رعایت اخلاق و عدالت، ایجاد فضای مناسب و یکسان برای همه نامزدها در دانشگاه‌ها

تهران- ایرنا- مسئول کمیته دانشجویی ستاد انتخابات دانشگاهیان کشور با اشاره به تدوین و ارسال ابلاغیه‌هایی برای روسای دانشگاه‌ها گفت: این ابلاغیه‌ها برای ارتقای شور و نشاط سیاسی در دانشگاه و جامعه دانشگاهی با تاکید بر رعایت اخلاق و عدالت در برگزاری برنامه‌ها و ایجاد فضای مناسب و عادلانه برای همه نامزدها در همه دانشگاه‌ها، ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دلیل سقوط بالگرد حامل شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همرانشان حین بازگشت از بازدید سد قیزقله‌سی یکشنبه (۳۱ اردیبهشت)، یک سال زودتر از موعد و در هشتم تیرماه برگزار می‌شود.

جامعه دانشگاهی، استادان و دانشجویان، نخبگان و دانش‌آموختگان همیشه نسبت به رویدادها و موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه حساس و در بسیاری موارد نقش‌آفرین بوده‌اند. انتخابات نیز به عنوان موضوعی سیاسی و تعیین‌کننده سرنوشت و مسیر جامعه از این امر مستثنی نیست و دانشگاهیان به قدر توان خود همواره در انتخابات فعال بوده و بر آن اثر داشته‌اند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان متولی اصلی آموزش عالی در کشور و نهادی که با دانشگاه‌ها، دانشجویان و استادان دانشگاه‌ وابسته مرتبط است؛ به‌ویژه معاونت فرهنگی این وزارتخانه، دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاهی نیز در این انتخابات که پیش از موعد برگزار می‌شود، نقش مهمی دارند. وزیر علوم نیز در همین راستا هفته گذشته عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی‌ و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان کشور منصوب کرد.

محمدعلی زلفی‌گل در شصت و سومین نشست معاونان فرهنگی‌ دانشگاه‌ها تاکید کرد که با تشکل‌های دانشجویی در راستای برگزاری انتخابات پرشور همراهی شود تا از نامزدهای تایید صلاحیت‌شده و نمایندگان آنها برای معرفی برنامه و برگزاری مناظره دعوت کنند.

از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود فضای مناظره و فضای معرفی برنامه‌های کاندیداها را در محیط دانشگاه فراهم کنند. فراهم کردن زمینه‌های مشارکت حداکثری یک وظیفه و تکلیف برای دانشگاه‌ها است و انتظار می‌رود مسئولان دانشگاه از هیچ نامزدی حمایت خاص نکرده و عدالت و قانون زیر پا گذاشته نشود.

رعایت اخلاق و عدالت، ایجاد فضای مناسب و یکسان برای همه نامزدها در دانشگاه‌ها

برگزاری ۳ پویش، یک مسابقه و یک کنگره شعر

مهدی بادپا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد برنامه‌های معاونت فرهنگی برای گرامیداشت شخصیت شهید آیت‌الله رئیسی، همچنین برگزاری انتخاباتی پرشور با نقش‌آفرینی دانشگاهیان با اشاره به شخصیت شهید آیت‌الله رئیسی اذعان کرد: شهید جمهور مصداق بارز تقوا و اخلاق انتخاباتی بود؛ بنابراین ادامه این مسیر از مهمترین کارهایی است که نیاز کنونی فضای امروز کشور است.

مسئول کمیته دانشجویی ستاد انتخابات دانشگاهیان کشور تصریح کرد: در همین راستا چند رویداد و پویش ملی جهت دریافت آثار دانشگاهیان در حال برگزاری است. پویش تکمیل حماسه که بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب در رابطه با انتخابات به عنوان کامل کننده حماسه بدرقه شهید جمهور و یارانش نامگذاری شده و درصدد است با دریافت آثار و طرح‌های دانشجویان جریان نشاط و افزایش مشارکت سیاسی اجتماعی را در دانشگاه ها ایجاد کند.

وی ادامه داد: پویش روایت سرخ، روایت سفیران خدمت با همکاری اداره کل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی و معاونت فرهنگی دانشگاه امام صادق (ع)، همچنین کنگره شعر شهید جمهور با همکاری دانشگاه سوره و مسابقه هنری خادم جمهور با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه هنر شیراز از جمله برنامه هایی است که برای شناخت شخصیت شهید رئیسی و یاران وی و ثبت خاطرات و آثار دانشگاهیان از رئیس جمهور شهید و انتشار در مجلدهایی توسط اداره کل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار می‌شود.

بادپا با تاکید بر اینکه رصد و پایش وضعیت انتخاباتی دانشگاه ها به صورت روزانه در فضای مجازی و حقیقی گفت: حمایت و پشتیبانی از برنامه های دانشگاهیان جهت انتخابات پر شور و سالم از جمله مهمترین سیاست های این اداره کل است.

با حکم وزیر علوم ستاد انتخابات دانشگاهیان در معاونت فرهنگی وزارت علوم تشکیل شده است؛ بنابراین جلسات اتاق فکر فرهنگی اجتماعی با حضور اساتید، دانشجویان و فعالان فرهنگی اجتماعی دانشگاهی در این معاونت تشکیل می شود.

مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان تصریح کرد: همه نامزدهای انتخاباتی در فضای دانشگاه ها می توانند حضور داشته و با دانشجویان و دانشگاهیان به بحث و گفت‌وگو بپردازند. ما در ستاد انتخابات دانشگاهیان کشور درصددیم با ایجاد شرایط عادلانه برای نامزد ها در مسیر ارتقای مشارکت و نشاط سیاسی کشور حرکت کنیم.

رعایت اخلاق و عدالت، ایجاد فضای مناسب و یکسان برای همه نامزدها در دانشگاه‌ها

تاکید بر پویایی سیاسی و اجتماعی در دانشگاه‌ها

وی همچنین با استناد به ابلاغیه شماره ۱ معاونت فرهنگی ‌اجتماعی وزارت علوم به دانشگاه‌های مختلف نیز گفت: در این ابلاغیه از دانشگاه‌ها خواسته شده است؛ کارگروه انتخابات را با حضور فعالان دانشجویی و استادی به جهت همفکری و هم افزایی در برگزاری برنامه های متنوع و خلاقانه تشکیل دهند. همچنین جلسات هیات نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاه جلسات منظم داشته و اعطای مجوز به برنامه های پیشنهادی تشکل های اسلامی حداکثر به مدت ۱ روز انجام شود.

بادپا ادامه داد: افزایش پویایی سیاسی و اجتماعی در دانشگاه ها با اجرای برنامه های سیاسی با حمایت از فعالیت های تشکل های دانشجویی از جمله برگزاری جلسات نقد مناظره و تریبون آزاد در مورد انتخابات و انعکاس رسانه ای مناسب آن در رسانه ها و خبرگزاری ها، سیاست گذاری و برنامه ریزی در زمینه انتخابات با استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های استان ها و هماهنگی با شورای تأمین استان تبیین شاخصه های دولت مطلوب اسلامی مبتنی بر اندیشه ها و بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری موضوع دیگر این ابلاغیه بوده است.

در نظر داشتن اخلاق انتخاباتی و تقوای سیاسی در کلیه کنش های انتخاباتی و رعایت اصل بی طرفی و عدالت در برنامه های انتخاباتی، تبیین جایگاه قوه مجریه به عنوان پراهمیت ترین ساختار اجرایی در حکمرانی کشور که به انتخاب مردم برگزیده می شود. فراهم کردن زمینه مناسب برای برگزاری برنامه های متنوع؛ از قبیل جلسات و نشست های تبیینی و سیاسی در فضاهای دانشگاهی؛ به ویژه خوابگاه ها و تسهیل و تسریع در ارائه مجوزهای لازم جهت صدور مجوز و انتشار نشریات دانشگاهی افزون بر این، استفاده حداکثری از فضای مجازی و سامانه های دانشگاه در راستای افزایش شور انتخاباتی استفاده از ظرفیت جهاد تبیین و امید آفرینی جهت افزایش مشارکت در این ابلاغیه تاکید شده است.

به گفته بادپا حمایت از فعالیت های بسیج اساتید و بسیج دانشجویی در هماهنگی با سازمان بسیج مستضعفان، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی با محوریت مشارکت دانشگاهیان در انتخابات و انعکاس رسانه ای مناسب آن در رسانه ها و خبرگزاری ها و استفاده از تمام ظرفیت‌های دانشگاه در راستای افزایش مشارکت تبلیغات محیطی در دانشگاه ها برای موضوع انتخابات با استفاده از ابزارهای طراحی هنری شعارهای انگیزه‌بخش، تزئین محیطی، پخش سرود و غیره نیز باید در دستور کار روسا و مدیران دانشگاه‌ها باشد.


وی در پایان تاکید کرد: استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی در تقویت مشارکت سیاسی در میان دانشگاهیان تولید محتوای رسانه ای و تشکیل شبکه ترویج و انتشار محتوای تبلیغاتی میان دانشجویان اساتید و کارکنان، پوشش رسانه ای برنامه های درون دانشگاه ها با هماهنگی استانداری ها و صدا و سیمای استانی، فراهم کردن زمینه لازم جهت پخش مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری دوره چهاردهم در خوابگاه های دانشگاه ها
و رصد دقیق تحرکات مخل سلامت انتخابات و اتخاذ تدابیر لازم برای رسیدگی سریع و هوشمندانه برنامه ریزی در زمینه پویش های انتخاباتی دانشگاهی متناسب با فضای دانشگاه نیز در این ابلاغیه تاکید شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha