گام‌های فارس در مسیر محرومیت‌زدایی؛ تداوم راه سید محرومان

شیراز-ایرنا- پیشبرد امور در حوزه مسکن ، توسعه روستایی و به سرانجام رساندن طرح‌های اسکان عشایر با هدف محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی مطلوب‌تر یکی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم است که این مهم در مناطق مختلف فارس در حال پیگیری است و تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محرومیت‌زدایی ، ساخت مسکن و توسعه روستایی یکی از مهمترین رویکردهای دولت سیزدهم است که از همان ابتدای تشکیل دولت در اولویت سیاستگذاران و دولتمردان قرار گرفت؛ رویکردی که با حضور رییس دولت سیزدهم در مناطق صعب العبور و حاشیه شهرها و مناطق محروم در هر استان تبدیل به گفتمانی برای مسئولان و وزیران دولت شد.

رویکرد محرومیت‌زدایی در دولت سیزدهم؛ سفرهای شهید جمهور به مناطق محروم

بررسی سفرهای بی وفقه استانی دولت سیزدهم نشان می‌دهد سفرهای شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی فقط به مراکز استان‌ها محدود نشده بود بلکه عمده سفرها به مناطق محروم بود، او با رفتن به این مناطق نشان می‌داد که اولویت دولتمردانش نیز باید مناطق محروم، صعب العبور، نقاط صفر مرزی و حاشیه شهرها باشد.

در حقیقت سفرهای شهید رییسی که به سید محرومان نیز معروف بود صرفا محدود به بازدید و بیان کردن مشکلات نمی‌شد بلکه این بازدیدها نتیجه ملموس برای بهبود مشکلات مردم را به همراه داشت.

در دولت سیزدهم محرومیت‌زدایی و توجه به مناطق کم‌برخوردار از همان ابتدا در اولویت برنامه‌ها قرار گرفت تا وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور که مهم‌ترین‌ آنها حمایت از اقشار محروم بود بر زمین نماند.

رییس شهید دولت سیزدهم که در وعده‌های خود پیش از ریاست‌جمهوری تأکیدی ویژه بر محرومیت‌زدایی داشت در ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز در دیدار با جمعی از خیران و مسئولان مؤسسات خیریه بر ضرورت محرومیت‌زدایی تأکید کرد و گفت: مشارکت خیران در طرح های زیرساختی و محرومیت‌زدا برای دولت ارزان‌تر، دقیق‌تر و سریع‌تر به انجام می‌رسد.

در دولتی که زمان چهارساله آن به دلیل شهادت سکان‌دارش در سانحه هوایی به پایان نرسید، از همان ابتدا محرومیت‌زدایی و توجه به مناطق کم‌برخوردار در اولویت برنامه‌ها قرار گرفت تا وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور که مهم‌ترین‌ آنها حمایت از اقشار محروم بود بر زمین نماند.

گام‌های فارس در مسیر محرومیت‌زدایی؛ تداوم راه سید محرومان

سیاست‌های محرومیت‌زدایی در استان فارس

استاندار فارس هم معتقد است محرومیت‌زدایی از مهمترین رویکردهای دولت سیزدهم است و این دولت برای محرومیت زدایی از روستاها و رسیدگی به مناطق روستایی و دورافتاده که از تکالیف مهم دستگاه اجرایی استان است عزم راسخ و جدی داشته و دارد.

سال ۱۴۰۰ بود که استاندار فارس در نخستین روز کاری خود با حضور در مناطق کمتر برخوردار شیراز پیشنهاد داد که برای رسیدگی بهتر و بیشتر به مناطق محروم، با همکاری دستگاه‌های متولی قرارگاه محرومیت‌زدایی در فارس راه‌اندازی شود.

محمدهادی ایمانیه در این بازدید یکی از اهداف محرومیت‌زدایی را جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر دانست و اعلام کرد: تخصیص اعتبارات محرومیت‌زدایی فارس اهمیت دارد و با جدیت پیگیری می‌شود؛ این اعتبارات نباید از هیچ استان دیگری کمتر باشد.

او بر این باور است که اگر بتوانیم به علت بپردازیم و اشتغال روستاها را حفظ کنیم، هیچ روستایی حاضر به مهاجرت و سکونت در حاشیه شهرها با این حجم از مشکلات موجود در این مناطق نخواهد شد.

گام‌های فارس در مسیر محرومیت‌زدایی؛ تداوم راه سید محرومان

عارضه‌یابی و رفع موانع پروژه‌های مسکن

یکی از مهمترین رویکردها برای محرومیت‌زدایی در استان فارس، پیشبرد امور در حوزه مسکن به عنوان یکی از مهمترین نیازهای اقشار مختلف مردم است؛ مدیرکل بنیاد مسکن فارس معتقد است برای تحقق این امر موضوع عارضه‌یابی و رفع موانع پروژه‌های مسکن باید در اولویت قرار بگیرد.

سید علیرضا حمیدی براین باور است که باید از همه ظرفیتهای قانونی استفاده شود تا طرح‌ها در برنامه زمان‌بندی پیشرفت داشته باشند و سر موقع به متقاضیان تحویل داده شوند.

وی در خصوص آخرین وضعیت این پروژه‌ها در استان فارس گفت: در شیراز یک پروژه ۸۴۸ واحدی در حال ساخت است که کار توسط بنیاد مسکن آغاز شده و در مرحله اسکلت قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس اضافه کرد: یک پروژه ۴۹۶ واحدی نیز تعریف شده که در حال تحویل به متقاضیان است و در همه این طرح‌ها موضوع رفع موانع با جدیت دنبال می شود.

به گفته او، اجرای پروژه ۳۳۶ واحدی زیتون به بنیاد مسکن شهرستان شیراز واگذار شده که زمین آن تحویل داده شده و کار آماده‌سازی در حال انجام است.

وی افزود: پیشرفت ۲۱.۵ درصدی پروژه اکباتان در شهر صدرا قابل توجه است و همکاران بنیاد مسکن در این طرح همه تلاش خود را معطوف داشتند تا مانعی بر سر احداث پروژه قرار نگیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس افزود: سه هزار و ۱۵۲ واحد مسکونی در ۳۸ هکتار زمین و ۱۴۱ واحد با اسلکت بتنی در این طرح در حال ساخت است که مجموع این پروژه ۲۱.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بتن مورد نیاز در محل پروژه ساخته می‌شود تا کمترین بار مالی به مردم وارد شود.

ایده‌های کارشناسانه برای اسکان عشایر بارشلو فسا

اسکان عشایر از دیگر سیاست‌هایی است که با رویکرد محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی مطلوب‌تر در مناطق مختلف و با هدف بررسی درخواست‌های اسکان توسط اداره کل امور عشایر پیگیری می‌شود و بنیاد مسکن در این عرصه تأمین کننده زیرساخت‌های اسکان است؛ رویکردی که در سال‌های اخیر بسیار مورد استقبال عشایر قرار گرفته است.

اخیرا نشست گروه کارشناسی اسکان عشایر بارشلو در بنیادمسکن شهرستان فسا با حضور نماینده استانداری، کارشناس بنیاد مسکن استان و مدیر بنیاد مسکن‌ فسا برگزار شد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا در حاشیه این نشست گزارشی از عملکرد بنیاد در اسکان عشایر این شهرستان ارائه داد و گفت: بنیاد مسکن از همه فرصت‌های قانونی در این زمینه بهره گیری خواهد کرد.

محمد انصاری جابری ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان فسا کانون اسکان عشایر است ظرفیت‌هایی مناسب دارد و باید از همه فرصت‌ها در این زمینه بهره‌گیری شود.

انصاری جابری درباره توسعه روستایی در این شهرستان هم گفت: در ۱۱ روستای این شهرستان طرح‌های هادی انجام گرفته و این طرح‌ها به متراژ ۱۸هزار و ۴۳۵متر مربع به مبلغ ۶۰ میلیارد ریال در روستاها اجرایی شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا افزود: در ۱۷ روستای این شهرستان نیز با اجرای آسفالت مشارکتی (قیر رایگان)با مشارکت دهیاری‌ها به متراژ ۹۳ هزار مترمربع کار عمرانی صورت گرفت.

به گفته او بنیاد مسکن با بازنگری طرح‌های هادی در ۱۰ روستای دیندارلو، هادی آباد، صالح آباد، دشت احمد، امیرحاجیلو، سروگر، ولی آباد، خورنگان، دهشیب و موردی زمینه توسعه دوچندان این روستاها را فراهم کرده است.

نقشه‌برداری ۶ روستای کازرون برای صدور اسناد مالکیت

از آنجا که روستاها نمادی از پویایی و کارآفرینی هستند و احیای ظرفیت‌های بومی و محلی برای رونق اشتغال و تولید در این مناطق پیشرفت و توسعه استان را به دنبال دارد، توجه ویژه به طرح‌های محرومیت‌زدایی در این مناطق نیز از دیگر رویکردهای مهم متولیان امر در این حوزه به شمار می‌رود، یکی از اقدامات اساسی در این زمینه اجرای طرح هادی و صدور اسناد مالکیت است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون از نقشه‌برداری املاک واقع در طرح هادی ۶ روستای شهرستان کازرون برای نخستین بار خبر داد و گفت: اجرای طرح‌های هادی زمینه‌ساز توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی در این شهرستان است.

قاسم داوودی اضافه کرد: در این طرح ضمن هماهنگی با پیمانکاران نقشه‌برداری طرح شمیم، روستاهای تل شوره، زرین کویه، میدانک پریزادلو، تل سامان و نرگسی از بخش جره و بالاده و روستای بُکُر از بخش کنارتخته شهرستان به دست پیمانکاران طرح سپرده شد.

وی افزود: پس از نقشه‌برداری و تأیید اداره ثبت اسناد، نسبت به تشکیل پرونده و صدور سند برای متقاضیان و مالکان اقدام می‌شود.

او گزارشی از بهسازی روستاها در سال ۱۴۰۲ از محل اعتبارت عمرانی ارائه داد و گفت: این طرح‌ها طی ۲ مرحله ابلاغ و عملیاتی شد؛ در مرحله نخست ۲۱۹ هزار و ۱۷۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، توازن، ۲درصد نفت و گاز و مناطق نفت خیز که منجر به اجرای حدود ۸۰ هزار مترمربع آسفالت، چهار هزار مترمربع سنگ-فرش، ۱۰ هزار مترمربع زیرسازی، ۵۰۰ متر کانیوو، ۴۰۰ مترمکعب دیوار حایل، ۶۰۰ متر کانال سنگی و نصب یک پکیج وسایل بازی کودکان انجام شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون افزود: در مرحله دوم مبلغ ۹۵ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار ابلاغ شده که مراحل انتخاب پیمانکار و تحویل پروژه ها انجام و پیمانکاران در حال اجرای پروژه‌ها هستند.

گام‌های فارس در مسیر محرومیت‌زدایی؛ تداوم راه سید محرومان

آخرین اقدامات در حوزه مسکن محرومان و مددجویان فارس

تأمین مسکن نیازمندان نیز یکی از نیازهای ضروری این قشر است که در اولویت برنامه‌های متولیان جهت خدمت به محرومان قرار دارد.

به منظور تامین مسکن نیازمندان به صورت مستمر جلساتی با حضور مسئولان بنیاد مسکن فارس و کمیته امداد امام خمینی (ره) تشکیل می‌شود که اخیراً هم نشست مشترک بنیاد مسکن شیراز و نواحی ۱ و۲ کمیته امداد امام خمینی (ره) در محل کمیته ناحیه ۲ شیراز برگزار شد.

هنوز هم مناطق بسیاری در جای جای استان هستند که نیاز مبرمی به پیشرفت در عرصه‌های مختلف و فعال‌سازی امکانات بیشتر دارند و تحقق این مهم، تداوم و استمرار اقداماتی جهادگونه در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی را می‌طلبد.

مدیر بنیاد مسکن شیراز در این نشست تفاهم‌نامه‌های مشترک را مورد بحث وتبادل نظر قرار داد و گفت: ظرفیت‌های مناسبی برای تأمین مسکن مددجویان در شهرستان شیراز وجود دارد که باید از آن بهره‌گیری شود.

محسن ابراهیمی با ارائه گزارشی از عملکرد حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) گفت: سه خانواده محروم در سطح شهرستان شیراز با دریافت کمک بلاعوض از طریق حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) اقدام به تجهیز منازل مسکونی خود کردند.

وی ادامه داد: واگذاری سه قطعه زمین رایگان و ۲ قطعه زمین جهت مددجویان بهزیستی بهسازی و اجرای طرح هادی اجرای آسفالت معابر روستایی از محل اعتبارات قیر مشارکتی بنیاد مسکن و همکاری دهیاری و بسیج سازندگی در سطح ۵۰ روستای شهرستان شیراز به متراژ ۴۱۵ هزار متر مربع و اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال از جمله عملکردها در این حوزه است.

مدیران نواحی کمیته امداد شیراز نیز در این نشست بر لزوم شتاب بخشی به اجرای طرح‌های تأمین مسکن نیازمندان تأکید کردند.

اگرچه نگاه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس به شهرها و روستاها در دولت سیزدهم بر اساس رویکرد محرومیت‌زدایی تعریف شده اما هنوز هم مناطق بسیاری در جای جای استان هستند که نیاز مبرمی به پیشرفت در عرصه‌های مختلف و فعال‌سازی امکانات بیشتر دارند و تحقق این مهم، تداوم و استمرار اقداماتی جهادگونه در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی را می‌طلبد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha