دولت سیزدهم و افروختن چراغ جوانی جمعیت در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- سیاست اشتباهی که در گذشته بر مهار جمعیت استوار و کشور را رو به پیری برده بود، به تدریج رنگ باخت و این رویه غلط از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم با جدیت بیشتری متوقف شده و گام‌های بلندی در حوزه جوانی جمعیت به‌ویژه در استان خراسان رضوی برداشته شد.

به گزارش ایرنا، اکنون ۶۶ درصد جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که نرخ رشد جمعیت آنها پایین‌تر از میانگین مطلوب ‌تعیین شده توسط نهادهای بین المللی در جوان‌سازی جمعیت است و در واقع هیچ کشور و دولتی در جهان وجود ندارد که نسبت به این شرایط بی‌اعتنا باشد و دولت سیزدهم نیز از آغاز سکانداری خود با عمل به سند کلان تحولی نظام و رشد جمعیت، سیاست تشویق جوانی را در پیش گرفته و بدان عمل کرده است.

بنا بر آمار رسمی، دولت سیزدهم ۲۰۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری و ازدواج پرداخت کرده است و به اذعان کارشناسان، اقدام و عمل دولت مردمی به سیاست‌های کلی نظام در حوزه جوانی جمعیت بی‌سابقه و جهادی بوده است.

جوانی جمعیت، مولفه قدرت و اقتدار ملی

دولت سیزدهم و افروختن چراغ جوانی جمعیت در خراسان رضوی

یک استاد حوزه و کارشناس حوزه خانواده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: جمعیت جوان یکی از مولفه‌های قدرت هر کشور است که تحولات آن در طول زمان بر دیگر مولفه‌های قدرت از جمله سیاست، اقتصاد و فرهنگ تاثیر می‌گذارد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی واعظ‌موسوی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های نظامی، ساختار و ترکیب سنی جمعیت است، افزود: از بُعد ملی، برخورداری از جمعیت جوان در هر کشور، از پایه‌های اصلی قدرت و اقتدار ملی است و کشوری که نیروی جوان کافی نداشته باشد هیچ راهی ندارد، مگر اینکه دیکته دیگران را بنویسد و تسلیم اراده دیگران شود که این با استقلال دینی و ملی همخوانی ندارد.

وی در خصوص بُعد دینی جوان‌سازی جمعیت اظهار کرد: ما مسلمان و پیرو قرآن و معتقد به اسلام نورانی هستیم و دین و شارع مقدس از ما انتظار دارد با ازدواج به‌هنگام دارای یک جمعیت جوان، قوی و پای کار باشیم.

این کارشناس حوزه خانواده بیان کرد: اصلاح تقویت باورها نسبت به برکات و رهاوردهای تکثیر نسل، فرزندآوری و جوان‌سازی کشور و هشدار درباره پیامدهای بی توجهی به امر ازدواج و جوانی جمعیت، مهمترین عوامل تاثیرگذار بر ازدیاد و جوانی جمعیت هستند.

اصلاح تقویت باورها مهمترین عوامل تاثیرگذار بر جوانی جمعیت است

حجت الاسلام واعظ موسوی با اشاره به اینکه جوان‌سازی جمعیت کشور یک واجب غیرقابل ترک است، خاطرنشان کرد: کاهش قدرت دفاعی، علمی و اقتصادی کشور، فروپاشی نظام خانواده، افسردگی فردی و اجتماعی و انقراض نسل از مهم‌ترین پیامدهای پیری جمعیت خواهد بود.

وی با بیان اینکه امروز در دنیای غرب چیزی به نام کانون مقدس خانواده وجود ندارد و آنان در این زمینه زمین خورده و به دنبال آن هستند تا ما را نیز زمین بزنند، گفت: عقلا و دوراندیشان ملت باید این توطئه را به درستی دریابند و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ قبل از آنکه دیر شود باید راه علاجی پیدا کرد که الحق و الانصاف دولت سیزدهم گام های مثبتی در این مسیر برداشته است.

عملکرد خوب خراسان رضوی در توقف روند کاهشی نرخ جمعیت

دولت سیزدهم و افروختن چراغ جوانی جمعیت در خراسان رضوی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش در مشهد گفته بود: تلاش شد با افزایش سطح پوشش بیمه‌ای و توسعه مراکز سطح دو و سه درمان ناباروری، روند خدمت رسانی به زوجین نابارور گسترش یابد به گونه ای که اکنون ۸۷ مرکز درمان سطح ناباروری و ۱۲۶ مرکز تخصصی سطح سه درمان ناباروری در کشور فعال است.

افزایش بی سابقه سطح بیمه ها و مراکز درمان ناباوری در کشور

دکتر بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه سطح پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی ناباروری در مراکز دولتی به ۹۰ درصد و در مراکز خصوصی به ۷۰ درصد رسیده است، تصریح کرد: سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور به مراکز درمان ناباروری مراجعه و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه علاوه بر توسعه و تجهیز مراکز درمان ناباروری، به موضوع تامین نیروی انسانی نیز توجه شده است، خاطرنشان کرد: هم‌اینک تمام مراکز درمان ناباروری دارای نیروی متخصص و متبحر در این بخش هستند و گروه‌های تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ به زوجین خدمات می‌دهند.

وزیر بهداشت افزود: سال گذشته در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت، سه میلیون و ۳۳۸ هزار زایمان طبیعی در مراکز درمانی دولتی به صورت رایگان انجام شد، همچنین ۲ هزار دوره توانمندسازی ویژه متخصصان و فعالان این حوزه برگزار و ۶۰ هزار ماما نیز تربیت شده است.

عین اللهی اضافه کرد: تاکنون ۶۳ قلم داروی تخصصی درمان ناباروری، ۲۸ قلم لوازم و تجهیزات پزشکی، ۵۶ مورد آزمایش، هفت قلم تصویربرداری و ۲۰ نوع عمل جراحی زیر پوشش بیمه قرار گرفته است که در قالب آن ۹۰ درصد هزینه ها در مراکز دولتی و ۷۰ درصد در مراکز خصوصی زیر پوشش قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه دولت مردمی توجه ویژه ای به موضوع جوانی جمعیت دارد و با تصویب مجلس شورای اسلامی، تمامی سازمان ها ملزم به رعایت قانون جوانی جمعیت شده اند، بیان کرد: با اقدامات و تلاش های انجام شده در سال گذشته روند نزولی رشد جمعیت متوقف شده و نمودار سرعت رشد جمعیت و افزایش موالید در وضعیت افقی قرار گرفته است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه از سقط جنین با جدیت در کشور جلوگیری می‌شود و در این راستا گروه های مردمی «نفس» در تمامی استان ها راه اندازی و تاکنون از سقط چهار هزار جنین سالم جلوگیری شده است، گفت:‌ همچنین تعداد خوابگاه های متاهلی دانشجویان نیز از ۸۰۷ باب به هزار و ۲۳ باب افزایش یافته و تسهیلاتی نیز برای این گروه پیش بینی شده است.

عین اللهی با بیان اینکه اکنون سه مرکز سطح ۲ ناباروری در شهرهای کاشمر، نیشابور و قوچان در خراسان رضوی فعال شده است، اظهار کرد: همچنین در شهر مشهد یک مرکز سطح سه درمان ناباروری و چهار مرکز خصوصی در این حوزه فعال است و پارسال به ۴۱ هزار نفر در این مراکز خدمات رسانی شد که نشان از عملکرد خوب خراسان رضوی در این حوزه دارد.

مسیر درست قانون رشد جمعیت در خراسان رضوی

دولت سیزدهم و افروختن چراغ جوانی جمعیت در خراسان رضوی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تاکید دولت سیزدهم بر جوانی جمعیت به خبرنگار ایرنا گفت: قانون جوانی جمعیت حدود ۱۳ سال بلاتکلیف بود که در این دولت به تصویب رسید و رشد جمعیت در مسیر خوبی قرار گرفته است که با تداوم آن از پیری جامعه ایرانی جلوگیری خواهد شد.

دکتر حمیدرضا قربان‌زاده با بیان اینکه برنامه شناسایی زوجین نابارور و پوشش بیمه‌ای آن‌ها از اقدامات موثر دولت سیزدهم بوده است، عنوان کرد: افراد ناباور می‌توانند به مراکز درمان مراجعه کرده و خدمات رایگان دریافت کنند. انجام خدمات رایگان به کودکان زیر هفت سال در راستای تقویت برنامه جوانی جمعیت نیز در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: اقدام مهم دیگر ادغام برنامه تکامل در حوزه کودکان است که در شناسایی زودهنگام اختلالات تکاملی مانند اوتیسم به ما کمک کند تا این کودکان را زودتر شناسایی کنیم. علاوه بر آن دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکیدات دولت، واکسیناسیون اتباع خارجی را دنبال می‌کند تا از انتقال بیماری‌های واگیر به دیگر شهروندان پیشگیری شود.

اجرای درست قوانین جوانی جمعیت خراسان رضوی را در شرایط بهتری قرار داد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: ادغام واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس در ماه‌های اخیر اتفاق افتاد، این ۲ بیماری علت بیش از ۵۰ درصد مرگ‌ومیرهای کودکان ما را تشکیل می‌داد.

قربان زاده بیان کرد: مساله جوانی جمعیت در دولت سیزدهم یکی از اولویت های اصلی بود که نتایج آن به وضوح در افزایش نرخ جمعیت مشهود بوده است.

وی با بیان اینکه تایباد در میان شهرستان های خراسان رضوی در اجرای طرح جوانی جمعیت پیشرو است، عنوان کرد: در یکسال گذشته ۳۸ هزار خدمت به شهروندان تایبادی با هدف افزایش جوانی جمعیت و حفظ و ارتقای سلامت کودکان ارائه شده است که بیشترین میزان خدمات بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تایباد بالاترین نرخ باروری استان را دارد،‌ اظهار کرد: واحد جوانی جمعیت و سلامت خانواده مرکز بهداشت این شهرستان در یکسال گذشته به هشت هزار و ۸۴۵ نفر در خصوص موضوع ترویج فرزندآوری و به سه هزار و ۹۶۷ نفر در خصوص ازدواج سالم آموزش داده است.

افتتاح بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد

دولت سیزدهم و افروختن چراغ جوانی جمعیت در خراسان رضوی

مدتی قبل و در آستانه میلاد با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بُشری» در بیمارستان رضوی مشهد به بهره برداری رسید.

رییس هیات مدیره بیمارستان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مرکز درمان ناباروری بشری در راستای توسعه خدمت رسانی به زوجین نابارور و تحقق سیاست های کلی جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری با حمایت آستان قدس رضوی در بیمارستان رضوی مشهد با هزینه سه هزار و ۳۶۶ میلیارد ریال در زیربنای ۲ هزار و ۹۰۰ مترمربع ساخته و تجهیز شده است.

دکتر فریدون نوحی افزود: این مرکز بخش‌های مختلفی اعم از اتاق پزشکان، اتاق‌های عمل، جنین‌شناسی، داروخانه و آزمایشگاه تخصصی دارد و به بیماران و خانواده های نابارور داخلی و خارجی خدمات‌رسانی می کند.

وی ادامه داد: مرکز درمان ناباروری بشری که در بیمارستان رضوی مشهد راه‌اندازی شده است، جایی برای پذیرش اقشار آسیب‌پذیری است که توان مالی چندانی ندارند و نباید بدین دلیل ناامید برگردند.

مرکز درمان ناباروری بیمارستان امام رضا، حامی زوجین ناباور بدون توان مالی است

دکتر نوحی عنوان کرد: این مرکز بهترین پزشکان و متخصصان را به کار گرفته است و از نظر تجهیزات بهترین، مدرن ترین و به‌روزترین امکانات را مورد استفاده قرار داده است که با گسترش فعالیت های آن، هم مشکل خانواده ها رفع می‌شود و هم با ازدیاد نسل، کشور از اثرات آن بهره‌مند می‌شود.

سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ با مهم‌ترین مطالبه مبنی بر پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت ابلاغ شد. پس از آن در سال ۱۳۹۵ سیاست‌های کلی خانواده تصویب شد که به واسطه این برنامه کلان و راهبردی، لزوم محور قرار دادن خانواده در برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و قوانین مورد تاکید قرار گرفت.

در همین راستا، کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی پس از ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را به مجلس تقدیم کرد. در نشست ۲۴ مهر ۱۴۰۰ این کمیسیون، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده براساس اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شد که پس از موافقت مجلس شورای اسلامی با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال موافقت شد.

قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در نهایت با تلاش شبانه روزی دولت سیزدهم ۲۸ آبان ۱۴۰۰ از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد و دبیرخانه ستاد در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha