کار گروه ملی نوجوان با دستور شهید جمهور ایجاد شد/ جذب ۱۵ هزار نیروی تربیتی

تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: کار گروه ملی نوجوان با هدف گره‌گشایی از مشکلات نوجوانان با دستور شهید جمهور ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حجت الاسلام محمدحسین پورثانی روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۵ هزار نیروی تربیتی در آزمون استخدامی جذب می‌شوند که نتایج آن تا چند روز آینده اعلام می‌شود.

وی افزود: آیین نامه اجرایی نماد در این دولت تصویب شد که بر پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی تاکید بسیاری دارد و بابت درمان رایگان آسیب‌های اجتماعی در مراجع مرتبط پیش بینی‌هایی انجام داده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: برای هدایت تحصیلی از حدود ۹۰ درصد دانش‌آموزان پایه نهم آزمون رغبت و توانایی گرفته شده است. این فرآیند از نیمه دوم تیر از سامانه آموزش و پرورش انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام پورثانی یادآورشد: نمره و معدل دانش‌آموز، آزمون رغبت و توانایی، نظر والدین، دانش‌آموز، مشاور و مدیر مدرسه مدنظر است و به دانش‌آموز مشورت می‌دهیم و در منطقه ممکن است ظرفیت رشته تجربی محدود باشد که در آنجا براساس معدل دانش‌آموز اقدام می‌شود.

وی همچنین درباره برنامه اوقات فراغت دانش آموزان عنوان کرد: برنامه اوقات فراغت براساس سند تحول است که تربیت توقف نخواهد داشت و فصل جدید در مسائل تربیتی انجام می‌شود.


اردوی های دانش آموزی با محوریت جدید انجام می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ۱۴ کار ویژه برای فعالیت دانش آموزان تعریف شده است که یکی از این موارد (اردونو) است که اردوی دانش آموزان با محوریت جدید انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام پورثانی افزود: بحث استعدادیابی دانش‌آموزان، برنامه برای عید غدیرخم و عزاداری اربعین در ایام تابستان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۰ هزار پایگاه تابستانی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است، گفت: بحث مهارت آموزی و مسابقات فرهنگی و قرآنی در ایام تابستان مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دوره ولایت معلمان در این هفته به مدت ۴۰ روز از مشهد آغاز می‌شود.

۶ میلیون دانش آموزان در حوزه آسیب اجتماعی غربالگری شدند

حجت‌الاسلام پورثانی همچنین درباره طرح نماد توضیح داد: امسال نزدیک به ۶ میلیون دانش آموز را غربالگری کردیم که توسط آموزگاران انجام می‌شود و اکنون می‌دانیم که از نظر آسیب‌های اجتماعی در چه وضعیتی قرار داریم.

وی با بیان اینکه نماد یک ابر سامانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی است، افزود: در این سامانه از بارگذاری فیلم تا تولید محتوا انجام می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره فاصله دانش آموزان با معلمان از نظر فرهنگی و پرورشی توضیح داد: ۱۰۵ هزار کسری معلم پرورشی و مشاوره داریم و یک مدیر به تنهایی نمی‌تواند از عهده ارتباط با دانش آموزان بر آید.

حجت‌الاسلام پورثانی ادامه داد: ارتباط با دانش آموزان امروزی به دلیل استفاده آنها از وسایل دیجیتال با نسل قدیم متفاوت است و باید برنامه درسی به سمتی پیش رود که خود دانش آموزان کنشگری کنند.

وی عنوان کرد: آموزش معلمان باید مد نظر باشد تا به سمتی پیش روند که دانش‌آموزان پویا و کنشگر باشند، باید گروه‌های فعال دانش آموزی ایجاد شود، برای رسیدن به نقطه مطلوب همه ارکان جامعه برای مسائل تعلیم و تربیت قیام کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره طرح نماد توضیح داد: نماد در حوزه ارتقایی فعالیت می‌کند و سپس دانش آموزان درگیر آسیب اجتماعی را احصا می‌کنیم تا جهت گیری لازم انجام شود و به دانش‌آموزان مشاوره می‌دهیم.

حجت‌الاسلام پورثانی افزود: اگر مشاوره پاسخگوی نیاز دانش آموزان نبود، جلسات مشاوره و ارجاع و درمان را برای آنها در نظر می‌گیریم. بیشترین موارد آسیب‌های اجتماعی را جمع‌بندی و اعلام می‌کنیم.

هنگام استخدام سلامت جسمانی و روانی معلم درنظر گرفته می‌شود

وی درباره خشونت معلم در کلاس درس نسبت به دانش‌آموزان توضیح داد: هنگام استخدام سلامت جسمانی و روانی معلم درنظر گرفته می‌شود و اگر چنین مشکلی هم ایجاد شود، بعضا معلم انفصال از خدمت شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره مسابقات قرآن اظهار کرد: اواخر سال گذشته مسابقات بین المللی قرآن دانش‌آموزی را برگزار کردیم و در مسابقات قرآن امسال بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شرکت کردند.

حجت‌الاسلام پورثانی درباره تربیت سیاسی دانش آموزان گفت: سند تحول یک ساحت سیاسی دارد و این به این معنی نیست که به دانش آموزان بگوییم که به اصلاح طلب یا اصولگرا رای دهند بلکه به معنای آن است که نسبت به مسائل کشور و پیرامون حساس باشند.

وی همچنین درباره امتحانات نهایی اظهار کرد: کنکور مهارت تست زنی بود و سالانه بسیاری از افراد حدود ۶۰۰ هزار نفر متقاضی پذیرش در رشته‌های پزشکی بودند اما اکنون با آزمون‌های تشریحی از مهارت تست زنی فاصله گرفتیم و با هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به سمت سایر رشته و مشاغل هم هدایت می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون تعداد آزمون‌های دانش‌آموزان بیشتر شده اما این موضوع نشان می‌دهد که فضای اضطراب و استرس در میان دانش آموزان کم شده است.

حجت‌الاسلام پورثانی درباره بودجه معاونت پرورشی اظهار کرد: بودجه کفاف فعالیت‌های معاونت را نمی‌دهد، هزینه حداقلی اردوی هر دانش‌آموز ۴۰۰ هزار تومان است که این رقم جمعیت دانش‌آموزان بسیار زیاد است، مجلس و دولت همت کردند که بودجه افزایش یابد اما تا حد استاندارد فاصله بسیار است.

وی درباره آمار رای اولی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: رای اولی‌ها یک میلیون نفر هستند که برنامه‌ها در حوزه‌های پویشی برای آنها برگزار می‌شود.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha