ماجرای احداث پارک شهدای خدمت چیست؟ / برخورد قاطع شهرداری با قطع‌کنندگان درخت

تهران بزرگ - ایرنا - فضای سبز به عنوان یک عنصر مهم در طراحی شهری و سازندگی‌های اجتماعی، تاثیرات بسیاری روی سلامتی و رفاه اجتماعی دارد. پس بطور طبیعی حفظ یا ایجاد این فضاها از دغدغه‌های به حق هر شهروندی است که باید پیگیری شود. در گزارش زیر به بررسی عملکرد مدیریت شهری در ماجرای ایجاد و حفظ محیط‌های سبز شهری پرداختیم.

به گزارش ایرنا، یکی از چالش‌های انسان در عصر حاضر کاهش کیفیت زندگی و احاطه شدن توسط مشکلات فراوان است که همواره تلاش می‌کند از آن فرار کرده یا تا حد زیادی با آن مبارزه کنند، اما سوال اینجاست که در این مسیر چگونه می‌توان به شهروندان کمک کرد؟

افزایش کیفیت زندگی با فضاهای سبز شهری طبق تحقیقات صورت گرفته فضاهای سبز بهبود کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، در یک شهر با فضای سبز فراوان، افراد امکان استفاده از طبیعت و فضای آرام برای استراحت و تفریح را داشته و وجود چنین محیط‌هایی در نزدیکی محل زندگی، راحتی و آرامش را به افراد منتقل می‌کند که در نهایت این موضوع تأثیرات مثبت و طولانی مدت بر رفاه و کیفیت زندگی افراد خواهد داشت.

بوستان شهدای خدمت افتتاح شد

مدیریت شهری تهران در دوره ششم نیز طبق نیازسنجی‌های انجام شده در مناطق مختلف تهران تا کنون موفق به ایجاد ۱۰۵ بوستان در پایتخت شده که آخرین آنها به تازگی در منطقه ۱۰ به بهره‌برداری رسیده است.

بوستان پنج هزار و ۴۰۰ مترمربعی «شهدای خدمت» روز شنبه ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۳ همزمان با صد و بیست‌ و پنجمین مراسم امید و افتخار به مرحله افتتاح رسید.

ماجرای احداث پارک شهدای خدمت چیست؟ / برخورد قاطع شهرداری با قطع‌کنندگان درخت

۳ بوستان در صف افتتاح

این بوستان که یکی از باغات قدیمی منطقه ۱۰ بود که از طریق اعمال ماده ۹ لایحه قانونی نحوه تملک املاک در طرح تملک و فضای سبز خریداری و پس از ۶ ماه آماده‌سازی تحویل شهروندان شد.

همچنین با توجه به نیاز این منطقه به فضای سبز بناست تا پایان سال سه بوستان دیگر در همین محل به بهره‌برداری برسد.

احداث بوستان از محل جرائم قطع درختان

نکته جالب دیگری که در خصوص این بوستان تازه افتتاح شده قابل ذکر است منابع مالی تامین کننده آن است، قانون مجازات اسلامی یکی از قوانینی است که اقدام به از بین بردن درختان را جرم تلقی کرده و بر اساس موضوع ماده یک قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، علاوه بر جریمه، حبس از ۶ تا سه سال را هم برای قطع یا خشکاندن درخت پیش بینی کرده است.

محل تامین اعتبار احداث بوستان شهدای خدمت، جرایم دریافت شده برای قطع کردن و خشکاندن درختان تملک و احداث شده است.

رییس شورای شهر تهران در این رابطه گفت: کسانی که درختی را قطع کنند مطابق مصوبه شورا باید جریمه شوند و علاوه بر جریمه مالی ممکن است به زندان هم محکوم شوند.

مهدی چمران افزود: در دوره چهارم شورا مصوبه‌ای داشتیم که براساس آن جرایمی که از محل قطع و خشکاندن درختان اخذ می‌شود مستقیما به سازمان بوستان‌ها واریز شود تا این سازمان در نقاطی که کمبود فضای سبز داریم تملکاتی را داشته باشد و فضای سبز و پارک‌های عمومی ایجاد کند پارک شهدای خدمت نیز یکی از نمونه‌هایی است که از محل این جرایم ایجاد شده است.

ماجرای احداث پارک شهدای خدمت چیست؟ / برخورد قاطع شهرداری با قطع‌کنندگان درخت

ایجاد فضاهای سبز شهری ادامه دارد

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه روند ساخت بوستان همچنان ادامه دارد، گفت: تا پایان سال بناست ۲۲ بوستان منطقه‌ای و حدود ۲۰ بوستان محله‌ای به بهره‌برداری برسد.

محمدعلی مختاری افزود: بیش از ۴۰ بوستان جدید در شهر تهران خواهیم داشت که از این تعداد ۲۲ بوستان‌ از محل جرایم مربوط به قطع و خشکاندن درختان خریداری و تملک شده است.

بیش از ۳ میلیون درخت جدید در پایتخت

وی اظهار کرد: جریمه برای قطع درختان می‌تواند به صورت عاملی بازدارند عمل کند و از طرفی به عنوان منبعی برای تامین مالی پروژه‌های سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تلقی شود که در ۳۳ ماه اخیر شهرداری تهران حدود ۶۴۰ هکتار فضای سبز و بیش از سه میلیون درخت جدید در پایتخت کاشته و تلاش می‌کند تا بتواند از آنها در برابر افراد سودجو محافظت کند.

ماجرای احداث پارک شهدای خدمت چیست؟ / برخورد قاطع شهرداری با قطع‌کنندگان درخت

تقویت ارتباط با طبیعت

به گزارش ایرنا، در دنیای امروز که اغلب انسان‌ها درگیر روزمرگی و مشکلات صنعتی شدن شهرها هستند، حضور در فضاهای سبز و بوستان‌ها شاید بتواند تا حدی آرامش از یاد رفته را به شهر برگرداند.

فضای سبز ارتباط مستقیم و معنوی افراد با طبیعت را تقویت می‌کند، در جوامع شهری که به سمت توسعه و ساختمان زایی پیش می روند، ارتباط با طبیعت به طور طبیعی کاهش می‌یابد.

فضای سبز وجود طبیعتی را در دسترس افراد قرار می‌دهد و این ارتباط مستقیم با طبیعت، احساس رضایت و سعادت را افزایش می‌دهد.

همچنین فضای سبز به عنوان یک یادآور به اهمیت وجود گیاهان و جانداران در زندگی ما، عمق و ارزش ارتباط با طبیعت را در ذهن ما برجسته می‌کند در همین راستا مدیریت شهری بر آن شده تا بتواند با افزایش سرانه‌های سبز در تهران امید و نشاط را به شهر تزریق کند و کیفیت زندگی شهروندان را افزایش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha