۲۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۷
کد خبرنگار: 1101
کد خبر: 85508780
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نوآوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در مناطق محروم

تهران- ایرنا- پژوهشگران شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید و راه‌اندازی عایق‌های رطوبتی نانو به عنوان جایگزینی برای ایزوگام همچنین ارائه بسته دکترین سواد اقتصادی در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم شدند.

به گزارش روز جمعه گروه علم و آموزش ایرنا، علی جمشیدی، مدیرعامل این شرکت به عنوان یکی از شرکت کنندگان در نمایشگاه آبادیران گفت: عایق‌های رطوبتی نانو جایگزینی مناسب برای ایزوگام است. این عایق، طول عمر زیاد و کاربرد بسیار ساده‌ای دارد. محصولی که نیازی به شعله و هیچ مجری خاصی ندارد و از تحمل گرمایی بالایی برخوردار است. هر فردی حتی بانوان به سادگی و به تنهایی می‌توانند با مطالعه بسته‌بندی این محصول، از آن استفاده کنند. همچنین این محصول ضمن ماندگاری طولانی، در مقابل آفتاب نیز مقاوم است و هزینه بسیار کمی دارد.

وی اضافه کرد: این عایق رطوبتی شیری رنگ بوده و پس از مصرف بی‌رنگ می‌شود. همچنین برای ساخت استخر، آبنما، حوض و پشت بام، سرویس‌های بهداشتی، نمای ساختمان، سنگ، آجر، موزاییک، کاهگل، گچ و سیمان، چوب و پارچه قابلیت استفاده دارد. اکنون قشر کم درآمد کشور توانایی خرید عایق‌های گران‌قیمت را ندارند. یک لیتر از این محصول اکنون با قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و بخش بزرگی از هزینه این عایق‌ها برای گروه‌های جهادی که قصد همکاری با مجموعه ما را داشته باشند، رایگان خواهد بود.

وی درباره تمایز این محصول از نمونه‌های مشابه خارجی گفت: قیمت این محصول حدود یک یورو است و در مقایسه با مواد وارداتی ۶ یورو ارزان‌تر فروخته می‌شود. در حال حاضر با صادرات این محصول به کشور عراق و ارمنستان پنج میلیارد تومان فروش داشتیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: طی چند سال اخیر که مقام معظم رهبری بر این مسأله تاکید داشتند که توجه ویژه‌ای به تولید محصولات دانش‌بنیان شود، شرکت کوچک و ناشناخته ما توانست با حمایت ویژه پارک علم و فناوری استان مرکزی از قبیل دریافت وام و استقرار در مکانی مناسب در بازار وارد شود و رشد قابل توجه داشته باشد. رئیس جمهور شهید طی سه سال اخیر حمایت خوبی از مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان داشتند که ‌امیدواریم این نوع حمایت‌ها در دولت بعدی نیز ادامه داشته باشد. بناداریم خط تولید و میزان تولید تجهیزات و صادرات‌مان را افزایش دهیم.

جمشیدی خاطرنشان کرد: در این مجموعه اشتغالزایی کنیم که با افزایش صادرات، میزان اشتغال‌زایی این شرکت برای جوانان افزایش خواهد یافت.

بسته دکترین سواد اقتصادی برای تحقق عدالت در مناطق محروم

بسته دکترین سواد اقتصادی، هم محصول نوآورانه یکی از شرکت‌های حاضر در دومین نمایشگاه ملی آبادیران است که در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم در نمایشگاه آبادیران رونمایی با حضور حمیدرضا شکری، دبیر برنامه ملی آبادیران رونمایی شد.

علی رنجبر، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان دکترین سواد اقتصادی را شامل بسته‌های آموزشی در راستای تحقق عدالت اجتماعی و ثروت آفرینی برای مناطق محروم دانست و گفت: در قالب این بسته، به مربیان آموزش‌های رایگان ارائه می‌شود و این بسته‌های آموزشی برای رده سنی ۶ تا ۱۲ سال آماده‌سازی شده است.

نجات بیماران قلبی در مناطق کم‌برخوردار با دستگاه شوک قلبی خودکار

پژوهشگران یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در دومین نمایشگاه ملی آبادیران موفق به طراحی و ساخت دستگاه شوک قلبی خودکار شده‌اند که در مراکز عمومی و محروم که دسترسی به پزشک معالج سخت است کاربرد دارد.

محمد آهنیان، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در این خصوص گفت: دستگاه شوک قلبی خودکار برای نخستین‌بار در ایران تولید شده و مجوز سازمان غذا و دارو را دارد. این دستگاه در مواردی که بیمار دچار ‌ایست قلبی می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: تنها ۴ تا۶ دقیقه زمان برای نجات افراد پس از شوک قلبی فرصت وجود دارد؛ این زمان بسیار اندک است و دسترسی به پزشک در شهرهای شلوغ و پر ترافیک و مناطق محروم که از مراکز پزشکی بسیار دور هستند، بسیار سخت و دشوار است. در چنین شرایطی تنها راه نجات بیماران استفاده از دستگاه شوک الکتریکی است.

آهنیان تصریح کرد: این دستگاه می‌تواند در مناطق عمومی مانند پارک‌ها، ترمینال‌ها و فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. تنها کافی است اپراتوری آموزش ابتدایی نسبت به کارکرد این دستگاه داشته باشد تا هنگام مواجهه با بیمار مبتلا به شوک قلبی بتواند در زمان طلایی از این دستگاه برای نجات فرد استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: این دستگاه ۱۰۰درصد ساخت ایران است و نمونه مشابه داخلی ندارد. قیمت آن نیز با کارایی بیشتر، یک سوم نمونه مشابه خارجی است. همچنین این دستگاه خدمات پس از فروش دارد؛ معمولا ۷۰ تا ۸۰ درصد دستگاه‌های وارداتی در صورت خرابی به علت نبود خدمات پس از فروش، بدون استفاده می‌ماننند.

این فعال حوزه دانش بنیان به مشکلات اجرایی این طرح اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل ما ناآگاهی جامعه نسبت به استفاده از این دستگاه است. استفاده از این دستگاه در دولت پیش اجباری شد. دولت تمام مراکز دولتی و حتی نهادهای غیردولتی را موظف به استفاده از این دستگاه کرد. این دستگاه می‌توانست پیشرفت زیادی داشته باشد و میزان مرگ و میرهای ناشی از سکته قلبی را کاهش دهد اما متأسفانه در حال حاضر اقبالی برای استفاده از آن مشاهده نمی‌شود.

وی بیان کرد: پیشرفت این طرح در گرو حمایت دولت و فرهنگ‌سازی این قضیه است. قطعا اگر فرهنگ‌سازی و آگاهی نسبت به اهمیت ساخت این دستگاه افزایش یابد، میزان مرگ و میر ناشی از ایست قلبی که بیشترین آمار مرگ و میر در دنیا و ایران را دارد، بیش از ۵درصد کاهش پیدا می‌کند؛ از اینرو از سیستم‌های دولتی توقع فرهنگسازی استفاده از این دستگاه در مراکز عمومی را داریم.

نمایشگاه ملی آبادیران از ۲۲ خردادماه در محل مصلی امام خمینی (ره) و با حضور بیش از ۴۰ نهاد و سازمان دولتی و غیر دولتی فعال در آبادانی و پیشرفت ایران چون معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوی و شکوفایی ریاست جمهوری، وزارت نیرو، وزارت کشور، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان جهاد دانشگاهی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی و تعدادی از پارک های علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی کشور در پنج بخش مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا، کشاورزی، دام‌پروری و شیلات، سلامت بهداشت و توان‌بخشی، اشتغال کوچک مقیاس و صنایع نرم و آموزشی برپا شده است.

این رویداد که امروز جمعه (۲۶ خرداد) به کار خود پایان می‌دهد، محلی برای اتصال گروه‌های جهادی و دانش بنیان ها برای شناسایی و رفع مسائل و چالش های مناطق محروم کشور است و شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور ضمن نمایش آخرین دستاوردها به ارائه راه حل هایی برای محرومیت زدایی پرداختند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha