ارسال پرونده ثبت جهانی "قلعه فلک الافلاک" به یونسکو از خدمات رییس جمهور شهید است

خرم آباد - ایرنا - معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:  تکمیل و ارسال پرونده ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد به یونسکو(سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ) از خدمات و دستورات رییس جمهور شهید است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، علی دارابی در اجلاس شورای عالی استان‌ها در تهران افزود: رییس جمهور شهید در بازدید از قلعه فلک الافلاک خرم آباد بر تکمیل پرونده و ثبت جهانی آن تاکید داشت و وزارت نیز برای اجرای این مهم از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.

وی اضافه کرد: تکمیل این پرونده مهم و اقدام و ارسال برای ثبت جهانی، حاصل سفر شهید رییسی به لرستان و بازدید از این اثر تاریخی فرهنگی بود که این دستور اجرایی و عملیاتی شد.

وی تصریح کرد: پرونده ثبت جهانی این اثر تاریخی ۱۲ بهمن سال گذشته تکمیل و به یونسکو ارسال شده است و در حال حاضر رفع موانع موجود تا قبل از حضور ارزیاب یونسکو در حال انجام می باشد.

دارابی با اشاره به اهمیت این پرونده برای کشور ایران و لرستان اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع، مسوولیت مستقیم تکمیل پرونده و رفع موانع موجود بر عهده مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان است تا کارها سرعت بیشتری گرفته و دستور رییس جمهور شهید انجام شود.

هزینه یک هزار میلیارد ریال برای آزادسازی حریم فلک الافلاک

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان نیز گفت: یک هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رییس‌جمهور شهید برای تملک و آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد اختصاص یافت و هزینه شد.

عطا حسن‌پور اظهار کرد: تمام اعتبار اختصاص‌ یافته سفر رییس‌جمهور به لرستان برای آزادسازی بخش‌های جنوبی و شمالی قلعه فلک‌الافلاک هزینه شد.

وی با بیان اینکه تملک برخی از ساختمان‌های ضلع شمالی فلک‌الافلاک باقی مانده‌ است ادامه داد: این ساختمان‌ها نیز امسال برای آزادسازی حریم قلعه خریداری خواهند شد.

حسن‌پور با اشاره به انجام مقدمات ثبت جهانی فلک‌الافلاک و دره خرم‌آباد، گفت: حضور ارزیاب یونسکو برای ثبت جهانی این ۲ اثر تاریخی در تابستان امسال قطعی شده‌ است که الزامات لازم زا تا قبل از حضور ارزیاب یونسکو فراهم خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا قلعه فلک الافلاک بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد ساخته شده است که با نام دوازده‌برجی نیز شناخته می‌شود، ساخت قلعه به دوره ساسانیان بازمی‌گردد و ۱۰ مهر ۱۳۴۸با شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha