آخرین تدابیر برای احیای روستاهای فارس چیست؟

شیراز-ایرنا- ماندگاری اهالی روستاها و رفع دغدغه‌های آنان از رویکردهای محوری دولت سیزدهم است که اقدامات عملی برای تحقق این مهم در استان فارس نیز در حال پیگیری و انجام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روستاها به عنوان ناجی اقتصاد کشور محسوب می‌شوند که نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی دارند؛ این در حالیست که در سال‌های اخیر روستاها به سمت شهری شدن حرکت کرده و از تولیدکننده به مصرف کننده تبدیل شده‌اند.

این تغییر و تحول در سبک زندگی روستاییان باعث شد که متولیان این عرصه تمام تلاش خود را برای بازگشت کشور به ظرفیت‌های روستایی و ایجاد مهاجرت معکوس در این حوزه زیربنایی و مولد به کار بگیرند.

یکی از سیاست‌ها برای حل این مشکل، محرومیت‌زدایی و توجه به توسعه و تقویت زیرساخت های مناطق روستایی با هدف کاهش مهاجرت روستاییان به شهر است؛ رویکردی که شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی رییس دولت سیزدهم نیز همواره بر اهمیت اجرایی شدن آن تأکید می‌کرد و معتقد بود باید کارخانه بزرگ اقتصاد روستا فعال شود تا شاهد کاهش مهاجرت‌ها و کمرنگ شدن حاشیه‌نشینی در شهرها باشیم.

تغییر و تحول در سبک زندگی روستاییان موجب شد که متولیان این عرصه تمام تلاش خود را برای بازگشت کشور به ظرفیت‌های روستایی و ایجاد مهاجرت معکوس در این حوزه زیربنایی و مولد به کار بگیرند.

در حال حاضر بهسازی و آسفالت راه روستاها، توسعه زیرساخت‌ها و اجرای طرح‌های مسکن و بهداشت از مهمترین اقداماتی است که با هدف توسعه روستایی در نقاط مختلف کشور در حال انجام است، اقداماتی که در استان فارس نیز در اولویت متولیان امر قرار گرفته است.

از دیگر اقداماتی که در استان فارس با هدف ماندگاری روستاها دنبال می‌شود اجرای طرح هادی روستاهاست؛ طرح هادی روستایی طرحی است که به عنوان نقشه راه برای گسترش و توسعه روستاها تهیه می‌شود، طرحی که افزون بر اصلاح و ساماندهی بافت موجود، نحوه استفاده از اراضی روستایی جهت ایجاد عملکردهای مسکونی، تجاری، زراعی، تولیدی و تأسیساتی را تعیین می‌کند.

اجرای طرح هادی روستای مهمان آباد زرقان

مدیر بنیاد مسکن شهرستان زرقان اخیراً از اجرای طرح هادی روستای مهمان آباد از توابع این شهرستان خبر داده و اعلام کرده که این طرح با مشارکت بنیاد مسکن و بهره‌گیری از منابع بنیاد در حال اجراست.

طهمورث محمودی با معرفی پروژه‌های توسعه محور در این شهرستان گفت: در روستاهای زرقان عملیات اجرایی آسفالت معابر روستایی به ظرفیت ۷۴ هزار و ۹۵۵ متر مربع با اعتباری معادل ۱۰۷ هزار و ۹۸۹ میلیون ریال اجرایی شده است.

محمودی که معتقد است بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی طرح‌های توسعه روستایی است و با تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی نقش موثری در امر توسعه همه‌جانبه روستاها داشته گفت: اجرای طرح هادی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گامی مهم در مسیر توسعه، پیشرفت و آبادانی مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی است.

او افزود: بنیاد مسکن توانسته از این طریق گام‌های مؤثری را در جهت بهبود وضعیت کلان جامعه روستایی همراه با زمینه‌سازی مناسب برای شکوفایی وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بردارد و درنهایت موجبات نگهداشت جمعیت و مهاجرت معکوس روستاییان را ایفا کند.

به گفته مدیر بنیاد مسکن شهرستان زرقان اجرای آسفالت مشارکتی روستای بند امیر با مساحت ۹هزار و ۸۹۰ مترمربع، اجرای آسفالت مشارکتی روستای حسین آباد با مساحت پنج هزار مترمربع، اجرای آسفالت مشارکتی روستای دژ آباد با مساحت ۱۱ هزار و ۵۳۷ مترمربع، اجرای آسفالت مشارکتی روستای شول با مساحت هفت هزار و ۶۳ مترمربع، اجرای آسفالت مشارکتی روستای فتوح آباد با مساحت ۲هزار و ۹۰۰ متر مربع و اجرای آسفالت مشارکتی روستای کورکی با مساحت ۱۵ هزار و ۵۷۱ متر مربع از دیگر اقداماتی است که در این شهرستان نوبنیاد انجام شده است.

بازنگری طرح‌ هادی روستای قلات

در این هفته همچنین نشست هماهنگی و کارشناسی با هدف بازنگری طرح هادی روستای قلات با حضور دهیار، شورای اسلامی روستای قلات و نماینده بخشداری و ادارات مختلف در محل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز برگزار شد؛ نشستی که در آن مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز، معاونت فنی و اجرایی و کارشناسان فنی نیز حضور داشتند و موضوعات مرتبط با طرح هادی این روستا مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز درباره اهمیت روستای قلات و گردشگر پذیر بودن این روستا گفت: قلات یکی از روستاهای دارای پیشینه تاریخی در نزدیکی کلانشهر شیراز است و از همه ظرفیت‌های قانونی برای توسعه این روستا بهره‌گیری می‌شود.

محسن ابراهیمی اضافه کرد: بازنگری طرح هادی روستای قلات زمینه‌ساز افزایش رونق اقتصادی و تأمین معیشت در این روستا و افزایش انگیزه ماندگاری روستاییان و کاهش مهاجرت است.

ابراهیمی گزارشی از اجرای طرح‌های عمران روستایی در شهرستان شیراز ارائه داد و گفت : اجرای طرح بهسازی معابر ۲۰ روستا با اعتبار ۲۷۵ هزار میلیون ریال، بازنگری طرح هادی ۱۲ روستای شهرستان شیراز با اعتبار ۲۶هزار و ۴۰۰ میلیون ریال، واگذاری و تعیین تکلیف بیش از ۱۰۰ قطعه زمین به جوانان فاقد مسکن و افراد واجد شرایط در روستاهای شهرستان از جمله عملکردهای بنیاد مسکن در این شهرستان است.

آسفالت معابر و مسیر گلزار شهدا روستای کفدهک خرامه

از دیگر مشکلات روستاها که طی سال‌های اخیر منجر به مهاجرت روستاییان به شهر شده وضعیت نابسامان معابر و خیابان‌ها در این مناطق است؛ مشکلی که با شروع فصل بارندگی‌ها بیش از هر زمان دیگر خودنمایی می‌کند و وقایع تلخی مانند سیلاب را نیز رقم می‌زند، لذا بهسازی معابر و خیابان‌ها از دیگر اقداماتی است که به صورت مستمر در مناطق روستانشین فارس در حال انجام است.

اخیراً هم مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرامه از آسفالت معابر و مسیر گلزار شهدا روستای کفدهک خرامه خبر داده و گفته که این طرح از محل اعتبارات نفت اجرایی شده است.

اصغر ایزدی همچنین اعلام کرد: پروژه آسفالت خیابان بعثت روستای کفدهک به متراژ حدود هشت هزار مترمربع تکمیل و مسیر گلزار شهدای روستا توسط بنیاد مسکن شهرستان خرامه انجام شد.

ایزدی از تخصیص زمین در طرح نهضت ملی شهر خرامه به یک هزار و ۴۰ نفر از متقاضیان خبر داد و گفت: پیگیری و پالایش متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در شهر خرامه به تعداد ۲هزار و ۷۰۰ متقاضی ثبت نام شده صورت گرفته است.

به گفته مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرامه با پیگیری و اجرای شبکه‌های آب و گاز در فاز ۱ طرح نهضت ملی مسکن این شهر(پروژه ۱۶۰ واحدی) و پرداخت تسهیلات مسکن در طرح نهضت ملی به مبلغ ۳۸ میلیارد تومان به متقاضیان پروژه ۱۶۰ واحدی اقدامات قابل‌توجهی انجام شده است.

روستاهای شهرستان استهبان برخوردار از خدمات محرومیت‌زدایی و توسعه

آسفالت و بهسازی روستاهای استهبان نیز از دیگر اقداماتی است که در روزهای گذشته با هدف توسعه روستایی در این شهرستان صورت گرفته است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان از اجرای عملیات بهسازی و توسعه روستایی در روستاهای دهویه رونیز، انجیرک و درب امام زاده در این شهرستان خبر داد و گفت: با اجرای عملیات تک لبه و کانیو در روستای دهویه رونیز زمینه مناسبی برای توسعه این روستا ایجاد شده است.

کرامت ابراهیمی اجرای عملیات بهسازی روستای انجیرک با عملیات اجرای کانیو، زیرسازی و آسفالت و بهسازی روستای درب امامزاده ایج با اجرای عملیات لایه اساس و آسفالت را به عنوان دیگر اقدامات انجام شده در این شهرستان مطرح کرد و ادامه داد: این عملیات با تأمین اعتبار از محل اعتبارات تحت اختیارات نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اجرا شده است.

هر چه دغدغه روستاییان برای دسترسی به خدمات کمتر شود انگیزه آنها برای حفظ سبک زندگی روستایی و ماندن در روستاها بیشتر می‌شود.

وی درباره پروژه‌های مشارکتی که با دهیاری‌ها انجام شده گفت: این طرح‌ها در روستاهای محمد آباد باچهار هزار و ۶۰۰ متر مربع ، مبارک آباد با ۲هزار و ۹۰۰ متر مربع، بنوان با هفت هزار و ۱۰۰ متر مربع، سهل آباد با هفت هزار و ۲۰۰ متر مربع، ماهفرخان با هفت هزار و ۵۰۰ مترمربع، دربندان با یک هزار و ۵۰۰ متر مربع و شمس‌آباد با ۲ هزار و ۷۰۰ متر مربع انجام شده است.

کاهش ناملایمات و آسیب‌های اجتماعی در گرو توسعه روستاها

طبق آخرین سرشماری جمعیت روستایی فارس، حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر یعنی معادل ۳۰ درصد جمعیت استان و تعداد روستاهای دارای سکنه این استان نیز افزون بر چهار هزار روستا هستند.

بدون شک هر چه دغدغه روستاییان برای دسترسی به خدمات کمتر شود انگیزه آنها برای حفظ سبک زندگی روستایی و ماندن در روستاها بیشتر می‌شود، لذا نیاز است که اقدامات بنیاد مسکن برای رفع مشکلات روستاییان به صورت مستمر و با جدیت بیشتری در مناطق مختلف استان دنبال شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha