۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۲
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85499493
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت نیویورک‌تایمز از سیاست‌های دوگانه بایدن در عرصه بین‌الملل

تهران- ایرنا- نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به تداوم حمایت آمریکا از اوکراین در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، سیاست خارجی «جو بایدن» را به دلیل ایستادگی در کنار اسرائیل متناقض خواند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از این روزنامه آمریکایی، همزمان با سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به فرانسه گفته می شود وی در این سفر رهبران اروپایی را دور هم جمع خواهد کرد و عزم لازم را برای حمایت از اوکراین کمک نشان خواهد داد. سفر وی به فرانسه به ویژه در بحبوحه جنگ در غزه و در میانه مخالفت متحدان با تهاجم مداوم اسرائیل به این منطقه سبب شده تا وی به تنهایی به حمایت از اسرائیل ادامه دهد.

سفر بایدن به فرانسه نخستین دیدار وی از این کشور پس از جنگ غزه است که تاکنون جان بیش از ۳۶ هزار نفر را در این باریکه گرفته است. وی همچنین سه هفته پس از این سفر برای شرکت در نشست گروه هفت به ایتالیا خواهد رفت. سه هفته پس از آن هم واشنگتن میزبان هفتاد و پنجمین سالگرد نشست سران کشورهای ناتو خواهد بود.

به نوشته نیویورک تایمز، این سلسله نشست‌ها بایدن را در موقعیتی قرار خواهد داد که از زمان آغاز ریاست‌جمهوری هیچ یک را تجربه نکرده است؛ بدین گونه که همزمان با استقبال از سوی متحدان منزوی هم خواهد شد. به عبارتی برای رئیس‌جمهوری که بر حمایت خود از اتحادهای سنتی آمریکا تاکید کرده، وضعیت پیش رو چالشی است که مهارت‌های دیپلماتیک وی را می آزماید.

پیتر بینارت استاد روزنامه‌نگاری و سیاست دانشگاه سیتی نیویورک و منتقد دولت اسرائیل، در این خصوص گفت: «غزه شفافیت اخلاقی رهبران غربی را که می‌خواهند درباره اوکراین بیان کنند، تضعیف می‌کند». وی سپس اضافه کرد: جنگ غزه کاری کرده است که دیگر دنبال کردن وضعیت جنگ اوکراین برای مردم جذابیت چندانی ندارد.

ایوو دالدر سفیر آمریکا در ناتو در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیز ضمن اذعان تنش در رویکرد بایدن گفت: ارائه یک استدلال درباره روسیه و دلیلی دیگر درباره اسرائیل متناقض است. اما شرایط متفاوت است. یکی مورد حمله قرار گرفته و دیگری حمله کرد. این تفاوت خیلی بزرگ است.»

این روزنامه یادآور می شود که متحدان اروپایی، به جز چند مورد، بیش از دو سال است که کارزاری را علیه روسیه به راه انداخته و در این خصوص به شدت با واشنگتن همسو بوده اند. اما اروپایی‌ها به طور فزاینده‌ای در حال انتقاد از نحوه مدیریت اسرائیل در جنگ غزه هستند، آن هم در شرایطی که دولت بایدن تلاش‌های دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی را برای صدور حکم بازداشت رهبران اسرائیل به اتهام جنایت جنگی رد کرده است.

پیتر راف از اعضای ارشد اندیشکده هادسون نیز تناقض را در رویکرد بایدن نسبت به دو جنگ جاری تائید کرد و افزود: بایدن از اوکراین در برابر اتحاد روسیه و ایران حمایت می‌کند، اما در غزه حمله اسرائیل را توجیه می کند.

حتی برخی کهنه سربازان آمریکایی هم از سیاست خارجی بایدن و حمایت بیش از حد از اسرائیل انتقاد دارند.

اریک روبین دیپلمات باسابقه آمریکایی در همین زمینه گفت: اصلا مطمئن نیستم که بایدن در مورد اسرائیل و غزه انتخاب درستی کرده باشد، هرچند می دانم وی نیز مانند کشور ما در شرایط سختی قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: از آنجاکه اسراییل همدردی بیشتر کشورهای متحد را از دست داده، من می ترسم که این وضعیت ادامه دار باشد.

براساس اعلام وزارت بهداشت غزه از زمان آغاز تهاجم جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به باریکه غزه تاکنون ۳۶ هزار و ۵۹۵ نفر فلسطینی به شهادت رسیده اند. وزارت آموزش فلسطین نیز روز گذشته اعلام کرد که بیش از ۱۵ هزار نفر از شهدا کودک هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha