مازندران شیرین کام از تحقق وعده‌های شهید جمهور

نوشهر- ایرنا- هیات دولت در سفر دور دوم به مازندران با تصویب چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل تأسیسات جمع آوری آب های سطحی شهرهای‌ نوشهر، چالوس، نور، رویان، ایزدشهر مشکل تصفیه فاضلاب این منطقه غرب مازندران را برطرف کرد.

به گزارش ایرنا، تصفیه نشدن پساب مهم ترین مشکل زیست محیطی مازندران است و در خوشبینانه ترین حالت بر اساس آمار تا قبل از آغاز دولت سیزدهم فقط افزون بر ۱۴ تا ۱۵ درصد از فاضلاب شهری استان تصفیه می شد، در حالی که میانگین کشوری بیش از ۵۰ درصد است.

شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت همراه با تعدادی از اعضای هیات دولت برای دومین بار در قالب سفر استانی به دیار علویان سفر کرد.

سفر نخست شهید آیت‌الله رئیسی به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که علاوه بر بهره برداری چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.

از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها است.

به استناد آمارهای اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی و استانداری مازندران، از مجموع ۱۷۶ مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران ۷۸ مصوبه به طور کامل محقق شده، در ۸۹ مصوبه فرآیند اجرایی طی می‌شود و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال انجام است و اجرای ۹ مصوبه نیز در حال پیگیری است.

هیات دولت در سفر دور دوم استانی به استان مازندران برای تکمیل تأسیسات فاضلاب شهرهای‌ نوشهر، چالوس، نور، رویان، ایزدشهر چهار هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفت که از جمله دستاورد ماندگار دولت مردمی در این بخش ارتباطی است.

رفع مشکل تاسیسات فاضلاب شهرهای غرب مازندران از جمله مطالبات شهروندان این مناطق بوده که همیشه در دیدارهای مردمی با مدیران کل در غرب مازندران بر ضرورت تکمیل این طرح از سوی مسوولان امر تاکید داشتند.

غرب مازندران ۲۱ شهر، هزار و ۱۵۰ روستا و هفت شهرستان و افزون بر یک میلیون فر جمعیت دارد. نور. نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شدند که سالانه به میلیون ها گردشگر و مسافر داخلی و خارجی خدمات می دهد.

پیشرفت ۷۵ درصدی طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای نوشهر و چالوس با تخصیص اعتبار کلان از سوی دولت سیزدهم، ساکنان غرب مازندران را به بهره‌داری از این طرح در آینده نزدیک امیدوار کرد.

مازندران شیرین کام از تحقق وعده‌های شهید جمهور

گام نخست این تصفیه خانه سال ۱۳۸۵ با حدود ۱۰ هزار مشترک در نوشهر و چالوس به بهره برداری رسید و ساخت گام دوم آن هم سال ۱۳۹۹ با پیش‌بینی اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد که به‌دلیل تخصیص حدود ۲۰۰ میلیارد ریالی روند اجرایی طرح به پیشرفت ۲۰ درصدی رسید.

بالا بودن سفره آب زیرزمینی، نفوذ آب‌های آلوده، رشد روز افزون جمعیت به خاطر گردشگرپذیری، ساخت و ساز بی رویه و سرریز فاضلاب خانگی به آبراه‌ها و رودخانه‌های منتهی به دریا از عمده‌ترین چالش‌های زیست محیطی و بهداشتی است که ساکنان این منطقه، ‌ حامیان محیط زیست و مسوولان بهداشتی و درمانی غرب مازندران را رنج می‌دهد.

بیستم اسفند ۱۴۰۰ همزمان با دور اول سفر رییس جمهور به مازندران برای مردم این دیار روز تاریخی محسوب می‌شود چرا که در این سفر آغاز عملیات اجرایی طرح‌هایی مصوب شد که قبل از این دولت، مردم اجرای آن‌ها را غیر ممکن می دانستند اما با عزم جدی دولت سیزدهم و تزریق اعتبار، رکود چندین ساله به اتمام رسید.

در دور اول سفر رییس جمهور به مازندران بیشتر از ۱۷۷ هزار و ۹۸۹ میلیارد ریال مصوب شد که از این میزان ۸۸ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال معادل نیمی از اعتبارات مصوب از محل منابع بودجه عمومی دولت و ۸۹ هزار و ۳۳ میلیارد ریال یعنی نیمی دیگر از این اعتبار از محل فروش املاک و منابع داخلی وزارتخانه ها وکمک نهادها تامین شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران گفت : از مجموع ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سفرهای استانی دولت در بخش آب و فاضلاب، حدود هزار میلیارد ریال برای ارتقای کیفی مدول نخست و تکمیل مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرهای گردشگرپذیر نوشهر و چالوس اختصاص داده شد.

بهزاد برارزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساخت مدول دوم این تصفیه خانه اردیبهشت سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود و قبل از سفر اول رئیس جمهور به مازندران حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی افزود: در سفر اول رئیس جمهور اعتبار لازم برای تکمیل طرح در نظر گرفته شد و با توجه به افزایش جمعیت، ارتقای ظرفیت مجموع ۲ فاز تصفیه‌خانه به ۲۴ هزار متر مکعب در دستور کار قرار گرفت.

مازندران شیرین کام از تحقق وعده‌های شهید جمهور

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران اظهار کرد: این تصفیه خانه پیش از ساخت مدول نخست برای جمعیتی حدود ۱۶۰ هزار نفر پیش بینی شده بود که با افزایش ظرفیت، قابلیت خدمت‌رسانی به ۲۰۰ هزار نفر را دارد.

برارزاده افزود : از طول ۲۲۰ هزار شبکه جمع آوری فاضلاب شهری در این شهرهای گردشگرپذیر، حدود ۱۳۰ کیلومتر شبکه گذاری شده که حدود ۷۰ کیلومتر آن مربوط به شهر نوشهر و بقیه هم مربوط به چالوس است.

این تصفیه خانه در زمینی به گستره حدود ۱۰ هکتار در منطقه بهجت آباد شهرستان نوشهر ساخته شده است.

طرح تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس به گفته استاندار سابق استان مازندران در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسد و به تاکید او این طرح باید همه شهرهای فاقد فاضلاب استان اجرایی شود.

گام نخست این تصفیه خانه در سال ۱۳۸۵ با اشتراک پذیری حدود ۱۰ هزار مشترک در شهرهای نوشهر و چالوس به بهره برداری رسید و گام دوم آن هم در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ با پیش بینی اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال کلنگ زنی شد.

با شکل گیری دولت سیزدهم و اهمیت موضوع به لحاظ بالا بودن سفره های آب زیر زمینی، نفوذ آب های آلوده، روند روز افزون جمعیت به خاطر گردشگرپذیری، ساخت و سازهای بی رویه و سرریز فاضلاب های خانگی به آبراه ها و رودخانه های منتهی به دریا، عملیات ساخت و تکمیل این تصفیه خانه در دستور کار قرار گرفت.

به گونه ای که پیش از سفر پر خیر و برکت دولت جهادی و مردمی به استان علویان که در بیستم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ انجام گرفت یکی از بسته های پیشنهادی مسوولان دست اندرکار بهره مندی از سفره این سفر اختصاص اعتبار برای به سرانجام رساندن این طرح تاریخی پس از سال ها بود که به برکت این سفر اعتباری کلانی برای تسریع در روند اجرای این طرح اختصاص داده شد.

مازندران شیرین کام از تحقق وعده‌های شهید جمهور

گام دوم این طرح ملی با پیشرفت حدود ۷۵ درصد تاکنون حدود هزار میلیارد ریال بابت آن هزینه شده است و از محل سفر دولت سیزدهم که در در ۲۰ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به مازندران حدود هزار میلیارد ریال برای شتاب بخشی در روند اجرای این طرح اختصاص داده شد که تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار اختصاص داده شده است.
طبق گفته پیمانکار این طرح ملی، در شهریور ماه امسال این طرح ملی به بهره برداری خواهد رسید و دست کم ۱۲۰ هزار نفر از جمعیت شهری نوشهر و چالوس زیرپوشش قرار خواهند.

فرماندار نوشهر سفر های استانی دولت سیزدهم را برای این منطقه و استان پر خیر و برکت دانست و گفت : دولت سیزدهم از آغاز فعالیت تا امروز اعتبار کلانی برای توسعه این شهرستان هزینه کرده است.

رستم زرودی در گفت و گو با ایرنا اختصاص چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس را بسیار تاثیرگذار دانست و یادآور شد : با این اعتبار بسیاری از چالش های تصفیه خانه فاضلاب این شهرستان ها برطرف می شود.

به گفته وی دستاوردهای دولت مردمی در استان ها بی شمار بوده و این اقدامات باید به مردم شناسانده شود.

بیژن پولادی فرماندار شهرستان نور در گفت و گو با ایرنا تصویب چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل تاسیسات فاضلاب شهرستان های نوشهر و چالوس و نور و ایزدشهر را برای برطرف شدن مشکلات فراروی این بخش بسیار مهم برشمرد.

وی اظهارکرد : این اعتبار هرچه زودتر باید اختصاص یابد تا با تکمیل تاسیسات فاضلاب این شهرستان اهالی از خدمات اقدامات دولت مردمی در این بخش نیز بهره مند شوند.

شهرستان های نور؛ نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha