۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۰۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85499518
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امید راست میانه به بهره‌برداری از مسئله اوکراین در انتخابات پارلمان اروپا

تهران-ایرنا- گاردین نوشت با نزدیک شدن به انتخابات پارلمان اروپا در حالی که پوپولیست ها و راست و چپ افراطی توانسته اند در سراسر این قاره حمایت هایی را کسب کنند، احزاب میانه امیدوار به بهره برداری از مساله اوکراین به نفع خود هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این روزنامه افزود، کارزارهای انتخاباتی در اروپا برای پوپولیست ها آسان تر از میانه‌روها بوده است. تنها یک کلمه «دیزل» که با حروف بزرگ چاپ شده است، برای حزب راست افراطی آلمان موسوم به «آلترناتیو برای آلمان» کفایت می کند تا موضع خود را در خصوص مسائل آب و هوایی برای رای دهندگان روشن کند.

رای دهندگان میانه روی اروپا، از مسائلی همچون توافق سبز، مهاجرت، خودروهای برقی، تنوع پذیری فرهنگی، بازار آزاد، اروپا و حتی خود سیاستمداران خشمگین هستند. بنابراین برای میانه روها دشوار است که در میان این مسائل جایگاه مطلوبی برای خود پیدا کنند.

در آستانه انتخابات پارلمان اروپا که قرار است روزهای ۹-۶ ژوئن (۲۰-۱۷ خرداد) برگزار شود، مسئله اوکراین و تبعات تهدید روسیه به سوژه میانه روها برای مقابله با چالش راست و چپ افراطی تبدیل شده است.

گاردین توافق اعضای پارلمان اروپا در بسته کمک به اوکراین را ساختگی توصیف کرد و نوشت ۵۱۲ عضو پارلمان اروپا به نفع کمک های اخیر به اوکراین رای دادند، تنها ۴۵ عضو مخالفت کردند و رای ۶۳ عضو ممتنع بود اما ارتباط بین منافع راست افراطی با مسکو به ویژه در گروه هویت و دموکراسی پارلمان اروپا (ID) اختلافات را نشان داد.

برای مثال، حزب الترناتیو آلمان که به تازگی از گروه هویت و دموکراسی پارلمان اروپا خارج شده است، تحریم روسیه را تنها عامل آسیب به آلمان ارزیابی کرده و خواستار گشایش دوباره خط لوله نورد استریم ۲ است. در بین احزاب چپگرای آلمان، یک حزب ناسیونالیسیتی جدید نیز که توسطه سارا ویگن کِشت (Sahra Wagenknecht) سیاستمدار تشکیل شده است، مخالف کمک تسلیحاتی به اوکراین است. وی به تازگی گفت: ارسال سلاح ها کمکی به برقراری صلح نمی کند، سلاح ها جنگ های بیشتری با خود می آورند و تلفات را افزایش می دهند. این یک واقعیت است.

احزاب میانه رو گزینه ای به جز مقابله با چنین استدلالی ندارند، آنها همچنان احساس می کنند که احساس همدردی با کی یف که همچنان قوی است یک فرصت است و این مساله می تواند باعث تفرقه در بین راست افراطی شود.

گاردین نوشت، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به ویژه از موضوع اوکراین برای شکست دادن پوپولیست ها بهره برداری کرده و آن را به موضوع اصلی کارزارهای انتخاباتی اش تبدیل کرده است.

مکرون در برلین در حالی که به وضوح به مارین لوپن رقیب راست افراطی خود فکر می کرد، گفت در اروپا صلح طلبان دروغینی وجود دارند. افرادی که می گویند ما خواستار توقف فوری جنگ هستیم.

مکرون مدعی شد، اما اگر مواضع رئیس جمهوری روسیه را دنبال کنید او به سراسر جهان می رود و می گود «من طرفدار صلح هستم البته در صورتی که سرزمین هایی را که به زور به آنها حمله کرده ام ، پس بدهند». این صلح نیست.

گاردین نوشت: مکرون به هیچ وجه تنها رهبر اروپایی نیست که برای کمک به تقویت پایگاه خود در انتخابات به مساله اوکراین تکیه کرده است. در سراسر اروپا، به روش‌ها و میزان‌ مختلف، اوکراین به موضوع اختلاف انگیز در انتخابات اروپا تبدیل شده است، به این امید که نقطه ضعف پوپولیست‌ها را اثبات کند.

حزب کارگران سوسیالیست پدروسانچز در اسپانیا از سوی حزب چپ گرای «سومار» شریک ائتلافی خود به دلیل بسته کمک جدید خود به اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته است.

در جمهوری چک، آندری بابیس رهبراپوزیسیون به دلیل تضعیف حمایت دولت از اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته است تا جایی که حتی وزیر خارجه این کشور بابیس را «تهدید امنیتی» خواند.

در لهستان، ائتلاف دونالد توسک از حزب مخالف عدالت و قانون انتقاد کرده و مدعی است جایی برای احساسات ضد اوکراینی وجود ندارد.

وی همچنین گفت، زمانی که در دولت بوده پوپولیست ها خواستار حمله به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین بودند تا رضایت محافظه کاران ناراضی از واردات کشاورزی از اوکراین را جلب کنند.

در این گزارش گاردین عنوان شد، در آلمان حزب سوسیال دموکرات به ریاست اولاف شولتس صدر اعظم آلمان نگران تشدید تنش ها است و بر تهدید دموکرسی از سوی متحدان اروپایی روسیه تاکید دارد. میانه روها با چالش از سوی افرادی مواجه هستند که مخالف این دیدگاه هستند که امنیت ملی و جهان مدرن جداشدنی نیست. برای مثال رای دهندگان در کشورهای مولداوی، گرجستان و اوکراین ارتباطی بین اروپا و جهانی شدن نمی بینند بلکه آنها تنها به دنبال آزادی، رفاه و موفقیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha