۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۵۸
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85502013
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۱۵ هزار هکتار عرصه طبیعی خراسان‌شمالی بیابان‌زدایی شد

بجنورد-ایرنا- رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۱۵ هزار و ۵۳۳ هکتار عملیات بیابان زدایی استان در دولت سیزدهم انجام شد.

رضا امامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: عملیات بیابان زدایی در قالب طرح های نهال کاری، مراقبت آبیاری، مدیریت روان آب و قرق در تمام شهرستان های استان انجام شده است.

وی افزود: ۹۰ هکتار نهال کاری مشارکتی امسال در عرصه های بیابانی اسفراین، آلومینای جاجرم و گرمه خراسان شمالی انجام و ۱۳ هزار و ۵۰۰ اصله نهال شامل گونه های بیابانی، تاغ و غیره با مشارکت صنایع، مردم و بهره برداران در این سطح از عرصه های بیابانی کاشت شد.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: همچنین ۵۰۰ هزار اصله نهال توت، پسته، بادام و، نهال بیابانی توسط آلومینای جاجرم به متقاضیان داده شد.

کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال سهم خراسان‌شمالی از طرح ملی

وی ادامه داد: تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در این استان در قالب طرح ملی تولید و کاشت یک میلیارد درخت طی فعالیت چهارساله هدف‌گذاری شد.

امامی گفت: با اجرای این طرح در بازه زمانی چهار ساله در نهایت ۳۲ هزار هکتار به عرصه های فضای سبز استان افزوده می شود.

وی افزود: دستگاه های اجرایی، آموزش و پرورش، اوقاف، دانشگاه ها و کشاورزان در طرح تولید و کشت نهال همکاری می کنند.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه در این طرح گونه های باغی تولید و کاشت نمی شود بیان کرد: گونه های جنگلی کم آب همچون صنوبر، داغداغان، دغدک، سیاه تلو و سبزخشت، پسته، فندوق و بادام وحشی است که صرفه اقتصادی نیز دارد.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

بیش از ۴۰۹ هزار و ۵۵۰ هکتار از جنگل های استان در ناحیه رویشی ایران-تورانی قرار دارد و جزو جنگل های خشک و نیمه خشک مناطق کوهستانی است.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در این استان قرار دارد و در این استان ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha