۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۰
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85505591
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشف برفک در نزدیکی خط استوای سیاره مریخ

تهران- ایرنا- برای اولین بار آب منجمد به شکل برفک در نزدیکی منطقه خط استوای سیاره مریخ مشاهده شده؛ در حالی که تا کنون وجود برفک در مریخ غیرممکن تلقی شده بود و وجود آن نشان از فرایندهای خاصی در مریخ است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از اسپیس، این کشف می تواند برای مدل‌سازی درباره مکان وجود آب روی مریخ و چگونگی مبادله آن بین اتمسفر و سطح سیاره سرخ بسیار مهم و برای ماموریت‌های اکتشافی آینده با وجود فضانورد بر روی مریخ اهمیت حیاتی داشته باشد.

وجود آب‌های برفکی روی مریخ توسط دو فضاپیمای سازمان فضایی اروپا (ESA) مشاهده شده است؛ بار اول توسط فضاپیمای موسوم به مدارگرد رد گاز مریخ (TGO) که در سال ۲۰۱۶ به مریخ رسید. سپس توسط ماموریت اکسپرس مریخ که از سال ۲۰۰۳ تا کنون در حال کاوش در مریخ از مدار این سیاره بوده است.

این برفک‌ها در ناحیه موسوم به تارسیس در مریخ وجود دارد که بزرگ‌ترین منطقه آتش‌فشانی روی سیاره سرح است و از ۱۲ آتش‌فشان بزرگ میزبانی می‌کند. یکی از این آتشفشان ها موسوم به المپوس مونس با ارتفاع ۲۹.۹ کیلومتر حدود ۲.۵ برابر قله اورست ارتفاع دارد و بلندترین قله شناخته‌شده در منظومه خورشیدی است.

کشف برفک در نزدیکی خط استوای سیاره مریخ

آدوماس والانتیناس، دانشجوی دکترا در دانشگاه برن سوئیس موفق به کشف این برفک ممنوعه روی مریخ شده است. وی که اکنون محقق پسادکترا در دانشگاه براون است در بیانیه‌ای گفت: ما گمان می‌کردیم تشکیل برفک در اطراف استوای مریخ به علت آفتاب و رقیق بودن اتمسفر و دمای بالا ناممکن است. وجود برفک در این منطقه در مریخ هیجان انگیز است و نشان می دهد فرایندهای خاصی دست اندر کار هستند که تشکیل برفک را ممکن کرده اند.

البته این برفک بسیار نازک به اندازه قطر موی انسان است و تنها چند ساعت دوام دارد و سپس با تابش مستقیم خورشید بخار می شود. اما مساحت این برفک ها به اندازه‌ای است که حجم آب آن معادل ۶۰ استخر المپیک یا ۱۱۱ میلیون لیتر می‌شود.

محققان در توضیح اینکه چرا این برفک‌ها تا الان شناسایی نشده بودند می‌گویند نیازمند مداری هستیم که به ما امکان رصد اوایل صبح را بدهد؛ در حالی که بسیاری از مدارگردهای مریخ به علت همتراز شدن با خورشید تنها در بعدازظهرها قادر به رصد هستند. همچنین تشکیل این برفک ها با فصول سردتر مریخ ارتباط دارند که موجب می شود پنجره فرصت برای مشاهده بسیار کوتاه باشد.

این کشف به لطف همکاری موفق بین هر دو مدارگرد مریخی سازمان فضایی اروپا و مدل‌سازی‌های بیشتر عملی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha