آغوش باز دولت سیزدهم در پذیرش نقدهای رسانه‌ای

قزوین - ایرنا - رییس سازمان بسیج رسانه استان قزوین در گفت و گو با ایرنا بیان می‌کند که دولت سیزدهم با چتر حمایتی خود، با آغوشی باز از نقدهای رسانه‌ای استقبال به عمل می آورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تمرکز زدایی از فعالیت های فرهنگی و هنری یکی از سیاست های اصلی و مهم دولت سیزدهم بود که در حد توان خود توانست عدالت فرهنگی و تقویت فرهنگ ایرانی - اسلامی را در سطح کشور محقق ساخته و گام مثبتی را نیز در حوزه رسانه و مطبوعات بردارد.

برای اثرگذاری در فرهنگ عمومی باید از ابزارهایی بهره برد که رسانه و مطبوعات از مهمترین آن محسوب می‌شود، در همین راستا شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی به دلیل بیان نافذ و شیوه انتقال پیام با بهره گیری از انواع و اقسام رسانه به دگرگونی فرهنگ عمومی اقدام کرد.

رسانه های گوناگون نوشتاری، گفتاری، صوتی و تصویری در دولت سیزدهم هریک به تناسب ظرفیت و محدودیت های ذاتی خود، به دنبال راهبردهای فرهنگی، سیاست های برنامه سازی، نوع و قالب برنامه، اهداف و انتظارات متناسب با تقویت فرهنگ ایرانی - اسلامی بودند.

در همین خصوص خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین با محمد کشاورز، رییس سازمان بسیج رسانه استان قزوین در مورد نوع نگرش و اقدامات دولت سیزدهم در رابطه با رسانه و مطبوعات به گفت و گو نشست.

آغوش باز دولت سیزدهم در پذیرش نقدهای رسانه‌ای

ایرنا. در آغاز، نقش رسانه در مطرح کردن مسایل مربوط به مردم را بیان فرمایید؟

رسانه وسیله آگاهی از مسایل و مشکلات مردم از سوی مسوولان و پژواک صدای مردم و حتی حاکمیت است و نقش دوگانه ارتباط مردم و مسوولان را برعهده دارد که می‌تواند تسهیل‌گر حکمرانی مطلوب باشد.

ایرنا. ارزیابی شما از توجه دولت سیزدهم به یکی از مهمترین بخش حوزه فرهنگی، یعنی رسانه و مطبوعات چیست؟

با مراجعه به منابع موثق متوجه می شویم که‌ در دولت سیزدهم چتر حمایتی در حوزه اصحاب رسانه تغییرات چشمگیری یافته است، به طوری که در ابتدای تشکیل دولت، مازاد بر بودجه وزارت ارشاد، پنج هزار میلیارد ریال نیز در صندوق اعتباری هنر مختص هنرمندان، خبرنگاران و نویسندگان قرار گرفت تا امکانات و تسهیلات بیشتری به اهالی فرهنگ و هنر اعطا شود.

این در حالی است که چند رویداد مهم نیز طی مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم دوباره فعال شدند، به عنوان نمونه در سال گذشته جشنواره مطبوعات بعد از ۱۰ سال با حضور رییس جمهور برگزار شد و همچنین نمایشگاه رسانه‌های ایران که از سال ۹۶ به دلایلی چون کرونا، تغییر معاونت‌های مطبوعاتی وقت و مواردی از این دست تعطیل شده بودند پس از وقفه ۶ ساله، در اسفند ماه سال گذشته برپا شد.

ایرنا. فضای رسانه ای را در دولت سیزدهم چگونه تبیین می کنید؟

دولت سیزدهم در حوزه های مختلف اقدامات مناسب و قابل توجهی داشت اما از همان ابتدا با ضعف اطلاع رسانی گسترده ای هم روبرو بود و متاسفانه بسیاری از مردم از اقدامات این دولت اطلاعات چندانی ندارند و اثرات این اقدامات برای آنها محسوس نیست.

مقام معظم رهبری نیز در این حوزه بیاناتی تامل انگیز داشتند. برای مثال ایشان سال گذشته و به مناسبت هفته دولت و در دیدار رییس‌ جمهور و اعضای هیات دولت فرمودند "عملکرد ۲ ساله این دولت، موجب تقدیر و تمجید است، اما متاسفانه به علت نارسایی در زبان رسانه‌ای دولت، فعالیت‌های آن، به اندازه لازم و شایسته به اذهان مردم منعکس نمی شود".

ایرنا. وضعیت آزادی مطبوعات در دولت سیزدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در دولت سیزدهم از هیچ رسانه‌ای بابت انتشار مطالب انتقاد نشد و شکایت‌های باقی مانده از دولت گذشته نیز پس گرفته شد.

برای بررسی این موضوع و پاسخ به این سوال، توجه شما را به اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران که با حضور و سخنرانی رییس جمهور برگزار شد جلب می کنم، سخنانی که به نوبه خود نشان دهنده تعهد دولت به آزادی قلم و بیان است و این تعهد را می‌توان از این واقعیت دریافت که واژه بی‌شناسنامه خواندن منتقدان در دولت سیزدهم به هیچ منتقدی خطاب نشد و آغوش دولت برای پذیرش نقدها باز بود.

در همین راستا بود که در دولت سیزدهم از هیچ رسانه‌ای بابت انتشار مطالب انتقاد نشد و شکایت‌های باقی مانده از دولت گذشته نیز پس گرفته شد؛ شهید آیت‌الله رییسی از رسالت مشترک دولتمردان و اصحاب رسانه در زمینه ایجاد امید در افکار عمومی و جوانان گفتند؛ رسالتی که نه به معنای نفی کاستی‌ها، بلکه به معنای دیدن نقاط قوت و پیشرفت‌های کشور بود.

آغوش باز دولت سیزدهم در پذیرش نقدهای رسانه‌ای

ایرنا. دسترسی رسانه ها به آمار و اطلاعات در دولت سیزدهم چطور بود؟

رییس جمهور شهید، نقش، شان و رسالت رسانه‌ها در آگاهی‌ بخشی، اعتماد آفرینی و مشارکت‌ آفرینی در جامعه را بسیار با اهمیت می دانستند و معتقد بودند در جامعه زمینه‌های فراوانی برای امید آفرینی وجود دارد که رشد تولید، کاهش تورم، کنترل نقدینگی و رونق کسب کار، فعالیت و بازگشت بیش از هفت هزار واحد تولیدی راکد به چرخه کار و تولید که از جمله نمونه‌های نقاط قوت بود را رسانه ها باید با قلم و بیان خود و در مسیر ترویج نقاط قوت این دولت بیان کنند.

رییس جمهور شهید برای ایجاد روحیه نشاط و امیدآفرینی در جامعه استفاده صحیح از ظرفیت رسانه برای انعکاس اخبار صحیح و امیدآفرین برای هر دولتی را امری لازم و ضروری می دانستند.

ایرنا. چه پیشنهاد یا خواسته ای در حوزه رسانه به رییس جمهور دوره بعدی دارید؟

امیدوارم رییس جمهور بعدی نیز مثل شهید آیت الله رییسی فردی جهادی، مردمی و ادامه دهنده همین مسیر صحیح باشد، اما نقاط ضعفی که در حوزه اطلاع رسانی دولت سیزدهم وجود داشت را با مشورت متخصصان و بکارگیری افراد کاربلد اصلاح کند؛ همچنین بهتر است نشست های تخصصی و صمیمی با اهالی رسانه برگزار کند و برای اجرایی شدن نظام جامع صنفی هم اقدامات لازم را به کار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha