دست پُر دولت سیزدهم با پروژه‌های آبی فارس؛ اجرای ۱۰۴ پروژه سازه‌ای و غیرسازه‌ای

شیراز-ایرنا- تأمین و توزیع آب یکی از اولویت‌های دولت مردمی شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی است که طبق آخرین گزارش‌ها از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم تاکنون ۲۷پروژه سازه‌ای و ۷۷ پروژه و اقدام غیرسازه‌ای در حوزه آب منطقه فارس آغاز شده و یا به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،یکی از مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم با هدف تأمین آب شرب پایدار برای مردم، اجرای پروژه‌ها و طرح‌های متعدد در این زمینه است به گونه‌ای که از همان روزهای آغاز به‌کار این دولت، شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی رئیس‌جمهور در نخستین سفر خود به استان خوزستان گام‌های عملی برای تأمین آب شرب مردم این استان با اجرای طرح آب‌رسانی "غدیر" برداشت.

تلاش برای رفع مشکلات آبی زاینده‌رود، گام بعدی دولت سیزدهم در تأمین آب بود.

این روند همچنان ادامه داشت تا روز جمعه ۲۱ مهر ماه سال ۱۴۰۲ که همزمان با دومین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم به استان فارس سامانه آبرسانی به شهر شیراز از سد درودزن افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

آبرسانی به مناطق مختلف فارس در سفر رییس جمهور

البته بهره‌برداری از پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز تنها پروژه افتتاح شده در این سفر نبود بلکه در سفر شهید آیت‌الله رییسی به استان فارس، هفت پروژه بزرگ آب و فاضلاب دیگر نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در آیین افتتاح پروژه آبرسانی به شیراز، فاز اول طرح فاضلاب شهره آباده به ارزش۱۰ هزار میلیارد ریال، طرح فاضلاب روستای شهر میان اقلید به ارزش ۱۰۷۰ میلیارد ریال، طرح فاضلاب روستای شهید آباد شهرستان خرمبید به ارزش ۶۹۰ میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر داراب به ارزش ۶۰۰ میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به مجموعه روستایی بالاده شهرستان کازرون به ارزش ۵۰۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به روستاهای تخته سنگ و بانش شهرستان بیضا به ارزش ۳۳۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر حاجی آباد شهرستان زرین دشت به ارزش ۲۵۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر فسا به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال هم به بهره‌برداری رسید.

پروژه‌های آبی فارس در دولت سیزدهم

طبق آخرین اظهارات متولیان حوزه آب در استان فارس، در طول دولت سیزدهم تعداد زیادی پروژه‌های عمرانی و غیر سازه‌ای که از قبل شروع شده بود با فعالیت جهادی به نقطه پایان و به بهره‌برداری رسید و تعدادی نیز در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در این باره گفت: از ابتدای شروع بکار دولت سیزدهم و در راس آن رئیس جمهور شهید حضرت آیت الله رییسی بلافاصله سفرهای استانی در اوایل شهریورماه ۱۴۰۰ شروع و استان فارس هفتمین مقصد هیات دولت بود.

در طول دولت سیزدهم تعداد زیادی پروژه‌های عمرانی و غیر سازه‌ای که از قبل شروع شده بود با فعالیت جهادی به نقطه پایان و به بهره‌برداری رسید و تعدادی نیز در حال انجام است.

سیاوش بدری ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای در سفر اول تعداد هشت مصوبه داشت که چهار مصوبه همزمان با سفر سال بعد اجرایی شد و بر همین اساس این شرکت در جشنواره شهید رجایی در بخش اجرایی شدن مصوبات سفر دولت، مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

وی یکی از مهمترین مصوبات را بهره‌برداری از خط دوم تامین آب شرب کلانشهر شیراز از سد درودزن دانست و گفت: خوشبختانه با کار جهادی در سفر دوم هیات دولت به فارس در مهرماه ۱۴۰۲ با دستان پر برکت شهید جمهور بطور رسمی افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس یادآور شد: خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز به طول ۷۸ هزار متر، دارای تونل خط انتقال به طول چهار هزار و ۴۴۰متر، ایستگاه پمپاژ، تصفیه‌خانه با ظرفیت سه هزار لیتر در ثانیه و سه مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در مجموع ۶۰ هزار متر مکعب است.

بدری که معتقد است امروز تأمین آب شرب کلانشهر شیراز، از آبخوان‌های آهکی اطراف شهر و بخشی از سد درودزن تأمین می‌شود، افزود: با افتتاح خط دوم انتقال آب شرب شیراز با ظرفیت سه هزار لیتر بر ثانیه، یک میلیون نفر از مناطق مختلف شهر شیراز از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه‌ای فارس آبگیری اولیه سد هایقر واقع در شهرستان فیروزآباد در زمستان ۱۴۰۱، تامین آب شرب نقاط جمعیتی از جمله شهر قیر واقع در شهرستان قیر و کارزین از سد سلمان فارسی با ظرفیت ۱۸۰ لیتر بر ثانیه، تکمیل و بهره‌برداری از خط آبرسانی به شهر ارسنجان، اجرای طرح اضطراری آبرسانی به ۳۰ روستای شرق مرودشت و اکراد شهرستان زرقان، آبرسانی به جنت شهر، شروع عملیات اجرایی آبرسانی به دبیران و شهر پیر و نیز شروع عملیات شیرین سازی آب دریا و انتقال آن برای تأمین آب شرب و صنعت استان از دیگر پروژه‌های سازه‌ای عنوان کرد که توسط شرکت آب منطقه‌ای انجام شده است.

پروژه‌های غیرسازه‌ای

او درباره اقدامات غیرسازه‌ای شرکت آب منطقه‌ای در طول دولت سیزدهم هم گفت: در طول این مدت ۷۷پروژه و اقدام سازه‌ای شروع و یا در حال انجام است که اجرای پروژه‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی به منظور به تعادل رساندن سفره‌های زیرزمینی و بهره‌برداری تا سقف مجاز آب تجدیدپذیر استان شامل پروژه نصب کنتور جهت تحویل حجمی آب به بهره‌برداران، پروژه فرهنگ‌سازی و آموزش مصرف بهینه آب که طرح داناب (نجات دانش آموزی آب) با تعامل ۲طرفه با آموزش و پرورش استان از جمله اقدامات قابل توجه در این زمینه بود.

رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه‌ای ادامه داد: آزادسازی ۱۱۸ هکتار از بستر و حریم رودخانه‌های استان که هم اکنون نیز در حال انجام است و شناسایی تصرفات در بستر و حریم، مطالعات تعیین حد بستر و حریم به میزان پنج هزار و ۴۷۰ کیلومتر و لایروبی رودخانه‌های استان از دیگر اقدامات غیرسازه‌ای محسوب می‌شود.

مطالعات جامع آب استان و الکترونیکی کردن فرآیندهای خدماتی ارائه شده، اجرای سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ اخذ سند مالکیت از اقدامات غیرسازه‌ای در ۲سال گذشته به شمار می‌روند.

بدری افزود: مطالعات جامع آب استان و الکترونیکی کردن فرآیندهای خدماتی ارائه شده، اجرای سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ اخذ سند مالکیت نیز از اقدامات غیر سازه‌ای در طول این مدت به شمار می‌روند.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس تعداد ۲۷ پروژه سازه‌ای و نیز ۷۷ پروژه و اقدام غیرسازه‌ای فقط در طول کمتر از سه سال دولت مردمی سیزدهم در شرکت آب منطقه‌ای فارس انجام شده و مدیران و کارشناسان این شرکت ضمن تسلیت به مردم عزیز استان برای شهادت رئیس جمهور شهید و همراهان هر گونه تلاش بخصوص کار جهادی را با جدیت هر چه تمامتر به منظور پیشبرد اهداف شرکت انجام خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha