ظرفیت‌های اصفهان برای مقابله با خطر سقوط جمعیتی بکار گرفته شود

اصفهان- ایرنا - مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری اصفهان گفت: این اُستان از ابعاد گوناگون دارای ظرفیت ها و استعدادهای فراوانی است که با توجه به این ظرفیت ها باید چاله های جمعیتی را پر کنیم تا خطر سقوط جمعیتی از استان رخت بندد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرضیه استکی شامگاه دوشنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان رویداد ملی و اُستانی "جایزه جوانی جمعیت" در تالار مجموعه الغدیر اصفهان افزود: پس از ابلاغ قانون "قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در ۲ سال گذشته تمامی ۲۸ شهرستان اُستان ضمن شناسایی چالش های جمعیتی در شهرستان‌ها، برنامه های عملیاتی را برای حل مشکلات برنامه ریزی کردند تا با اجرای آن ها چاله های جمعیتی را پر کنیم و از سیاه چاله جمعیتی بیرون آییم.

وی تصریح کرد: چالش‌های جمعیتی اُستان در شهرستان‌های مختلف، متنوع و گوناگون است و درحالی که برخی از شهرستان‌ها با مشکل نرخ پایین رشد جمعیت مواجه هستند برخی دیگر با چالش طلاق و تعدادی با مشکل پیری جمعیت بیشتر مواجه هستند.

وی ادامه داد: هیات‌های اندیشه ورز و کنشگران در حوزه مسایل جمعیتی اُستان با جمع آوری و شناسایی مشکلات ضمن شناسایی چالش های پر اهمیت‌تر که تاثیر منفی زیادی در رشد جمعیت هر شهرستان دارند را شناسایی کردند و راهکارهای برای حل آن ‌ها پیشهاد دادند تا زمینه عملیاتی کردن قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تا حد امکان فراهم شود.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری اصفهان با یاد اوری اینکه رئیس جمهور شهید نگاه ویژه ای به جوانی جمعیت داشتند و در نشست جوانی جمعیت امسال نیز حضور داشتند افزود: در ۲ سال گذشته بسیاری از دستگاه های اجرایی اُستان سعی کردند علاوه بر عملیاتی کردن این قانون تا حد امکان راهکارهایی را برای افزایش جمعیت اُستان، شناسایی و ارایه دهند.

استکی با اشاره به حمایت ویژه استانداری اصفهان برای اجرایی شدن «"قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» اضافه کرد: هدف اصلی از برگزاری رویداد ملی و اُستانی "جایزه جوانی جمعیت" فرهنگ‌سازی در زمینه مسایل مرتبط با جمعیت و فرزندآوری است و امسال با برگزای دومین جشنواره جایزه جوانی جمعیت در حوزه‌های مرتبط با جمعیت و فرزندآوری نفرات برتر توسط تیم‌های داوری شناسایی و معرفی شدند که امشب تجلیل از آن ها انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: اُستان اصفهان از ابعاد گوناگون دارای ظرفیت ها و استعدادهای فراوانی است که با توجه به این ظرفیت امیدواریم خطر سقوط جمعیتی از استان رخت بندد و این رویداد و برنامه های مشابه آن آغازی است که تخبگان، دستگاه ها و نهادهای مردم نهاد یتوانند در این زمینه مورد ارزیابی و تجلیل قرار گیرند.

به گزارش ایرنا،در رویداد ملی و اُستانی "جایزه جوانی جمعیت" از اشخاص حقوقی و حقیقی برتر در بخش‌های نهادهای اجرایی، رسانه، شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های مردم‌نهاد، نخبگان و مدیران که در زمینه اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده اقدامات موثری در سطح استان انجام دادند قدردانی شد که امیررضا ابراهیمی دهکردی و فاطمه زمانی دارانی خبرنگاران مرکز ایرنا اصفهان برای تولید گزارش و اطلاع رسانی اخبار در حوزه جمعیت و خانواده به عنوان نفرات برتر تجلیل شدند.

استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد.حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تند تر از میانگین کشور است و به گفته مسوولان اگر هفت سال آینده نرخ رشد منفی جمعیت جبران نشود، بین سال‌های ۱۴۲۵ تا سال ۱۴۳۰، یک سوم جمعیت استان در سن سالمندی قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha