نمایشگاه صنایع دستی جزیره نشینیان قشمی بر پا شد

قشم - ایرنا - نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی هنرمندان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس با عنوان «ساخت قشم» به مناسبت ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی یکشنبه شب در محل مرکز نمایشگاه های بین المللی سازمان منطقه آزاد بر پا شد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: این نمایشگاه با حضور هنرمندان حوزه های مختلف صنایع دستی این جزیره و با هدف افزایش مشارکت جامعه محلی همسو با شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» گشایش یافته است.

ابراهیم رستم گورانی ادامه داد: در این نمایشگاه که در قالب ۵۰ غرفه دایر شده، علاوه بر صنایع دستی بانوان قشمی، انواع شیرینی ها و تنقلات محلی و نیز چاشنی های غذا برای علاقه مندان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گلیم بافی، گلابتون دوزی، سوزن دوزی، رودوزی سنتی، زری دوزی، عروسک سازی، خوس دوزی، حصیر بافی، سبدبافی، تشک بافی، ماکت سازی لنج، ساخت اشیا کاربردی با استفاده از سیس خرما، برقع دوزی، بافت تورهای مستحکم ماهیگیری، ساخت و ساز سنتی عود، ساخت زینت آلات از صدف و سایر بقایای آبزیان، دمپایی های چوبی (کپکاپ)، ماکت ماهی در ابعاد و انواع مختلف، تسبیح، دستبند، انواع عصا و مینیاتور از جمله بخشی از صنایع دستی جزیره نشینان قشمی را تشکیل می دهد، افزود: علاوه بر این هنرهای دستی، صنایع دستی دریایی نیز در نمایشگاه صنایع دستی منطقه آزاد قشم ارایه می‌شود.

گورانی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته برگزاری کارگاه های آموزشی صنایع دستی برای علاقه مندان، اجرای موسیقی توسط گروه های محلی و همچنین تقدیر از کارآفرینان برتر حوزه صنایع دستی بخشی از برنامه های پیش بینی شده در زمان برگزار این نمایشگاه است.

به گفته وی، این نمایشگاه همزمان با روز جهانی صنایع دستی و هفته ملی صنایع دستی با شعار «صنایع دستی، اقتصاد هویت بنیان» با حضور مردمی از جامعه محلی جزایر هرمز، هنگام و لارک، شهرهای درگهان و طبل و روستاهای حمیری، سرریگ، عایشه آباد، چاهو شرقی، سلخ، گامبرون، مِسِن، کُنار سیاه، گورزین، دیرستان، دهخدا، زیرانگ، باغ بالا، دوستکو، ریگو، هفت رنگو، باسعیدو، برکه خلف، موزه مردم شناسی خال، تم ستنی، سهیلی، شیب دراز، گوران و لافت بر پا شده‌ است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد: این نمایشگاه از امشب ۲۰ تا ۲۲ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ میزبان علاقه مندان، هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی خواهد بود.

در آیین افتتاح این نمایشگاه هنرهای دستی و سنتی «ساخت قشم» شماری از مدیران و معاونین سازمان منطقه آزاد، بخشداران، شهرداران و مردم جامعه محلی جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب حضور داشتند.

صنایع دستی قشم یک ترانه و هزار بهانه است، ایجاد چنین موقعیت ممتازی و حفظ آن در طول زندگی نسل های پیاپی مرهون نقش آفرینی و تاثیرگذاری صنعتگران چیره دست و خلاقی بوده که توانسته اند این جزیره را در زمینه صنایع دستی، رشته های مختلف و متنوع در اعماق روستاهای بکر و غنی با فرهنگی اصیل مطرح کنند.

جزیره زیبای قشم با فرصت های عالی تجاری، دارای مساحتی ۲.۵ برابر بزرگتر از سنگاپور و بحرین می باشد.

این جزیره با سواحل آرام و پوشیده از شن های طلایی و نقره ای و غروب منحصر به فرد به عنوان نگین خلیج فارس شناخته می شود.

قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده‌است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha