شتاب چرخ صنعت خراسان شمالی با احیای ۲۳ واحد تولیدی

بجنورد-ایرنا- رکود واحدهای صنعتی یکی از دغدغه های اقتصادی خراسان شمالی در سال های اخیر است که دولت سیزدهم کمر همت بست تا با احیای ۲۳ واحد راکد تا بار دیگر چرخ های تولید را در این استان به تحرک درآورد.

به گزارش ایرنا، صنایع کوچک و بزرگی که با سرمایه بخش خصوصی دایر شده، زمینه ساز ایجاد رونق اقتصاد و اشتغال در جامعه است و بار زیادی از ایجاد اشتغال را به دوش کشیده اند اما در سال های اخیر برخی از این واحدها به علت مشکلاتی، غیرفعال شده و یا با ظرفیت کم کار می کنند که این امر سبب تحمیل خسارت به جامعه و خانواده ها شده است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

ناگفته پیداست که تعطیلی و رکود فعالیت یک واحد صنعتی به چه میزان در تشدید بیکاری موثر است، تامین مواد اولیه و بدهی های معوق از مشکلات اصلی و علت مهم رکود واحدهای تولیدی به شمار می رود اما با حمایت های ویژه دولت و پرداخت تسهیلات مشکلات بخشی از آنان برطرف شد.

صنعت خراسان شمالی که پیش از انقلاب در ۲ واحد صنعتی کارخانه قند و کارخانه الیاف در شیروان خلاصه می شد و عمده مردم روستایی این خطه با صنعت بیگانه بودند، پس از انقلاب واحدهای صنعتی بزرگی همچون پتروشیمی خراسان، آلومینیوم ایران، فولاد و لوله گستر اسفراین در این استان راه اندازی شد که هر یک توانست جوانان بسیاری را از این خطه صاحب شغل کند و تاثیر زیادی بر توسعه اقتصاد استان گذاشت.

شتاب چرخ صنعت خراسان شمالی با احیای ۳۱ واحد تولیدی

پرداخت ۴۸۵ میلیارد ریال تسهیلات

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این باره گفت: احیای واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال از اولویت های دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد بوده و در این مدت نشست های مختلف به ویژه نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شد تا مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی بررسی شود.

حسین حاجی بگلو اظهار کرد: رویکرد دولت سیزدهم این است که با ابزارها و مشوق‌هایی، واحدهای راکد به چرخه تولید بازگردند تا زمینه رونق اقتصادی و اشتغال فراهم شود.

۷۹۰ مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در دولت سیزدهم اجرا شد و ۲۷۲ مورد در دست اقدام است.

وی درباره بررسی مشکل ها در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: ۱۴۳ نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از ابتدای مرداد ۱۴۰۰ تاکنون در استان تشکیل شد که این نشست ها یکهزار و ۶۲ مصوبه داشت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: ۷۹۰ مصوبه تاکنون اجرا شده و ۲۷۲ مورد در دست اقدام و پیگیری است

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۲۳ واحد صنعتی در استان احیا شد اظهار کرد: ۴۸۵ میلیارد ریال اعتبار برای احیای این واحدهای تولیدی در استان سرمایه گذاری و با بازگشت این واحدهای تولیدی به فعالیت، برای حدود ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد شد.

حاجی بگلو گفت: تامین مواد اولیه، تعیین تکلیف بدهی معوق و پرداخت تسهیلات از جمله مشکلات و درخواست های صنعتگران استان است.

شتاب چرخ صنعت خراسان شمالی با احیای ۳۱ واحد تولیدی

احیای ۲۳ واحد تولیدی

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: احیای ۲۳ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از سال ۱۴۰۱ تاکنون هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شد که احیای آن محقق شد.

محمدعلی نوایی با بیان اینکه احیای ۱۳ واحد در سال ۴۰۱ و احیای ۱۰ واحد تولیدی در سال گذشته محقق شد، اظهار کرد: احیای این تعداد واحدهای تولیدی با انجام اقدامات از قبیل جذب سرمایه گذار جدید ، تامین مواد اولیه و تامین برق محقق شد.

احیای ۲۳ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از سال ۱۴۰۱ تاکنون هدف‌گذاری که احیای ۳۱ واحد محقق شد.وی با اشاره به اینکه احیای ۱۰ واحد صنعتی استان در سال جاری در حال پیگیری است افزود: اردیبهشت ماه امسال واحد نورد بهار واقع در شهرک بجنورد یک احیا شد، این واحد از سال ۹۵ غیر فعال بود که با سرمایه‌گذاری حدود ۶۰۰ میلیارد ریال به چرخه فعالیت بازگشت.

نوایی خاطرنشان کرد: شرکت نوردبهار بجنورد در زمینه تولید انواع لوله و پروفیل فلزی، درب و پنجره ساختمانی و مصنوعات فلزی، تولید انواع ورق های تخت ابعادی شیت شده و تولید تیرهای فلزی فعالیت دارد و با احیای این واحد، برای ۴۰ نفر اشتغال ایجاد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی اظهار کرد: برای احیای این واحد، سرمایه‌گذار جدید قسمتی از سهام شرکت را خریداری کرد.

وی در ادامه درباره وضعیت فعالیت واحدهای صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان گفت: ۳۶۴ واحد صنعتی در ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی استان دارای مجوز است که ۳۳ واحد از آنان راکد است.

نوایی درباره علت رکود و غیرفعال شدن این واحدهای تولیدی اظهار کرد: عدم توجیه اقتصادی طرح، تامین مالی و تامین بازار از جمله علل تعطیلی واحدهای تولیدی استان است.

وی درباره فعالیت واحدهای تولیدی زیر ظرفیت اسمی گفت: اکنون براساس بررسی های انجام شده، تولید در ۱۶۵ واحد صنعتی کمتر از ظرفیت اسمی است اما تلاش داریم تا امسال میزان تولید در تعداد ۱۵ واحد از آنان به میزان مناسب ارتقا یابد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: میزان تولید در ۱۵ واحد تولیدی در سال گذشته و ۱۱ واحد در سال ۱۴۰۱ به ظرفیت بالای ۸۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha