کاهش آتش‌سوزی در مراتع استان مرکزی

۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۶
کد خبر: 85504465
کاهش آتش‌سوزی در مراتع استان مرکزی

اراک - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تمهیدات لازم برای پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع در سطح وسیع اعمال و حاصل آن کاهش سطح آتش‌سوزی در استان مرکزی است.

به گزارش ایرنا، «عبدالحسین محمدی» روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در اراک، بیان کرد: ۱۱ فقره آتش‌سوزی مراتع در سال ۱۴۰۰ در این استان به وقوع پیوست که ۱۳۳ هکتار از مساحت مراتع درگیر آتش‌سوزی شد.

وی عنوان کرد: سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در مجموع ۱۶ فقره آتش‌سوزی در مراتع استان مرکزی اتفاق افتاد که در مجموع ۳۷ هکتار درگیر شد و این کاهش حاصل برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در خصوص تعداد مراتع بحرانی استان تصریح کرد: کل مراتع بحرانی و مستعد آتش‌سوزی استان ۳۶ نقطه است که اراک دارای ۱۱ منطقه بحرانی، شازند ۱۶ منطقه، خمین پنج منطقه، دلیجان یک منطقه، خنداب ۲ منطقه و فراهان یک منطقه است.

بیشتر بخوانید:

لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه از آتش‌سوزی در مراتع استان مرکزی

محمدی اظهار کرد: مساحت کل مراتع مستعد آتش‌سوزی استان مرکزی ۵۲ هزار و ۸۵۹ هکتار است و بیشترین حریق مراتع استان مربوط به سال ۱۳۸۹ با مساحت پنج هزار و ۸۵۳ هکتار در ۱۶۵ فقره آتش‌سوزی و کمترین میزان مربوط به سال ۱۴۰۱ با مساحت ۹ هکتار در پنج فقره آتش‌سوزی است.

وی خاطر نشان کرد: مجموع خسارت وارد شده به هر هکتار جنگل طبیعی استان مرکزی تا پایان سال گذشته یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال، جنگل‌های دست کاشت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، مرتع مشجر ۷۰۰ میلیون ریال و مرتع ۱۵۰ میلیون ریال بود.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha