مناظره انتخاباتی تعلیم و تربیت؛راهکارها برای اجرای عدالت آموزشی چیست؟

تهران - ایرنا - مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری امروز با محوریت تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش در جمع نوجوانان برگزار شد و موضوعاتی مانند عدالت آموزشی، اجرای سند تحول و ارتقا کیفیت مدارس دولتی مورد بحث قرار گرفت. 

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، وزارت آموزش و پرورش به طور مستقیم با ۱۶ و نیم میلیون دانش‌آموز و والدین آنها و نیز حدود یک میلیون معلم سر و کار دارد و مهمترین رکن نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود.

بر این اساس، موضوعات آموزش و پرورش بویژه عدالت آموزشی، افزایش کیفیت مدارس دولتی و ارتقا جایگاه معلم اهمیت بسیاری دارد و باید در مناطره‌های انتخاباتی مورد توجه قرار گیرد. از این رو، نمایندگان نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گردهم آمدند تا برنامه‌های داوطلبان انتخابات را اعلام کنند.

نیازمند هماهنگی فرادستگاهی هستیم

عباس رمضانی رئیس ستاد فرهنگیان علیرضا زاکانی درباره بستر سازی و فعالیت سایر دستگاه‌ها در حوزه تعلیم و تربیت اظهار کرد: ارتباط فرادستگاهی و بین سازمانی یکی از اقتضائاتی است که همه دستگاه‌ها نیاز دارند اما آموزش و پرورش نیاز بیشتری به این موضوع دارد.

وی افزود: تعامل با شوراهای عالی و تاثیرگذار ضروری است.

رئیس ستاد فرهنگیان زاکانی همچنین عنوان کرد: کیفیت مدارس دولتی را باید آنقدر ارتقا دهیم که همانند مدارس دولتی مردم به آن گرایش داشته باشند، الگویی مانند مدارس سمپاد برای تقویت مدارس دولتی نیاز داریم.

جایگاه معلمان ارتقا یابد

عباسعلی زارعی رئیس ستاد فرهنگیان امیرحسین قاضی زاده هاشمی درباره تقویت مدارس دولتی اظهار کرد: تقویت مدارس دولتی باید جایگاه معلمان ارتقا یابد و حقوق و مزایای معلمان افزایش یابد.

وی افزود: دوره‌های توانمندی معلمان بویژه برای مدارس دولتی را باید تقویت کنیم و همچنین خانواده در بهبود و کارآمدی مدرسه شریک شوند.

قوی‌ترین عضو کابینه باید وزیر آموزش و پرورش باشد

محمود حدادی نماینده حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی درباره سند تحول و کیفیت بخشی مدارس دولتی اظهار کرد: آموزش و پرورش در چند سال ۹ وزیر تغییر داده و به ثبات اساسی نیاز دارد که سعی می‌شود قوی ترین عضو کابینه وزیر آموزش و پرورش باشد.

وی افزود: اشکال ضعف و نقص در فضای آموزشی و فرادستگاهی با سایر دستگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد. یکی از ویژگی‌های آموزش و پرورش مهارت در ارتباط است که اهمیت دارد.

محتوای کتاب‌های درسی باید تغییر کند

محمد مهدی کاظمی رییس ستاد فرهنگیان سعید جلیلی درباره اینکه نارضایتی مخاطبان از کیفیت محتوای آموزشی و غیرکاربردی بودن آن چه پیشنهادی برای ارائه علم نافع دارید، گفت: نیروی انسانی کشور در آموزش و پرورش تربیت می‌شود و نیروی سایر بخش‌های اقتصادی هم در آموزش و پرورش تربیت می‌شود و اولویت رییس جمهور کشور باید آموزش و پرورش باشد.

وی افزود: آقای جلیلی به عنوان یک معلم زاده، توجه به آموزش و پرورش به عنوان اولویت را مدنظر دارد و بر این اساس نقدها به محتوای کتاب‌های درسی شنیده می‌شود، آنچه در مدارس به دانش‌آموزان ارائه می‌شود برای آنها نافع نیست؛ این همه درس تاریخ در مدارس دادیم چه کسی سلسله‌های تاریخی را به خاطر دارد.

کاظمی گفت: در آموزش مدارس باید نیازهای دانش‌آموز در زندگی آینده را مدنظر قرار بدهیم و کتاب درسی به عنوان یکی از موضوعات مهم باید مورد توجه باشد، چقدر رویکرد کتاب‌های درسی کسب مهارت‌های زندگی است؟ باید محتوای برنامه درسی را متناسب با نیاز امروز و آینده و علائق دانش‌آموزان تغییر دهیم.

وی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین مطرح کرد: در دهه ۹۰ سند تحول کنار گذاشته و سند ۲۰۳۰ جایگزین آن شد.

رئیس ستاد فرهنگیان جلیلی گفت: نقشه راه سند تحول بنیادین تدوین شده است و آقای جلیلی با عنوان اینکه معلم در مدرسه نقش تحولی دارد، منزلت و معیشت معلم را مدنظر قرار دارد. رتبه‌بندی بعد از ۱۲ سال در دولت شهید رئیسی اجرا شد البته نیاز به تغییر آیین نامه دارد. 

آموزش و پرورش عامل پیشرفت هر کشوری است

سید بابک هاشمی نکو رئیس ستاد فرهنگیان محمدباقر قالیباف نیز گفت: دیدگاه دولت گذشته واگذاری مدارس بود و اگر مجلس مقابل آن نمی‌ایستاد، الان بخش زیادی از مدارس خصوصی شده بود؛ همچنین دانشگاه فرهنگیان حدود ۴ هزار پذیرش دانشجو داشت که البته در ۲ سال آخر دولت به ۱۲ هزار نفر رسید.

وی افزود: آموزش و پرورش عامل پیشرفت هر کشوری به شمار می‌رود و مهم این است که مسئولان آن را درک کنند، سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش باعث پیشرفت جامعه و متضمن آینده کشور است. اگر دولتی آموزش و پرورش را مصرفی بینند، نتایج مثبتی در پی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر  راهکار در نظر گرفته شده برای تقویت مدارس دولتی چیست، توضیح داد: برای فراهم کردن عدالت آموزشی باید تقویت مدارس دولتی را مد نظر قرار دهیم که راهی جز کاهش  تنوع مدارس نداریم.

رئیس ستاد فرهنگیان قالیباف ادامه داد: اکنون ٢۴ نوع مدرسه در کشور داریم و برای ورود به بیشتر این مدارس هم آزمون ورودی گرفته می‌شود که این مسائل باعث ضربه زدن به مدرسه دولتی است.  

هاشمی‌نکو اظهار کرد: در برنامه دولت بعدی کاهش تنوع و تعدد مدارس البته با برنامه تدریجی و نه به صورت ضرب‌الاجل در دستور کار است.

وی اضافه کرد: معتقدیم که به مدرسه سمپاد و نخبه پروری نیاز داریم اما باید توسعه متوازن داشته باشیم.

هاشمی نکو با بیان اینکه اولویت ها برای دولت ها متفاوت است، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم برای آموزش و پرورش اولویتی قائل نبودند، در گذشته شاهد توسعه بی رویه مدازی غیردولتی بودیم که اگر جلوی آن گرفته نمی‌شد در مناطق مختلف تهران تا ۸۰ درصد مدارس غیردولتی داشتیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha