۱۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۶
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85500523
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه شیلات خوزستان با رشد ۶۲ درصدی صادرات آبزیان

اهواز- ایرنا- مدیر کل شیلات خوزستان به توجه ویژه دولت سیزدهم به حوزه شیلات استان اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۲ میزان صادرات آبزیان استان ۴۷ هزار تن بوده که با رشد ۶۲ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.

مرتضی سوری روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: میزان تولیدات آبزی‌پروری در سال ۱۴۰۱ در استان خوزستان، ۷۶ هزار و ۵۰۰ تن بود که در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۸۲ هزار تن رسید.

وی با تاکید بر حفظ ذخایر طبیعی آبزیان و پایداری صید، رویکرد توسعه شیلات استان را جهش تولید در حوزه آبزی پروری و صنایع مرتبط عنوان کرد و افزود: توسعه پرورش ماهی در قفس و آبزی پروری دریایی علاوه بر کاهش فشار بر روی ذخایر آبزیان موجب تحقق اشتغال، رونق تولید و رشد اقتصادی کشور می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به مصوبات سفر شهید آیت‌الله رییسی و هیات دولت به خوزستان در حوزه شیلات گفت: ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی از محل مسوولیت های اجتماعی وزارت نفت برای تکمیل زیرساخت ۲ مجتمع آبزی‌پروری استان (مجتمع پرورش میگوی ۳۹۵ هکتاری هندیجان و مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان کارون) اختصاص یافت.
سوری بیان کرد: مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای بهسازی و تکمیل اسکله صیادی هندیجان و مبلغ یکهزار میلیارد ریال برای زیرساخت‌های مجتمع‌های شیلاتی استان اختصاص یافت.
وی تصریح کرد: ۴۰هزار میلیارد ریال نیز برای توسعه طرح‌های کشاورزی استان در زمینه شیلات و نخیلات اختصاص یافته است.
مدیر کل شیلات خوزستان با بیان اینکه تکمیل زیرساختها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود نقش تاثیرگذاری بر روی رشد تولید، ایجاد امنیت غذایی، ارزآوری و جذب سرمایه گذار دارد، اظهارکرد: سال گذشته بزرگترین طرح پرورش ماهیان خاویاری خوزستان در گتوند با ظرفیت تولید سالانه ۱۷۵ تن گوشت و پنج تن خاویار و مجتمع ۳۹۵ هکتاری هندیجان با ظرفیت تولید ۹۰۰ تن میگو و طرح پرورش ماهیان دریایی در قفس در هندیجان بهره‌برداری شد.

سوری به اقدامات شیلات در حوزه صید و بنادر ماهیگیری در دولت سیزدهم اشاره و اظهارکرد: طرح‌های ملی بندر صیادی خور ابوخضیر شادگان و بندر صیادی بحرکان هندیجان آماده واگذاری به بهره‌برداران است.

وی افزود: لایروبی اسکله صیادی چوئبده آبادان تکمیل و فاز ۲ اسکله ثامن الائمه آبادان برای احداث پارکینگ شناورهای صیادی آغاز شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان تاکید کرد: صادرات آبزیان استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۶۲ درصد رشد داشته و ۴۷ هزار تن بوده است.

وی متوسط مصرف سرانه آبزیان در استان را ۱۸.۴ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: این میزان به لحاظ ملاحظات فرهنگی، شرایط اقلیمی و شیوه‌های طبخ آبزیان در شهرهای ساحلی و غیرساحلی استان متفاوت است.

سوری با اشاره به نقش مهم آبزی‌پروری به عنوان بخشی از حوزه کشاورزی را در توسعه مناطق کم برخوردار و اشتغالزایی گفت: ۱۵۸ واحد فعال خرد روستایی در ۱۴ شهرستان به بهره برداری رسیده و ۳۰۰ نقطه نیز در استان برای احداث استخرهای ۲ منظوره و تلفیقی با فعالیت کشاورزی تشکیل پرونده داده‌اند و در دست پیگیری است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله رییسی، رییس جمهور و دیگر شهدای خدمت سانحه بالگرد افزود: بدون شک شهید آیت‌الله رئیسی الگوی مدیریت انقلابی که از مبانی تفکر امام راحل(ره) ‌ و مقام معظم رهبری نشات می‌گیرد را پایه‌گذاری کرد و همواره در بخشهای اجرایی، خدمت‌رسانی حداکثری و بی‌منت به مردم را زمینه جلب رضایت پروردگار می‌دانست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha