۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۰۷
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85508029
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۷۵ طرح کشاورزی همدان با بیش از سه هزار میلیارد ریال آماده بهره برداری است

همدان- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: ۷۵ طرح در بخش های مختلف کشاورزی به ارزش سه هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال در هفته جهاد کشاورزی در استان همدان به بهره برداری می رسد.

رضا بهراملو روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته جهاد کشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) اظهار کرد: با اجرای این طرحها یک هزار و ۳۶۲ نفر اشتغال مستقیم و ۲ هزار و ۳۶۰ نفر نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد می شود.

وی ادامه داد: استان همدان چهار هزار و ۵۰۰ واحد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی دارد و ۲۵۰ واحد نیز در حال احداث است که بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت در استان همدان است، یادآور شد: یک چهارم این میزان به کشت آبی و حدود ۷۵۰ هزار هکتار نیز به کشت دیم اختصاص دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: میزان محصولات تولیدی کشاورزی استان همدان امسال به پنج میلیون تن برسد.

بهراملو دسترسی همه افراد جامعه به غذا در هر زمان و مکان را هدف جهاد کشاورزی برای تامین امنیت غذایی جامعه خواند.

وی با اشاره به اینکه در اجرای الگوی کشت در قهاوند و فامنین ۸.۵ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد، افزود: در این طرح توانستیم در ۱۰۰ هزار هکتار محصولات کم آب بر مانند کلزا، گلرنگ و غلات بکاریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: اثربخشی اجرای برنامه های کشاورزی را باید طول سه سال آینده بررسی کرد.

وی بیان کرد: ظرفیت ذخیره سیب زمینی در استان بالاست بطوریکه مورد استفاده دیگر استانها نیز قرار می گیرد.

بهراملو با بیان اینکه ۱۵ هزار تن مجوز صادرات سیب زمینی انباری گرفته شده است، تاکید کرد: تلاش می کنیم سیب زمینی بصورت فرآوری شده صادر شود.

وی ادامه داد: ۳۷۲ هکتار گلخانه با اشتغال ۲ هزار و ۳۰۰ اشتغال در حال بهره برداری است و صادرات محصولات گلخانه در دولت سیزدهم ۲۰ برابر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: ۱۴۰ هکتار گلخانه در دست ساخت منتظر دریافت تسهیلات و ۱۰۰ هکتار گلخانه نیز در حال تغییر کاربری هستند.

وی درباره طرح مولد سازی روستاها گفت: در این طرح روستائیان به تولید کننده محصولات تبدیل می شوند.

بهراملو ادامه داد: در دامداری روستایی ظرفیت پرورش ۸۰ هزار راس پایه دام پرواری که محل پرورش آنها مشخص شده را داریم و در این زمینه به بهداشت برای راه اندازی دامداری در داخل روستا به اجماع رسیدیم.

وی گفت: در طرح مولد سازی روستاها، گلخانه های با متراژ ۳۰۰ متر مربع احداث می شود که مجوز آنها ظرف ۲۴ ساعت صادر می شود و در آنها می توان گیاهان دارویی نیز کشت کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: ۱۶ صنعت روستایی از جمله لبنی، خشک کردن میوه، بسته بندی حبوبات و در طرح مولد سازی روستایی اجرایی می شود.

وی اجرای گردشگری روستایی را از دیگر پیامدهای اجرای طرح مولدسازی روستاها خواند که موجب جذب گردشگر می شود.

بهراملو تاکید کرد: سالانه ۳۰۰ هکتار از اراضی همدان به عنوان آیش رها می شد که از این پس به عنوان آیش سبز در آنها کشت های علوفه ای، گیاهان دارویی و دانه های روغنی انجام می شود.

وی افزود: ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت جو اختصاص دارد که خرید آنها شروع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاوزی استان همدان بیان کرد: ۹۰ سردخانه در استان با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در حال بهره برداری و ۶۸ سردخانه نیز با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در حال احداث است.

وی یادآور شد: سال گذشته با کاهش خسارت سن گندم به میزان ۲ درصد توانستیم ۱۰ هزار تن گندم که هدر می رفت، به دست بیاوریم.

بهراملو با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی استان همدان با ماهواره خیام تحت کنترل است و ساخت و سازها بسرعت اطلاع داده می شود از خانواده ها خواست که پول خود را دور نزیزند و اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی نکنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha