۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۲۱
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85559104
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال به سد معشوره لرستان اختصاص یافت

خرم آباد - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان گفت: هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال اعتبار به سد معشوره استان اختصاص یافت که با صدور مجوز ماده ۲۳، این اعتبارات افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سمانه حسن پور روز دوشنبه در جلسه بررسی و پیگیری روند ساخت و تکمیل سد معشوره در سالن جلسات این سازمان اظهار کرد: تا پایان امسال اعتبارات خوبی برای سد معشوره لحاظ شده است همچنین تقویت و تخصیص اعتبارات این سد جهت تکمیل طرح، در دستور کار خواهد بود.

وی افزود: بهره برداری از این سد برای شهرهای پایین دست از جمله پلدختر ، کوهدشت، معمولان و چگنی موثر است و برای اهالی ساکن در بالادست سد نیز رونق گردشگری و توسعه اقتصادی شیلات را به دنبال خواهد داشت.

حسن پور بیان کرد:۳۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح، تملک اراضی و واحدهای مسکونی بالا دست نیاز است و در حال حاضر ۲۵۰ خانوار ساکن بالادست هستند که می توانند با اجرای آن از مزایای اقتصادی بهره مند شوند.

بنا بر اعلام وزارت نیرو طرح سد و نیروگاه تنگ معشوره در استان لرستان با هدف تامین ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شامل ۱۶۲ میلیون متر مکعب کشاورزی، ۱۷ میلیون متر مکعب شرب شهر کوهدشت و ۶ میلیون متر مکعب صنعت همچنین مهار سیلاب‌های مخرب کشکان و رهاسازی دبی ایمن پایین دست به منظور کاهش خسارت ناشی از سیلاب در دست اجراست.

سد تنگ معشوره در استان لرستان بر روی رودخانه کشکان (از سرشاخه‌های رودخانه کرخه) و حدود ۵۵۰ متر پایین‌تر از محل تلاقی دو رودخانه کاکارضا و چم زکریا واقع شده است که شامل یک سد بتنی غلتکی با حجم مخزن ۵۲۵ میلیون متر مکعب، یک نیروگاه سطحی در نزدیکی سد و یک بند تنظیمی در پایین دست بدنه اصلی است که آب خروجی از بند تنظیمی توسط تونلی به طول هشت کیلومتر به یک نیروگاه زیرزمینی در نزدیکی روستای گرمورت منتقل می‌شود و پس از آن از طریق سامانه انتقالی به طول ۳۰ کیلومتر شامل تونل بلند، تونل کوتاه، خط لوله و کانال سرپوشیده و روباز آب مورد نیاز مصارف کشاورزی شهرستان‌های دوره چگنی و کوهدشت را تامین می‌کند.

موقعیت جغرافیایی ساخت سد معشوره در ۹۰ کیلومتری غرب شهر خرم آباد ، ۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد مرکز دلفان و ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha