۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۳
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85502778
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

نداشتن سرمایه در گردش، چالش تولیدکنندگان فرش دستباف گلستان

گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره امور فرش اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت گلستان نداشتن تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ پایین برای دارندگان پروانه بهره‌برداری تولید فرش را سختی اصلی فعالان این بخش دانست و گفت: تولیدکنندگان فرش دستباف گلستان خواهان پرداخت این گونه تسهیلات برای ادامه فعالیت هستند.

عبدالوهاب صحنه روز یکشنبه با تبریک روز ملی فرش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فعالیت ۲۷ واحد تولیدکننده فرش دستباف دارای پروانه بهره برداری در گلستان، اظهار کرد: تعریف نشدن این نوع از تسهیلات اشتغال، هزاران نفر از تولیدکنندگان به ویژه از قشر آسیب‌پذیر و بانوان سرپرست خانوار را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: نگاه به تولیدکننده فرش که صدها هنرمند و سرپرست خانوار را به کارگیری و زمینه اشتغال و درآمد خانوار آنان را هر چند ناچیز فراهم کرده است باید همچون واحد صنعتی با اشتغال بالا باشد و حمایت‌های منظمی برای آن تعریف شود.

رییس اداره امور فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به اینکه در وام مشاغل خانگی پشتیبان، تولیدکننده باید با امضای بافندگان تحت پوشش خود درخواست وام کند، بیان کرد: در خصوص این گونه از تسهیلات، اغلب تولیدکنندگان فرش شیوه نامه آن را نامناسب دانسته و خواهان اصلاح هستند.

صحنه یادآور شد: سال گذشته ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب مشاغل خانگی مستقل در اختیار ۱۵۵ قالیباف گلستان قرار گرفت و همچنین چهار هزار و ۶۰۰ بافنده فرش استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

وی بهبود فضای کسب و کار، افزایش بهره‌وری، رقابت پذیری و کار آفرینی در حوزه فرش، جلب مشارکت‌های مردمی در زمینه سرمایه‌گذاری، توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت تولید و صادرات فرش دستباف، افزایش سهم استان در تولید کیفی و کمی فرش دستباف، حمایت از کارگاه‌های تولید فرش دستباف و بافندگان، تقویت کارگاه‌ها و آموزشگاه‌ها در زمینه فرش دستباف و حرفه‌های مشابه و شناسایی و مدیریت بافندگان را از جمله اهداف اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان برشمرد.

رییس اداره امور فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: از ابتدای امسال چهار دوره ارتقای مهارت قالیبافان در استان برگزار شده و بافندگان با اصول تکمیلی و مهارت‌ بافت آشنا شدند.

صحنه ادامه داد: همچنین در المپیاد انتخاب هنرجویان فرش دستباف دانش‌آموزی و دانشجویی استعدادهای جوان در این بخش شناسایی و در زمینه حمایت از فروش و ارتقای دانش بازاریابی فروشندگان و تولیدکنندگان دوره‌های چند روزه با همکاری مراکز علمی برگزار شد.

وی برگزاری رویداد نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش قالی را از برنامه‌های پیش‌رو در گلستان دانست و گفت: در قالب این رویداد ایده‌های هم‌ردیف با هدف رفع مشکلات موجود و بهبود روش‌ها در طول زنجیره تولید و فروش فرش دستباف با مشارکت مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان گردآوری می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان گلستان با جمعیتی حدود ۲ میلیون نفری محل سکونت اقوام مختلف و هنرمندان بافنده فرش با نقوش مختلف است.

این استان ۳۰ هزار بافنده فعال و نیمه فعال دارد که سالانه حدود ۳۷ هزار متر مربع فرش، گبه و تابلو فرش برای فروش تولید می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha