برپایی عزای آقای جود و احسان در آستان احمدی شاهچراغ (ع)

شیراز – ایرنا – مومنان دارالعم شیراز، شب شهادت جوادالائمه (ع) در آستان احمدی شاهچراغ (ع) گردهم آمدند و در عزای امام جود و احسان نوحه‌سرایی و عزاداری کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شب آخر ذی‌القعده، حرم در سوگ و عزای امام نهم (ع) فرورفته بود، شبستان سیاه‌پوش شده و زائران و مجاوران شاهچراغ (ع) پس از نماز مغرب و عشا، ساعت‌هایی از شب را به قرائت دعای کمیل و عزاداری،نوحه‌سرایی نشسته بودند.

عجیب نیست که حرم موسی بن جعفر (ع) در شب شهادت امام نهم، ابن الرضا (ع)، کانون سوگواری و مرثیه سرایی باشد چرا که امین ولایت برادر، پاسدار امامت بود.

محمد بن علی بن موسی (ع) هفده سال در دوره حکومت مامون و معتصم عباسی، امامت کرد و روز آخر ذی‌القعده ۲۲۰ق در سن ۲۵سالگی، به شهادت رسید و جوان‌ترین امام شهید شیعه شد و حالا مقبره مطهرش در کاظمین و در آستان مطهر جدش، زیارتگاه دلدادگان اهلبیت (ع) است.

امام نهم شیعیان بیش از همه به جود، احسان و بخشندگی شناخته می‌شود و از همین رو است که جوادالائمه لقب گرفته است؛ شب گذشته، در آستان احمدی شاهچراغ، سوگواران و دلدادگان مولای نهم (ع)، آقای جود و احسان را واسطه خیر کردند و «کمیل» خواندند.

اقامه عزای آقای جود و احسان در آستان احمدی شاهچراغ (ع)

توصیه‌های اهلبیت (ع) برای رستگاری

اما پیش از دعا و مرثیه‌سرایی که مردم با نوای حاج مرتضی رمضانی هم‌نوایی کردند، حجت‌الاسلام سید حسین حسینی‌قمی استاد حوزه علمیه قم به بیان ره‌توشه‌هایی از ائمه اطهار (ع) برای ساختن امروز و فردای مومنان پرداخت.
این استاد حوزه و کارشناس مباحث اجتماعی و تربیت دینی به ویژه به جوانان توصیه کرد: اگر به دنبال راهی برای سیرو سلوک و کسب مقامات معنوی هستید، تنها از اهلبیت (ع) درس بگیرند و مواظب باشید کسی شما را فریب ندهد.

او در این زمینه به بیان حدیثی از امام جواد (ع) پرداخت که در توصیه به یکی از شیعیان برای سعادت دنیا و آخرت بیان کرده‌اند؛ یکی اینکه بسیار سوره قدر تلاوت کنید و دیگری اینکه لب‌های شما همواره به ذکر استغفار مشغول باشند.

این پژوهشگر تربیت دینی توضیح داد: ذکر گفتن و ادای مستحبات باید به گونه‌ای باشد که از آن لذت ببریم، بنابراین باید به اندازه توان مومن باشد تا با علاقه و لذت انجام شود.

او در توضیح توصیه امام جواد (ع) برای سعادتمندی در دنیا و آخرت، به حدیثی از فرزند ایشان نیز اشاره کرد که فرمودند: از قرآن، کم یا زیاد فاصله نگیرید.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: باید تلاوت قرآن کریم در برنامه روزانه زندگی ما باشد؛ هرچند این تلاوت مقدمه فهم کتاب الله و اثرگذاری آن در روح و جان ما خواهد بود.

حسینی قمی ادامه داد: بنا به توصیه یکی از مراجع تقلید، شایسته است هر روز خود را با تلاوت یاسین و آل یاسین آغاز کنید.

اقامه عزای آقای جود و احسان در آستان احمدی شاهچراغ (ع)

دل نشکنیم و آبرو نبریم

این کارشناس مباحث اجتماعی و تربیت دینی درباره توصیه امام جواد (ع) به تداوم استغفار نیز گفت: درست است که نماز و دعا و تلاوت قرآن و ادای مستحبات خوب است، اما مواظب باشیم دل کسی را نشکنیم و از کسی آبرو نبریم.

او در این باره روایتی از یاران پیامبر اکرم (ص) را نقل کرد که ایشان پیش از آنکه وارد جلسه‌ای شوند و قبل از بیرون رفتن از آن مجلس ۲۵ بار استغفار می‌کردند.

حسینی قمی یادآور شد: به فرموده پیامبر اسلام (ص)، اگر کسی مومنی را بخاطر گناهش سرزنش کند، نمی میرد مگر آنکه خود مرتکب آن گناه شود، اگر کسی به دنبال عیب‌های دیگران برود، خداوند به دنبال عیوب او می رود و او را حتی در پستوی خانه رسوا می کند؛ پس مراقب باشیم در فضای مجازی آبرو نبریم و با آبروی کسی بازی نکنیم.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: مراقب باشیم عکس و فیلم کسی را به سبب گناهی که حق الله است در فضای مجازی منتشر نکنیم، بلکه اگر هنر داریم دست او را بگیریم و هدایتش کنیم.

توصیه به مطالعه کتاب ۴۰حدیث امام راحل (ره)

این کارشناس تربیت دینی همگان بویژه دختران و پسران جوان را به مطالعه کتاب چهل حدیث امام راحل (ره) و به کار بستن آن در زندگی توصیه کرد و با اشاره به حدیثی از این کتاب، گفت: شیطان توبه را بزرگ جلوه می دهد تا به سمت آن نرویم و گناه را کوچک جلوه می دهد تا به سادگی مرتکب شویم.

او ادامه داد: در حالی که به فرموده امام جواد (ع) اگر کسی گناهی کرد و پشیمان شد، پیش از آنکه استغفار کند گناهان او بخشیده می شود و به فرموده امیرالمومنین (ع) اگر گناهی کردیم باید بین خود و خداوند توبه کنیم و نیازی به اقرار مقابل دیگری نیست؛ چرا که خداوند نمی‌خواهد آبروی مومنی برود.

حسینی قمی اضافه کرد: ائمه اطهار با اینکه پیوسته مشغول ذکر و دعا بودند، اما از گرفتاری‌های مردم نیز غافل نبودند؛ به گونه‌ای که امام حسن (ع) طواف خود را نیمه تمام گذاشت تا همراه مردی که خواست تا امام برای پرداخت بدهی، واسطه او شود، رفت و در پاسخ به یکی از اصحاب گفت:از جدم شنیدم که « رفع گرفتاری از مومن از ۹ هزارسال عبادت برتر است».

وی اضافه کرد: امام جواد نیز در حالی که عصر عرفه سخت مشغول دعا و نیایش بود، به خواست یکی از شیعیان نامه‌ای به استاندار منطقه او نوشت و با بیان اینکه چیزی که برای مسئولان می‌ماند خدمت به خلق است، از او خواست تا به این برادر دینی خود خدمت کند.

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: چنانکه رئیس جمهور آیت الله رییسی شهید شد و خدماتی که از او باقی مانده، یاد او را در میان مردم زنده نگه می‌دارد.

اقامه عزای آقای جود و احسان در آستان احمدی شاهچراغ (ع)

پس از این سخنرانی، دعای کمیل آغاز شد و مومنان شیرازی که با جان و دلی سوگوار از شهادت جوادالائمه در شبستان آستان احمدبن موسی (ع) جمع شده بودند در فضایی معنوی به نیایش و دعا پرداختند.

سپس تا پاسی از شب مدح و مرثیه امام نهم (ع) برپا بود و مردم عزادار با نوای حاج مرتضی رمضانی، هم‌نوایی و سینه‌زنی کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha