بررسی تحریفات تاریخی سریال حشاشین در محفل ادبی قزوین

قزوین - ایرنا - کارشناسان و پژوهشگران ادبی استان قزوین روز یکشنبه، مجموعه تلویزیونی حشاشین ساخته کشور مصر را به دلیل تحریف‌های بسیار در مذهب شیعه و تاریخ الموت مورد نقد و بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نقد و بررسی این مجموعه تلویزیونی صبح امروز به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی قزوین و با حضور ۲ قزوین پژوه و همچنین پژوهشگران استان در کتابخانه حسن صباح شهر رازمیان برگزار شد.

در این نشست کتاب های معتبری در خصوص تاریخ الموت و حسن صباح معرفی و بررسی شد و جمع کارشناسان ادبی به اتفاق نظر بیان کردند که این تحریفات در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها می‌تواند تا چه اندازه تاثیر منفی داشته باشد.

همچنین در ادامه این مراسم، فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه های عمومی قزوین با بیان سابقه تاریخی و فرهنگی استان اظهار کرد: آثار، بناها، فرهیختگان و بزرگان زیادی در روستاها و نقاط مختلف استان وجود دارد که معرفی این بناها و افراد شاخص یک ضرورت مهم محسوب می شود.

وی ادامه داد: کتاب‌ها و مقالات ارزشمندی در خصوص تاریخ صحیح الموت به نگارش درآمده که باید معرفی شود تا افراد به سراغ آنها رفته و اطلاعات خودشان را در خصوص تاریخ سرزمین خود افزایش دهند.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: تصمیم داریم از طریق تمرکززدایی برنامه‌ها با محوریت شهرها و روستاهای استان قزوین به معرفی آثار ارزشمند و نویسندگان بومی بپردازیم تا نسل جدید، نوجوانان و جوانان هر چه بیشتر با تاریخ این مرز و بوم آشنا شوند.

گفتنی است، در این نشست با صحبت در خصوص پیرامون شکل‌گیری رمان‌های تاریخی و پاورقی نویسی در دوره مشروطه و پس از آن و ارزیابی کتاب حسن صباح خداوند الموت ترجمه ذبیح الله منصوری نقدهایی به انطباق تاریخی با داده های کتاب مطرح شد و در بخش دیگر کتاب هایی که در ۵۰ سال اخیر با همین موضوع نام برده شد.

گفتنی است، سریال تاریخی حشاشین به کارگردانی پیتر میمی ساخته ۲۰۲۴ میلادی مطالب غیراخلاقی را در خصوص حسن صباح (بنیان‌گذار دولت اسماعیلیان الموت) نیز روایت کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha