۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۵۸
کد خبر: 85507578
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

استاندار :جوی هُرهُر به محور گردشگری مذهبی یزد تبدیل شود

یزد - ایرنا - استاندار یزد با اشاره به شخصیت‌های بزرگ آرمیده در آرامستان جوی هُرهُر یزد، خواستار تبدیل این مجموعه به محور گردشگری مذهبی استان شد.

به گزارش ایرنا "مهران فاطمی" چهارشنبه شب در کارگاه بازخوانی آرامستان و مجموعه تاریخی مذهبی جویی هُرهُر یزد، اظهار کرد: امیدواریم که این کارگاه، یک اقدام پربار، آموزنده و تاثیرگزار در فرآیند بازسازی و بهسازی و احیای این مجموعه ارزشمند باشد.

وی آرامستان‌ها را بخشی از اصالت، تاریخ و شناسنامه هر منطقه دانست و اظهار کرد: مجموعه تاریخی و مذهبی جوی هُرهُر یک مجموعه بسیار با ارزش و با اهمیتی برای استان یزد به شمار می‌رود.

استاندار یزد با اشاره به اینکه شرافت یک مکان به انسان‌هایی است که در آنجا قرار دارند، افزود: به لحاظ ترکیب عناصر خاک یک منطقه با منطقه دیگر ممکن است یکی باشد ولی شرافت یک خاک از جمله خاک مقدس کربلا به دلیل جایگاه والای شخصیت بزرگی است که در آنجا قرار دارد.

فاطمی تصریح کرد: آرامستان جوی هُرهُر را نباید به عنوان یک آرامستان معمولی نگاه کرد، زیرا در این مکان بیش از ۱۰۰ مجتهد و عالم دینی بزرگ آرامیده‌اند و در کنار آن، شخصیت‌های موثر و بزرگ عمرانی، اقتصادی و صنعتی دیگر هم در این آرامستان دفن شده اند.

وی با بیان اینکه ۴۰ سال پشت سرهم و بدون وقفه، زعامت جهان تشیع با شخصیت‌های یزدی بوده که از جمله آن می‌توان به شخصیت بزرگ شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم و آیت الله العظمی سید محمد کاظم طباطبایی یزدی صاحب عروه الوثقی اشاره کرد.

استاندار یزد در ارتباط با شخصیت آیت‌الله العظمی سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، گفت: تمام افرادی که بخواهند به عنوان مجتهد شناخته شوند، بر العروه الوثقیِ این عالم بزرگ یک حاشیه‌ای می‌زند و این اقدام به عنوان رساله آنها مطرح می‌شود و در اختیار مقلدین قرار می‌گیرد.

فاطمی تصریح کرد: همه این موارد نشان ‌می‌دهد که این مجموعه نه تنها به لحاظ تاریخی بلکه به لحاظ میراثی و مذهبی هم از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است و پس از تخت فولاد در استان اصفهان، کمتر آرامستانی را با این ویژگی‌ها در کشور داریم.
وی اظهار امیدواری کرد که با اقدامات صورت گرفته، این مجموعه بتواند به صورت فاخر بازسازی، احیا و مرمت شود و به عنوان یک محور گردشگری مذهبی، معنوی، ادبی و تاریخی در کنار زنجیره میراثی و گردشگری یزد تبدیل شود.

آرامستان جوی هُرهُر روایت‌گر موزه‌ای بدون سقف و تاریخ شهر یزد است

مدیر منطقه بافت تاریخی یزد هم به بیان روند بازسازی مجموعه جوی هُرهُر و آسیب‌های وارد شده به این مجموعه در دهه ۸۰ پرداخت.

"علیرضا نقوی" آرامستان‌های تاریخی کتابخانه یا نهادهای فرهنگی هستند که ارزش های ملموس و ناملموس و ذخیره‌های ارزشمندی در دل آنها نهفته شده است.

وی با اشاره به اینکه سنگ‌ها، قبور، کتیبه‌ها و نوشته‌های موجود در این آرامستان‌ها، آثار ارزشمندی است که حلقه پیوندی بین گذشته و حال هستند تصریح کرد: اطلاع از رازهای نهفته در این آثار می‌تواند برای نسل امروز و آینده بسیار مفید و مناسب باشد.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد عنوان کرد: تاریخ بسیاری از این مکان‌های تاریخی که به اندازه تاریخ یک شهر و گاهی هم بیشتر هستند را در سراسر دنیا و ایران به ما نشان داده است.

نقوی با بیان اینکه بحث آرامستان‌های تاریخی را ما در سراسر ایران داریم و یکی از ارزشمندترین این آرامستان‌ها، جوی هُرهُر است، گفت: این آرامستان تاریخی شاهد بسیاری از اتفاقات مهم در این کهن شهر هستند که روایت‌گر موزه‌ای بدون سقف و تاریخ شهر یزد است.

وی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته متاسفانه به دلیل رها شدن و بی توجهی به این مجموعه، شاهد بودیم که آرامستان تاریخی جوی هرهر به یک ویرانه تبدیل شده بود و این مساله در آثار و نوشتار بزرگان، علما و دلسوزان این شهر نمایان بود.کارگاه بازخوانی گورستان تاریخی جوی هرهر یزد ۲۳ خرداد برگزار می شود.

کارگاه بازخوانی گورستان تاریخی جوی هرهر یزد با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه های کشور به مدت سه روز برگزار می شود.

در این کارگاه سه روزه ضمن مطالعه تاریخی عرصه جوی هرهر، شناخت وضع موجود همچنین بررسی ابنیه های این مجموعه انجام و خوانش سنگ قبرهای تاریخی گورستان با حضور اساتید و تاریخ نگاران صورت می گیرد.

جوی هرهر گورستانی تاریخی و دارای ارزش‌های معنوی و کالبدی زیادی است که از سال ۱۴۰۲ مرمت و بازآفرینی آن‌ در پنج فاز در دستور کار شهرداری منطقه بافت تاریخی یزد قرار دارد؛ قدمت این گورستان به قرن دوازدهم هجری می رسد, مساحت تقریبی این قبرستان در حال حاضر ۵۲ هزار متر مربع است.

در این گورستان مشاهیری بسیاری از جمله جعفر کرباسی یزدی مشهور به آخوند کرباسی دفن شدند و به واسطه ارزش های معنوی و تاریخی در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha