رنگ انتخابات بر چهره شهرها؛ از کنشگری در فضای مجازی تا بازار گرم برخی مشاغل

زاهدان - ایرنا - چند روزی بیشتر تا برگزاری چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و این روزها، رفته رفته حال و هوای انتخاباتی در شهرها حاکم می شود و با راه اندازی ستادهای انتخاباتی، پویش‌های مجازی هم رنگ و لعاب بیشتری به خود گرفته است.

به گزارش ایرنا، انتخابات یکی از رخدادهای بزرگ و تاریخ‌ساز در هر کشوری است، در این میان نظر و رأی مردم به عنوان اصلی‌ترین تصمیم گیرندگان از اهمیت زیادی برخوردار است.

شمارش معکوس برای برگزاری چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است؛ در باب اهمیت مشارکت در انتخابات، رهبر معظم انقلاب در بیاناتی انتخابات را برای کشور و ملت، فرصتی بسیار بزرگ و برای دشمنان تهدید خواندند و افزودند: «برگزاری پرشور انتخابات و حضور همگانی مردم در پای صندوق‌های رأی، تضمین کننده امنیت کشور خواهد بود زیرا دشمنان از پشتوانه مردمی نظام بیش از امکانات تسلیحاتی آن هراس دارند».

پس از وقوع حادثه تلخ خیر و شهادت ناباورانه رئیس جمهور، طبق قانون، شورایی از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و سایر کارگزاران تشکیل شد تا حداکثر ظرف ۵۰ روز شرایط انتخاب رئیس جمهور جدید مهیا شود.

در این زمینه پس از بررسی صلاحیت ۸۰ داوطلب انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و اعلام تایید صلاحیت ۶ نفر از نامزدها از سوی وزارت کشور، شمارش معکوس برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

استان پهناور سیستان و بلوچستان هم مانند سایر نقاط کشور از فضای انتخاباتی در چهادهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری بی‌بهره نمانده و همزمان با اعلام رسمی نامزدها از سوی وزارت کشور، شهرهای استان یکی پز از دیگری فضای انتخاباتی به خود گرفته است.

گواه این ادعا راه‌اندازی ستادهای انتخاباتی، راه اندازی کمپین و پویش‌های مختلف در فضای مجازی و نظرسنجی‌های متفاوت است که باعث شده تنور انتخابات هر روز گرم‌تر شود.

کنشگران فضای مجازی پای کار انتخابات

یکی از کاربران فضای مجازی سیستان و بلوچستان در صفحه ایکس خود نوشت: رئیس جمهور شهید نمونه‌ای از یک رئیس جمهور مردمی بود که در سفرهای استانی پای صحبت مردم بود و به مشکلاتشان رسیدگی می‌کرد. کاربری بلوچ نیز در صفحه شخصی ایکس خود نیز نوشته است که در انتخابات ریاست جمهوری حتما مشارکت می‌کنیم چون می خواهیم رئیس جمهوری انتخاب کنیک که خادم، خاکی، صادق و مردمی باشد.

فعالیت تبلیغاتی نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری وارد روزهای حساس و سرنوشت ساز شده این امر با تشکیل ستادهای انتخابانی در استان‌ها فضای موجود در جامعه را انتخاباتی تر کرده به طوری که در سیستان و بلوچستان نیز همچون سایر نقاط کشور جنب و جوش خاصی از سوی هواداران نامزدها در حال برگزاری است.

در این رابطه از بین ۶ نامزد انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکنون «حسین سعیدیان» رئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی دکتر قالیباف، «محمدنبی گرگیج» به عنوان مسوول ستاد منطقه زاهدان سعید جلیلی و «مرتضی خسروی» به عنوان مسوول ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی منصوب و معرفی شدند.

انتصاب اعضای ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان

با صدور احکامی جداگانه از سوی محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان اعضای اصلی ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان نیز منصوب شدند و بدین ترتیب «رضا شریفی» معاون سیاسی و اجتماعی استانداری به عنوان رئیس ستاد انتخابات استان، «علیرضا مرحمتی» معاون امنیتی و انتظامی استانداری با حفظ سمت به عنوان رئیس ستاد امنیت انتخابات، «عباسعلی ارجمندی» معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری به عنوان مسوول کمیته تدارکات و پشتیبانی ستاد انتخابات، «عباس ابراهیمی» سرپرست دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری به عنوان دبیر ستاد انتخابات استان، «جواد قنبری» مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی استانداری به عنوان مسوول کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد انتخابات، امین شهرکی مدیر فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و شبکه دولت به عنوان مسوول کمیته فناوری اطلاعات و «علی رحمتی» مدیر کل ثبت احوال استان به عنوان عضو ستاد انتخابات انتخاب و معرفی شدند.

بازار گرم برخی مشاغل در انتخابات

در آستانه برگزاری هر انتخاباتی از انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا مجلس شورای اسلامی یا شورای شهر؛ شاید اولین افرادی که از تبلیغات انتخاباتی بهره‌مند می‌شوند کسبه‌ای هستند که شغلشان بستن داربست‌های فلزی برای نصب بنرهای نامزدهای انتخاباتی است که در کوچه پس کوچه‌های شهر و رستاها برپا می شود؛ پس از آن چاپخانه‌ها برای چاب بنرها و پوسترها و تراکت‌های انتخاباتی هستند، البته مالکان مغازه‌هایی هم که ملک آنها در خیابان‌های اصلی شهرها قرار گرفته برای تبدیل فضای کسب و کار خود به ستادهای انتخاباتی آماده می شوند.

در این بین برای تبلیغات و بازار گرمی ستادهای انتخاباتی و هواداران نامزدها اقدام به پذیرایی از مخاطبان خود با شیرینی و شربت کرده و این اقدام آنان اگر چه زحمت رفتگران شهرداری را دو چندان می‌کند؛ اما بازار فروش ظروف یکبار مصرف، قنادی‌ها، شیرینی و میوه فروشی‌ها نیز در این ایام رونق می‌گیرد، راه اندازی کارناوال‌های انتخاباتی و بهره گیری از ناوگان های حمل و نقل عمومی و از همه مهمتر اجاره سیستم‌های صوتی هم بازارشان در این روزها داغ داغ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha