روایت الجزیره؛ جنایات رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و استفاده مکرر از مُهمات ممنوعه

تهران-ایرنا- شبکه خبری «الجزیره» با اشاره به استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‌های ممنوعه فسفری علیه غیرنظامیان در جنوب لبنان نوشت: اسرائیل در تلاش است با غیرقابل سکونت کردن این منطقه و غیرممکن کردن کشاورزی در آن، یک منطقه حائل در شمال سرزمین‌های اشغالی ایجاد کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از الجزیره، استفاده مکرر (رژیم) اسرائیل از فسفر سفید خشم سازمان‌های بین المللی حقوق بشر را برانگیخته و (سازمان بین‌المللی امدادرسانی) آکسفام و «دیده‌بان حقوق بشر» (HRW) از دولت بایدن خواستند تا «فوراً انتقال این مهمات به اسرائیل را متوقف کند».

بنا بر این گزارش، "دیده بان حقوق بشر" در تحقیقات خود (که چهارشنبه گذشته منتشر شد) تایید کرد اسرائیلی‌ها از اکتبر ۲۰۲۳ (مهرماه ۱۴۰۲) - زمانی که جنگ اسرائیل علیه غزه آغاز شد- تا کنون در حداقل ۱۷ منطقه جنوب لبنان از فسفر سفید استفاده کرده‌اند.

به گفته سازمان بین المللی مهاجرت، بیش از ۹۲ هزار و ششصد نفر در این مدت از روستاهای خود در جنوب لبنان آواره شده‌اند.

شبکه الجزیره، با اشاره به صدمات ناشی از بمب‌های فسفری بر روی انسان همچون مشکلات تنفسی شدید، آسیب شدید ریه و چشم، سوختگی درجه دوم یا سوم افزود: از ماه اکتبر تا اواخر ماه مه (مهر ۱۴۰۲ تا خرداد ۱۴۰۳)، حداقل ۱۷۳ نفر در این منطقه بر اثر تماس با فسفر سفید زخمی شده اند.

این منبع خبری با اشاره به گزارش سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه کشاورزی، ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی جنوب لبنان را تشکیل می دهد، نوشت: (رژیم) اسرائیل می کوشد تا با غیرقابل سکونت کردن جنوب لبنان و غیرممکن کردن کشاورزی در آن، یک منطقه حائل ایجاد کند.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است: «استفاده گسترده اسرائیل از فسفر سفید در جنوب لبنان، نیاز به قوانین بین‌المللی قوی‌تر در مورد سلاح‌های آتش‌زا را آشکار می‌کند». این گزارش از لبنان خواست اعلامیه‌ای را به دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) ارائه کند تا شرایط برای تحقیقات و پیگرد قانونی در مورد جنایت‌های اسرائیل در خاک لبنان از اکتبر ۲۰۲۳(مهر 1402) فراهم شود.

الجزیره با تاکید بر نظریه «منطقه حائل» افزود: ارتش (رژیم) اسرائیل در تهاجم سال ۱۹۸۲ (۱۳۶۰) نیز در مناطق مرزی، غیرنظامیان را با فسفر سفید هدف قرار داده بود و از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون نیز مقدار زیادی فسفر سفید در جنگل‌ها، مزارع زیتون و درختان میوه استفاده کرده است.» استفاده اخیر (رژیم) اسرائیل از فسفر سفید در لبنان باید سایر کشورها را برای اقدام فوری علیه این جنایت ترغیب کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha