه هر از گاهی با حوادث ناگوار و جان باختن به تکاپو می‌افتند، اما مجدد ایمن‌سازی کانال‌های آب را رها می‌کنند، در حالی که اگر ایمن‌سازی کانال‌ها به‌طور دقیق صورت می‌گرفت هر ساله شاهد جان باختن افراد در کانال های مرگ نبودیم.

در این زمینه تلاش خبرنگار خبرگزاری ایرنا برای مصاحبه با مسوولان شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در مورد ایمن سازی کانال‌های مرگ آفرین بی‌نتیجه و مسوولان این سازمان حاضر به مصاحبه رسمی با (خبرگزاری جمهوری اسلامی) ایرنا نشدند. این در حالی است که مدیر کل مدیریت بحران استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان رسیدگی به این موضوع را وظیفه شرکت آب منطقه‌ای عنوان کردند.

به گزارش ایرنا در روزهای اخیر و پس از رهاسازی آب در زاینده‌رود و نیز کانال‌های آب کشاورزی چند حادثه سقوط خودرو در کانال‌های اطراف اصفهان و نیز غرق شدگی رخ داد که بر اثر آنها چندین نفر جان باختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha