۱۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۵
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85500465
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مجارستان خواستار شروع فوری مذاکرات صلح درمورد جنگ اوکراین شد

تهران-ایرنا- «پیتر سیجارتو» وزیر امور خارجه مجارستان امروز (پنجشنبه) با تاکید بر اینکه اگر درگیری در اوکراین ادامه یابد، با تشدید تنش‌ها همراه می‌شود، گفت که مذاکرات صلح در مورد اوکراین باید از هم اکنون آغاز شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، پیتر سیجارتو در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصاد در سن پترزبورگ (SPIEF) روسیه، با اشاره اینکه در صورت ادامه درگیری در اوکراین، خطر تشدید تنش هر روز افزایش می‌یابد، به خبرنگاران گفت: «موضع ما این است که صلح باید هر چه زودتر حاصل شود. مذاکرات صلح باید آغاز و آتش‌بس باید بلافاصله به وقوع بپیوندد.»

وزیر امور خارجه مجارستان با بیان اینکه بوداپست به صراحت اعلام کرده است که در عملیات پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) علیه روسیه شرکت نخواهد کرد، افزود: ما در ارائه سلاح [به کی‌یف]، در آموزش [نیروهای اوکراینی] و در تامین مالی [اوکراین] شرکت نخواهیم کرد.

وی اظهار داشت: از آنجایی که مجارستان بدون روسیه نمی‌تواند در حوزه انرژی خودکفا باشد و «این یک مسئله محاسباتی است نه سیاسی»، همکاری با مسکو در زمینه انرژی باید ادامه یابد.

وزیر امور خارجه مجارستان همچنین خاطرنشان کرد که غرب نمی‌تواند او را از شرکت در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ منع کند.

ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان نیز پیشتر با بیان اینکه اتحادیه اروپا و اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هر هفته به جنگ با روسیه نزدیک‌تر می‌شوند، گفته بود: «ناتو در تلاش برای خاموش کردن آتش با استفاده از آتش است. این پیمان نظامی هم اکنون به جای محافظت از ما، سعی می کند ما را به سمت جنگ جهانی جدید بکشاند.»

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پیشتر گفت که کشورهای عضو ناتو به ویژه ایالات متحده به عمد دور جدیدی از تشدید تنش‌ها را در اطراف اوکراین برای طولانی کردن این جنگ بی‌معنی آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha