رونق اقتصاد خراسان‌شمالی؛ کاهش نرخ تورم سالانه برای نخستین بار

بجنورد- ایرنا- عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم ۲ سال اخیر در خراسان شمالی بیشتر نمایان شد و به استناد آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان؛ نرخ تورم سالانه استان در اردیبهشت امسال به عدد ۳۶.۵ درصد رسید که برای نخستین بار این شاخص به کمتر از میانگین کشوری کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، اقدامات انجام شده دولت سیزدهم در خراسان شمالی سبب شد تا رتبه این استان در شاخص‌ های تورم در سال گذشته و امسال به میانگین کشوری نزدیکتر شود و رتبه این خطه از کشور به طور چشمگیری ارتقا یابد.

به استناد گزارش جدید مرکز آمار؛ رتبه خراسان شمالی در شاخص تورم از ابتدای فروردین ماه تا انتهای سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۶ پله ارتقا یافت و بر این اساس رتبه از چهار به ۲۰ در میان استان های کشور رسید.

همچنین تداوم بهبود شرایط تورم قیمت‌ ها در این استان سبب شد تا این جایگاه در اردیبهشت ماه امسال به رده ۲۰ استان های کشور بهبود یابد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در این خصوص گفت: نرخ تورم سالانه استان در اردیبهشت امسال به عدد ۳۶.۵ درصد رسید که بر این اساس برای نخستین بار این شاخص به کمتر از میانگین کشوری کاهش یافت.

مرتضی بهزادفر روز شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این استان در فروردین سال ۱۴۰۲ در این شاخص در جایگاه چهارم و در اردیبهشت ماه امسال در جایگاه ۲۴ قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور در اردیبهشت ماه امسال ۳۷ درصد گزارش شد خاطرنشان کرد: برای نخستین بار نرخ تورم سالانه استان کمتر از کشور رسید و این امر یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی است.

نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین شاخص قیمت را در بازه یک ساله نشان می‌دهد و هر ماه، نرخ تورم سالانه نیز منتشر می‌شود و منظور از آن تغییر شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه جاری نسبت به ۱۲ ماه قبل از آن است.

بهزادفر کاهش نرخ بیکاری را از دیگر دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در خراسان شمالی عنوان کرد و افزود: شاخص نرخ بیکاری سالانه استان در سال ۱۴۰۲ به ۷.۵ درصد رسید که پایین تر از نرخ بیکاری سالانه کشور یعنی ۸.۱ درصد است.

شاخص تورم اردیبهش ماه ۱۴۰۳ در خراسان شمالی
تورم سالانه تورم ماهانه تورم نقطه به نقطه
خراسان شمالی ۳۶.۵ ۲.۱ ۲۹.۱
کشور ۳۷ ۲.۸ ۳۱

وی خاطرنشان کرد: شاخص محیط کسب و کار استان در زمستان سال ۱۴۰۲ به عدد ۵.۹۷ درصد رسید که در مقایسه با مدت مشابه یعنی (زمستان سال ۱۴۰۱) به میزان ۲.۰۱ واحد کاهش دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: این به معنی بهتر شدن محیط کسب و کار در استان است، شاخص محیط کسب و کار هر چه به سمت عدد ۱۰ میل کند به معنی بدتر شدن شرایط است.

بهزادفر خاطرنشان کرد: جایگاه خراسان شمالی در پایش شاخص ملی امنیت سرمایه گذاری به رتبه سوم در میان استان های کشور رسیده است.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی با ۲۸۷ واحد صنعتی فعال با سرمایه گذاری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان دارد که افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ کارگر در این واحدهای صنعتی اشتغال دارند.

اکنون حدود ۳۰ هزار واحد صنفی شامل بیش از پنج هزار و ۵۷۰ واحد تولیدی، چهار هزار و ۶۴۸ واحد ارائه خدمات فنی، ۱۲ هزار و ۴۶۳ واحد توزیعی و سه هزار و ۲۳۱ واحد خدماتی در خراسان شمالی زیر نظر ۱۴۰ اتحادیه صنفی این استان فعالیت دارند.

سهم اشتغال خراسان شمالی در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است و سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha