۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۴۴
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85506183
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تهیه طرح مطالعاتی جانمایی دهکده پیرامون سد معشوره ضروری است

خرم آباد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان گفت: تهیه طرح مطالعاتی جانمایی و ایجاد دهکده برای روستاهایی که با آبگیری سد معشوره زیر آب می‌روند، ضروری است.

به گزارش ایرنا احمدرضا دالوند روز سه شنبه در کارگروه جانمایی روستاهای تحت پوشش سد معشوره که با حضور فرمانداران سلسله و دلفان تشکیل شد، اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار اجرای سد معشوره زمانبر نیست و در آینده نزدیک به مرحله آبگیری می‌رسد.

وی ادامه داد: از طریق فرمانداری‌های سلسله و دلفان به بخشداران و دهیاران ابلاغ شود تا با این روستاها در خصوص جابجایی آنان مذاکره کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بیان کرد: هم اکنون برای جانمایی و طراحی سایت روستاهای پیرامون سد که پس از آبگیری زیر آب می‌روند باید اقدامات لازم صورت گیرد.

وی بر لزوم تهیه طرح مطالعات اجتماعی تاکید و تصریح کرد منابع طبیعی بنیاد مسکن و دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع برای مکان یابی و ایجاد دهکده طرح‌های مطالعاتی خود را آماده کنند.

استاندار لرستان در جریان بازدید از سد معشوره بر لزوم تشکیل کارگروه جانمای روستاها تحت پوشش سد معشوره تاکید کرد.

سد "معشوره" استان لرستان مصوب سفر هیات دولت در حدود ۱۴ سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، ولی در جریان سفر دولت سیزدهم به لرستان عملیاتی شدن این سد مورد تاکید رییس جمهور قرار گرفت.

طرح ساخت سد بتنی دوقوسی (در طرح اولیه) تنگ معشوره بر روی رودخانه کشکان حدود یک کیلومتر پایین تر از محل تلاقی ۲ شاخه تشکیل دهنده کشکان یعنی رودخانه های کاکارضا و چم زکریا ارائه شده است.

موقعیت جغرافیایی ساخت سد معشوره در ۹۰ کیلومتری غرب شهر خرم آباد، ۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد مرکز دلفان و ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت واقع شده است.

در طرح اولیه مقرر شد سد و نیروگاه تنگ معشوره با هدف تولید انرژی برقابی، کنترل وجمع آوری سیلاب و رواناب های سطحی رودخانه و همچنین تامین آب کشاورزی مورد نیاز دشت و اراضی منطقه کوهدشت ایجاد شود و تخصیص اولیه آن ۲۷۱ میلیون مترمکعب از رودخانه کشکان تصویب شد اما در نهایت مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تیرماه ۱۴۰۰ اعلام کرد تخصیص سالانه این سد برای تامین نیازهای آب شرب، صنعت، کشاورزی، زیست محیطی و پایداری جریان، ۱۸۵ میلیون متر مکعب شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha