هشدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج درباره بروز بیماری تب دانگی

یاسوج- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد درباره وضعیت نگران کننده بیماری تب دانگی در استان های همجوار هشدار داد و تاکید کرد: از مردم می خواهیم که در صورت بروز علایمی همانند تب شدید، سردرد، درد مفاصل ، افت فشار خون، خونریزی های زیر پوستی، لکه های پوستی، خونریزی خفیف بینی و لثه ها هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

سعید جاودان سیرت روز شنبه در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار کرد: تب دانگی یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه آئدس که در فاضلاب های رها شده، محل دپو زباله، مناطق مرطوب، محل هایی که لاستیک های فرسوده رها شده اند ، تخمک گذاری و تکثیر شده و بوسیله نیش پشه آئدس وارد بدن انسان می شود و ظرف مدت یک هفته علایم آن بروز می‌کند.

وی با اشاره به دو مورد فوتی در استان فارس به علت ابتلا به تب دانگی، از مردم خواست در صورت داشتن علایم یاد شده خصوصا بعد از مسافرت به استان های همجوار به پزشک مراجعه کنند.

جاودان سیرت در رابطه با درمان این بیماری با تاکید بر اینکه درمان این بیماری همانند سایر بیماری‌های ویروسی حمایتی است، راه انتقال این بیماری را صرفا نیش پشه آئدس دانسته و ادامه داد: این بیماری از طریق تنفسی منتقل نمی شود.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه تا کنون موردی در استان مشاهده نشده و آموزش های لازم به پرسنل حوزه سلامت در رابطه با چگونگی برخورد با موارد احتمالی داده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلا به این بیماری را رعایت بهداشت محیط عنوان کرد و از مردم خواست نسبت به رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط بیش از پیش کوشا باشند.

شناخت بیشتر پشه آئدس و علائم آن

ببر آسیایی یا همان پشه آئدس دارای ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم و پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است که راه تولید مثل آن، تخم‌گذاری در آب‌های راکد است و قادر خواهد بود در کوچک‌ترین آب‌های سطحی مانند آب گلدان، پشت کولرها و چاله‌ها، تخم‌ریزی کند.

تب، استخوان درد شدید، سردرد، حساسیت‌های پوستی و درد در ماهیچه و مفاصل و در نهایت خونریزی چشم، ناخن‌ها و دست‌ها از نشانه‌های بیماری پشه آئدس است که به علت درد شدید به عنوان تب استخوان‌شکن نیز شناخته شده است.

ورود پشه خطرناک آئدس بعد از گذشت ۳۰ سال از گسترش آن در جهان، در سال ۱۴۰۰ در هرمزگان گزارش شد که همه‌گیری و در حال گردش آن در شهرها و مناطق استان نگرانی و حساسیت مردم و مسوولان را درپی داشته و در صورت جدی نگرفتن می‌تواند خطرساز باشد.

این پشه بیشتر در مناطق استوایی جهان به ویژه آسیای جنوب شرقی وجود دارد و به تازگی شیوع بالای آن در برخی از کشورها گزارش شده است که با توجه به انتقال آن از طریق جابه جایی کالا در سفرهای تجاری و همچنین سفرهای تفریحی، خطر جدی برای سلامت جامعه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha