رونق اقتصادی خراسان‌شمالی در دولت سیزدهم به زبان آمار

بجنورد- ایرنا- تلاش های دولت سیزدهم برای رونق اقتصاد و رفع محرومیت ها در خراسان شمالی با ارتقای چشمگیر جایگاه این استان در شاخص نرخ تورم و بهبود فضای کسب و کار به منصه ظهور رسید تا یادگاری شیرین از شهید جمهور برای مردم این خطه از کشور باشد. 

به گزارش ایرنا، بازار محصولات مختلف در خراسان شمالی همواره از گرانترین بازارها در بین استان های کشور بوده و مردم این استان کالاها و اجناس مختلف را گران تر از دیگر مناطق تهیه می کردند، این در حالی است که سرانه درآمد خانوارهای این استان در رده آخر استان های کشور قرار دارد.

اقدامات انجام شده دولت سیزدهم در استان خراسان شمالی سبب شد تا رتبه این استان در شاخص‌ های تورم سال گذشته و امسال به شرایط میانگین کشوری نزدیک شود و رتبه این خطه از کشور به طور چشمگیر ارتقا یابد. 

داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد رتبه خراسان شمالی در شاخص تورم از ابتدای فروردین ماه تا انتهای سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۶ پله ارتقا یافته است و از رتبه چهار به ۲۰ در میان استان های کشور رسید.

همچنین تداوم بهبود شرایط تورم قیمت‌ ها در این استان سبب شد تا این جایگاه در اردیبهشت ماه امسال به رده ۲۰ استان های کشور بهبود یابد.

در این گزارش به تعدادی از شاخص های اقتصادی ارتقا یافته در خراسان شمالی اشاره می شود.

کاهش نرخ تورم  

نرخ تورم در خراسان شمالی که در دولت سیزدهم روند رو به کاهش به خود گرفت، امسال برای نخستین بار به پایین تر از میانگین کشوری رسید.  

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در این خصوص گفت: نرخ تورم سالانه استان در اردیبهشت امسال به عدد ۳۶.۵ درصد رسید که بر این اساس برای نخستین بار این شاخص به کمتر از میانگین کشوری کاهش یافت.

مرتضی بهزادفر اظهار کرد: این استان در فروردین سال ۱۴۰۲ در این شاخص در جایگاه چهارم و در اردیبهشت ماه امسال در جایگاه ۲۴ قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور در اردیبهشت ماه امسال ۳۷ درصد گزارش شد خاطرنشان کرد: این برای اولین بار است که نرخ تورم سالانه استان کمتر از کشور است و این امر یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی است. 

خراسان شمالی اردیبهشت ماه جاری در شاخص تورم در جایگاه ۲۴ قرار گرفت.رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: همچنین نرخ تورم سالانه استان خراسان شمالی در گروه عمده " خوراکی ها و آشامیدنی ها و دخانیات " ۲۷.۶ و برای گروه عمده " کالاهای غیر خوراکی و خدمات " ۴۴.۳ درصد است. 

وی با بیان اینکه اردیبهشت ماه امسال نرخ تورم ماهانه خراسان شمالی ۲.۱ درصد و کشور ۲.۸ درصد ثبت شد گفت: گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد در اردیبهشت ماه امسال نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای استان ۲۹.۱ درصد است که این عدد در کشور ۳۱ درصد گزارش شده است. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی درباره نرخ تورم در سال گذشته نیز گفت: گزارش های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای استان در اسفندماه پارسال ۲۹.۷ درصد است که این عدد برای کشور ۳۲.۳ درصد گزارش شد.

شاخص تورم در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
استان تورم سالانه تورم ماهانه تورم نقطه به نقطه
خراسان شمالی ۳۶.۵ ۲.۱ ۲۹.۱
کشور ۳۷ ۲۰۸ ۳۱

بهزادفر اظهار کرد: تورم نقطه به نقطه، بیانگر درصد تغییر عدد شاخص قیمت ها نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

وی با بیان اینکه نرخ تورم ماهانه خراسان شمالی در اسفند ماه پارسال ۱.۸ درصد و در کشور ۲ درصد ثبت شد خاطرنشان کرد: منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ها نسبت به ماه قبل است.

وی افزود: همچنین نرخ تورم سالانه خانوارهای خراسان شمالی در اسفند ماه پارسال ۴۱.۲ درصد و این رقم در کشور ۴۰.۷ درصد است که بر این اساس خراسان شمالی جایگاه بیستم در بین استان های کشور را به خود اختصاص داد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: نرخ تورم سالانه استان در گروه عمده "خوراکی ها و آشامیدنی ها و دخانیات" ۳۵.۳ درصد و برای گروه عمده " کالاهای غیر خوراکی و خدمات " ۴۶.۴ درصد گزارش شد. 

بهزادفر اظهار کرد: نرخ تورم سالانه به معنای درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن است.

کاهش نرخ بیکاری  

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی کاهش نرخ بیکاری را از دیگر دستاوردهای اقتصادی عملکرد دولت سیزدهم در خراسان شمالی عنوان کرد و افزود: شاخص نرخ بیکاری سالانه استان در سال ۱۴۰۲ به ۷.۵ درصد رسید که پایین تر از نرخ بیکاری سالانه کشور یعنی ۸.۱ درصد است. 

شاخص محیط کسب و کار استان در زمستان سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه ۲.۰۱ واحد کاهش یافت.وی افزود: شاخص محیط کسب و کار استان در زمستان سال ۱۴۰۲ به عدد ۵.۹۷ درصد رسید که در مقایسه با مدت مشابه یعنی (زمستان سال ۱۴۰۱) به میزان ۲.۰۱ واحد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه این به معنی بهتر شدن محیط کسب و کار در استان است، شاخص محیط کسب و کار هر چه به سمت عدد ۱۰ میل کند به معنی بدتر شدن شرایط است خاطرنشان کرد: جایگاه خراسان شمالی در پایش شاخص ملی امنیت سرمایه گذاری به رتبه سوم در  میان استان های کشور رسیده است.

بهبود فضای کسب و کار 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در ادامه اضافه کرد: امتیاز محیط کسب و کار استان در زمستان پارسال ۵.۹۷ بود که نسبت به زمستان سال ماقبل بهبود یافت.

وی با بیان اینکه امتیاز محیط کسب و کار در زمستان سال ۴۰۱ در استان ۷.۹۸ ثبت شد افزود: امتیاز محیط کسب و کار در کشور در زمستان پارسال ۶.۰۴ بود براین اساس وضعیت خراسان شمالی از میانگین کشوری بهتر است.

بهزادفر خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری سالانه استان در سال گذشته ۷.۵ درصد ثبت شد که جایگاه ۱۵ استان های کشور را به خود اختصاص داد.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری سالانه در کشور پارسال ۸.۱ درصد گزارش شد افزود: نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان شمالی براساس آخرین آمار ۴۴.۹ درصد است که رتبه پنج استان های کشور دارد.

نرخ بیکاری سالانه استان در سال گذشته ۷.۵ درصد ثبت شد که جایگاه ۱۵ استان های کشور را به خود اختصاص داد.به گزارش ایرنا، خراسان شمالی ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی با ۲۸۷ واحد صنعتی فعال با سرمایه گذاری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان دارد که افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ کارگر در این واحدهای صنعتی اشتغال دارند.

اکنون حدود ۳۰ هزار واحد صنفی شامل بیش از پنج هزار و ۵۷۰ واحد تولیدی، چهار هزار و ۶۴۸ واحد ارائه خدمات فنی، ۱۲ هزار و ۴۶۳ واحد توزیعی و سه هزار و ۲۳۱ واحد خدماتی در خراسان شمالی زیر نظر ۱۴۰ اتحادیه صنفی این استان فعالیت دارند.

سهم اشتغال خراسان شمالی در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است و سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha