جشنواره بیست‌ودوم رسانه موجزتر و بصری‌تر عمل کند/ مخاطب را درگیر فرآیند تولیدمحتوا کنیم

تهران- ایرنا- امیر سیاح؛ مدیرمسئول سابق رسانه «الف» معتقد است رسانه‌ها باید در فرآیند تولیدمحتوا از مخاطبان خود نیز استفاده کنند زیرا در این حالت او خود را در فرآیند خبررسانی شریک می‌داند.

امیر سیاح؛ رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود کسب‌وکار وزارت اقتصاد و مدیرمسئول سابق رسانه الف در مورد چگونگی پیشرو شدن رسانه الف به بهانه آغاز به کار بیست‌ودومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: این رسانه به دلیل خلاقیت و نوآوری توانست جایگاه خود را پیدا کند و در این بین توانست از ظرفیت‌های تعاملی رسانه دیجیتال بهره‌برداری کند. در سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ ما در الف، نه‌تنها محتوا تولید می‌کردیم بلکه بستری فراهم می‌کردیم تا مخاطب هم در سایت، محتوای خود را تولید و بارگذاری کند.

وی افزود: در تابستان و بهار سال‌های ۱۳۸۰ شبانه‌روزی کار کردیم اما سخت نبود و کار لذت‌بخش بود چون کار نتیجه خوبی داشت و ماحصل تلاش‌های خود را به چشم می‌دیدیم.

وقتی ما مخاطب را به مشارکت بطلبیم باعث می‌شود که مخاطب خودش را در محتوا شریک بداند و در نتیجه بیشتر به پیامی که ما می‌دهیم‌ اعتماد می‌کند. این مهمترین تکنیکی است که می‌توان در راستای منافع ملی در حوزه رسانه از آن استفاده کرد

سیاح گفت: ویژگی رسانه الف این بود که خود را آلوده به پول نکرد و کسی اجازه گرفتن آگهی نداشت. پیشنهاد مبتنی بر تجربه من در الف و بعد از الف این است که بهتر است رسانه‌ها در تولید محتوا از مخاطبان خود نیز استفاده کنند. این ایده خلاقیت دوستان و همکارانی بود که در تیم‌ها با هم کار کردند مثلا یک دوره‌ای یک مجری با ما کار می‌کرد و مبحثی را در برنامه زنده می گفت و از مخاطب می‌خواست از طریق پیامک، نظرات خود را در میان بگذارد و همین باعث پیشتاز بودن وی در کار خود و البته در آن سال‌ها شده بود.

سیاح ادامه داد: وقتی ما مخاطب را به مشارکت بطلبیم باعث می‌شود که مخاطب خودش را در محتوا شریک بداند و در نتیجه بیشتر به پیامی که ما می‌دهیم‌ اعتماد می‌کند. این مهمترین تکنیکی است که می‌توان در راستای منافع ملی در حوزه رسانه از آن استفاده کرد. البته ضدانقلاب‌ها هم از این کارها انجام می‌دهند مثلا در سال ۱۳۹۰ یک برنامه تلویزیونی به اسم «با شما» پخش می‌شد که پیامک مردم را می‌خواند و تقرییا ۶ ماه بعد از آن بی‌بی‌سی فارسی یک برنامه شبیه به همان برنامه تولید کرد، البته ممکن است این برنامه تقلید از ما نبوده نباشد ولی صحبت این است که مخاطب را به تعامل دعوت کردن، چقدر مهم است و امیدوارم روزنامه‌های مدافع منافع ملی به این اصل توجه ویژه کنند.

وی افزود: امروزه دیگر دوران کاغذ تمام شده و با آمدن هوش مصنوعی و پیشرفت تکنولوژی، اگر کسی بخواهد راه‌های قدیمی را برود از دنیا جا می‌ماند.

سیاح با ارائه یک پیشنهاد به بیست‌ودومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران گفت: با توجه به اینکه اکثر رسانه‌ها دیجیتال شده‌اند، جشنواره ملی رسانه‌های ایران باید در دنیای امروز پیام‌های کوتاه‌تر، بصری‌تر و تاثیرگذارتری را در اختیار مخاطبان عام و خاص خود قرار دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha