اندونزی اقدام رژیم صهیونیستی علیه آنروا را محکوم کرد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه اندونزی اقدام رژیم صهیونیستی علیه آژانس کاریابی و امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «آنروا» را محکوم کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری آنتارا، رتنو مرسودی، وزیر امور خارجه اندونزی گفت: جاکارتا به‌شدت اقدام (رژیم) اسرائیل را تروریستی خواندن سازمان تروریستی خواندن آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) را محکوم می‌کند.

وی در یک نشست کاری با کمیسیون اول مجلس نمایندگان اندونزی (DPR RI) تاکید کرد: برچسب تروریستی زدن به این سازمان، تلاش (رژیم) اسرائیل برای تضعیف هدفمند آنروا است.

وزیر امور خارجه اندونزی خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی قبلاً با متهم کردن این نهاد به دست داشتن در حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تلاش‌های هدفمندی برای تضعیف آنروا انجام داده است که باعث شد چندین کشور، حمایت خود از این آژانس را متوقف کنند.

مرسودی خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، چنین اتهامی ثابت نشد، پس از اتهامات اثبات نشده، چندین کشور کمک خود به آنروا را از سر گرفتند اما آمریکا تصمیم گرفت کمک خود به این آژانس را متوقف کند.

وی گفت: علاوه بر این تضعیف هدفمند، (رژیم) اسرائیل هدف راهبردی‌تری دارد؛ یعنی حذف موضوع پناهجویان.

مرسودی تصریح کرد: اگر مساله پناهجویان وجود نداشته باشد، آنها مجبور خواهند شد برای همیشه در کشورهای میزبان خود بمانند و موضوع بازگشت آنها به وطن از میان خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در چندین نوبت تلاش کرده راه‌حل دو کشوری را حذف کند، افزود: این بدان معناست که فلسطین همچنان از بین خواهد رفت. تل‌آویو به طور هدفمند تلاش می کند تا حق فلسطینیان برای داشتن یک کشور را از بین ببرد.

مرسودی همچنین خاطرنشان کرد: وضعیت در فلسطین در حال بدتر شدن است. هیچ جمله ای وجود ندارد که بتواند وضعیت فلسطین را در حال بهبود توصیف کند. اوضاع در حال بدتر شدن است.

به گزارش ایرنا، کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) چند روز پیش با تصویب اولیه پیش‌نویس طرحی، (آنروا) را یک سازمان تروریستی اعلام کرد.

این طرح که حزب «اسرائیل بیتنو» به رهبری «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسبق رژیم اسرائیل آن را به کنست ارائه کرد، مورد تائید ۴۲ عضو قرار گرفت و ۶ نفر دیگر نیز مخالفت خود را با آن اعلام کردند.

رژیم اسرائیل مدعی است که آنروا در عملیات هفتم اکتبر (پانزدهم مهر) گروه‌های مقاومت فلسطین (عملیات طوفان الاقصی) نقش داشته است، تا جایی که به دنبال این ادعا برخی کشورها برای مقطعی تأمین مالی این شاخه از سازمان ملل را قطع کردند.

مرسودی در ادامه گفت: ما در حال حاضر اولویت‌هایی داریم که اولین آنها تاکید بر آتش‌بس فوری و دائمی است، زیرا بدون آتش‌بس، هیچ گونه بهبودی حاصل نمی‌شود.

دومین اولویتی که وی بر آن تاکید کرد، تضمین جریان توزیع کمک های بشردوستانه برای مردم فلسطین و حمایت از کار آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) است.

وزیر امور خارجه اندونزی خاطرنشان کرد که کشورش متعهد است به افزایش کمک های بشردوستانه از طریق توزیع مستقیم یا از طریق آنروا ادامه دهد و دولت کمک های مردم فلسطین را بر این اساس تنظیم خواهد کرد.

به گفته مرسودی، سومین اولویت، تحت فشار قرار دادن همه طرف ها برای پایبندی به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) به ویژه در مورد مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین است.

وی افزود: ما امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل بتواند قطعنامه ای برای اعمال فشار بر اسرائیل برای اجرای تصمیمات دیوان بین المللی بین المللی صادر کند.

وزیر توضیح داد: اندونزی همچنین تلاش‌ خود برای تشویق کشورهای بیشتری برای به رسمیت شناختن حاکمیت فلسطین، دفاع از وضعیت عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و حمایت از تحقق راه‌حل دو دولتی را در اولویت قرار خواهد داد.

وی تاکید کرد : اندونزی در حمایت خود از فلسطین پافشاری خواهد کرد، زیرا قانون اساسی اندونزی تصریح می کند که «استعمار باید در جهان لغو شود.»

مرسودی افزود: اندونزی از همه راه‌های ممکن برای ادامه حمایت از فلسطین، چه از طریق حمایت سیاسی، مجامع دوجانبه یا بین‌المللی، دیوان بین‌المللی دادگستری و یا از طریق تداوم کمک‌های بشردوستانه خود استفاده خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha