۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85509462
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کبدی زنجان در تلاش برای بازگشت به روزهای اوج

۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبر: 85509462
کبدی زنجان در تلاش برای بازگشت به روزهای اوج

زنجان - ایرنا - ورزش کبدی استان زنجان که پیش از کرونا جزو ۱۵ هیات برتر کشور بود بعد از شیوع این ویروس همانند بسیاری از رشته‌های دیگر آسیب دید و کم فروغ شد و پس از گذشت چندین سال همچنان در تلاش برای بازگشت به روزهای اوج خود است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش " کبدی" یا " زو " به عنوان یک بازی و ورزش کم هزینه، جذاب و مهیج است که بیشترین طرفداران و قهرمانان را در کشورهای آسیایی از جمله ایران دارد به طوریکه در سال ۱۳۸۱ نیز مسابقات قهرمانی این رشته ورزشی برای اولین بار در آسیا برگزار و نخستین‌ بار در بازی‌های المپیک سال ۱۹۳۶ در برلین به عنوان یک رشته نمایشی اجرا شد.

این ورزش که در چهار سبک، استاندارد ۱۲ نفره، سالنی هفت نفره، ساحلی ۶ نفره و سرکل ۱۴ نفره با قوانین متفاوت برگزار می شود بیش‌تر در هند، پاکستان و ایران رواج دارد.

بازی کبدی دارای خطوطی در زمین و قوانینی خاص است که در طول بازی باید رعایت شود و داشتن مهارت واکنش سریع، آمادگی بدنی، چابکی، ظرفیت بالای ریه و سیستم تنفسی، انعطاف‌ بدنی، هماهنگی اعصاب و عضلات و توان بالای تصمیم‌گیری لازمه موفقیت در این رشته ورزشی است.

کبدی زنجان در تلاش برای بازگشت به روزهای اوج

ورزش کبدی از سال ۱۳۷۵ با عنوان انجمن کبدی زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی در کشور فعالیت خود را آغاز کرد و در اولین مسابقات آسیایی این رشته نیز ایران مقام سوم را به دست آورد.

با کسب عناوین اول آسیا در رده جوانان و بزرگسالان در سال ۸۲ و نایب قهرمانی آسیا در سال ۸۳ فدراسیون کبدی جمهوری اسلامی ایران در تیرماه سال ۸۴ آغاز به کار کرد.

آسیب های کبدی زنجان پس از شیوع کرونا، هنوز ترمیم نشده و این ورزش هنوز به روزهای اوج خود نرسیده است.ورزش کبدی در استان زنجان نیز طی سالهای گذشته با فراز و نشیب های فراوانی مواجه شد به طوریکه پیش از شیوع کرونا، ورزش کبدی استان زنجان جزو ۱۵ هیات برتر کشور بود اما با همه گیری این ویروس همانند بسیاری از رشته های دیگر آسیب دید و کم فروغ شد و هم اکنون نیز حدود ۶۰ ورزشکار خانم و آقا در این رشته فعال هستند.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع هرچه بیشتر از وضعیت رشته ورزشی کبدی در زنجان با غلامرضا بهرامی، دبیر هیات کبدی استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: ورزش کبدی هم اکنون در استان زنجان در چه وضعیتی قرار دارد؟

ورزش کبدی جزو رشته هایی بود که به دلیل شیوع کرونا آسیب دید؛ از همان زمان تاکنون نیز ایراداتی در این ورزش داریم که هنوز نتوانسته ایم با رفع آنها سرپا شویم.

با تغییر مدیریت این رشته ورزشی در دوره قبل همچنان درگیر انتخابات هستیم که یک ماه دیگر این انتخابات به سرانجام خواهد رسید. بعد از فروکش کردن کرونا، فعالیت ها در این رشته از سر گرفته شد و هم اکنون نیز تیم های کبدی آقایان و خانم در استان فعال است.

مردادماه امسال مسابقات کبدی جوانان کشور را خواهیم داشت که تیم های کبدی آقایان و بانوان زنجان نیز در آن شرکت خواهند کرد. ابهر هم یکی از شهرستان های پیشرو در این رشته ورزشی است که در زمان حاضر هم فعال است.

کبدی زنجان در تلاش برای بازگشت به روزهای اوج

ایرنا:‌ چه برنامه هایی برای راه اندازی کبدی در همه شهرستان های استان دارید؟

این رشته ورزشی در شهرهای خرمدره و قیدار آسیب جدی دید که امسال برای جبران آن آسیب ها و تقویت کبدی در این شهرستان ها برنامه داریم. در زمان حاضر کبدی در شهرستانهای زنجان و ابهر فعال است که تلاش می کنیم این رشته را در شهرستان سلطانیه نیز راه اندازی کنیم.

کبدی زنجان تا سال اخیر سه بازیکن به تیم ملی معرفی کرده بود. هرچند این ورزش پس از شیوع کرونا کم فروغ شد اما همچنان پتانسیل لازم را برای کسب جایگاههای بالا دارد.تا ۲ سال اخیر کبدی در پنج شهرستان استان فعال بود که بازیکنان خوبی نیز به تیم ملی معرفی شدند از جمله از تیم کبدی سلطانیه یک بازیکن و از خرمدره نیز ۲ بازیکن به اردوی تیم ملی راه یافتند.

این پتانسیل همچنان در کبدی استان وجود دارد و امسال نگاه ما به شهرستانهایی که این رشته از قبل در آنها فعال بود معطوف خواهد بود و در شهرستانهایی که این رشته فعال نیست با تعامل دستگاههای ذیربط راه اندازی خواهد شد.

ایرنا:‌ در حال حاضر کبدی زنجان چند سالن اختصاصی دارد؟

با حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان، خانه تخصصی کبدی در شهر زنجان داریم. مشکلی که همواره کبدی زنجان با آن مواجه است این بود که بعد از راه اندازی این ورزش در ادامه کار به لحاظ ابعاد زمین به مشکل برخوردیم. ابعاد زمین در این رشته ورزشی باید ۱۳ در ۱۰ متر و با احتساب چهار متر فضای خالی برای جلوگیری از آسیب ها باشد که کمتر سالنی با این ابعاد در شهرستان ها داریم.

در شهر زنجان مشکلی از این بابت نداریم اما همچنان در شهرستان ها با این مشکل مواجه هستیم که امیدواریم با تدبیر مسوولان ورزشی در شهرستان ها رفع شود.

در گذشته ورزش کبدی زنجان ۲ خانه تخصصی داشت در شهرستان خرمدره که به صورت آزمایشی فعالیت می کرد و بسیار هم رضایت بخش بود و نزدیک به ۸۰ ورزشکار در این شهرستان داشتیم و ۲ نفر نیز به اردوی تیم ملی راه یافتند.

در سایر شهرستان ها نیز این مشکل همچنان هست؛ در تامین زیرساخت ها باید نگاه ویژه ای به سالنهای این رشته ورزشی باشد و فضاهای مختص این رشته ورزشی باید با ابعاد بزرگتری احداث شود.

ایرنا:‌ چه رویدادهایی امسال در این رشته ورزشی برای استان پیش بینی شده است؟

کبدی تنها رشته ای بود که در رشته های تیمی، تیم بانوان و آقایان آن موفق شدند مدال طلا کسب کنند. با ارتباطی که با رییس و دبیر فدراسیون کبدی داریم تدابیری از سوی فدراسیون اتخاذ شده است تا یکبار دیگر در بازی های آسیایی افتخار کسب کنیم و این رویای شیرین محقق شود، اردوی تیم ملی از امروز/یکشنبه/ به مدت ۱۰ تا ۱۱ روز در استان برگزار خواهد شد.

اردوی تیم ملی کبدی از روز یکشنبه /۲۷ خرداد/ به مدت ۱۰ روز و در ۱۰ مرحله با حضور برترین ها و بازیکنان ایران در تیم های خارجی در زنجان برگزار می شود.بر اساس تدبیر فدراسیون این اردو در ۱۰ مرحله برگزار خواهد شد که زنجان میزبان ۳۰ نفر از نخبگان ورزش کبدی ایران و جهان خواهد بود.

در این اردو کاپیتان تیم ملی و تیم یومومبای هندوستان همچنین محمدرضا شادلو به عنوان گرانقیمت‌ترین بازیکن کبدی حال حاضر جهان نیز در این اردو حضور خواهند داشت که با حمایت های فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان استان و با تاکید سرمربی تیم ملی، این اردو با بهترین کیفیت و با حضور تمام بازیکنان ایران در تیم های خارجی(لژیونر) برگزار می شود.

ایرنا: اهداف برگزاری این اردو در زنجان چیست؟

بعد از اتفاقی که به سبب کرونا افتاد و موجب کم رنگ شدن این رشته ورزشی در زنجان شد، این اردو می تواند منشا اتفاقات مثبتی باشد.

این اردو در چهار گام برگزار می شود که گام اول معرفی مجدد کبدی به جامعه ورزشی استان است که در این خصوص تدابیری اندیشیده شده که از جمله آن تبلیغات محیطی در سطح شهر است.

برگزاری جشنواره های استعدادیابی و انتقال تجارب مربیان ملی به مربیان استانی از دیگر اقدامات است، به طوریکه سه تن از مربیان خوب و یکی از بازیکنان استان در این اردو حضور دارند.

گام چهارم نیز آمادگی تیم کبدی استان است تا در مسابقات کبدی جوانان در مردادماه قدرتمند ظاهر شود و بر این اساس با گفت و گوهای انجام شده پیش بینی شده است تا در زمان برگزاری این اردو، تیم منتخب استان با تیم ملی کبدی کشور دیداری تدارکاتی داشته باشند.

کبدی زنجان در تلاش برای بازگشت به روزهای اوج

ایرنا: آیا ورزش "کبدی" همان "زو" است؟

کبدی همان زو است و در کتابی که فدراسیون منتشر کرده به آن اشاره شده است. "زو" قاعده و قوانین خاصی ندارد اما کبدی بر اساس قوانین فدراسیون جهانی دارای قواعد و آیتم هایی است که این ورزش و بازی را قانونمند کرده بنابراین رشته کبدی از نظر زمین و اجرای بازی و قوانین داوری در واقع نظام‌مند شده "زو" محسوب می‌شود.

ایرنا: ورود و فعالیت در این رشته ورزشی نیازمند چه شروطی است؟

استعدادیابی این رشته ورزشی را از یکی ۲ ماه آینده شروع خواهیم کرد و نگاه پایه به این رشته ورزشی داریم و از رده نونهالان تا نوجوانان، جوانان و بزرگسالان تیم خواهیم داشت.

دست یافتن به قهرمانی در رشته کبدی به دلیل فراگیر نشدن این رشته ورزشی در زمان حاضر سهل الوصول است. علاقه مندان به این رشته و خانواده هایی که تمایل دارند فرزندان خود را به فعالیت در این ورزش سوق دهند می توانند روزهای زوج در مجموعه ورزشی "کوثر" پشت شهربازی حضور یابند و چهارراه پایین جنب خانه کشتی نیز محل دوم تمرین برای ورزشکاران این رشته است.

کسانیکه مراحل قهرمانی را در این رشته ورزشی دنبال می کنند باید بدانند که رسیدن به موفقیت و کسب جایگاههای بالا در کبدی بسیار راحت است چرا که هنوز این رشته خیلی فراگیر نشده است.

این علاقه مندان می توانند در تیم استان و جزو منتخبین باشند و در مسابقات کشوری شرکت کنند. داشتن قد بلند و دستان بلند و کشیده از مولفه های تمایز دهنده ورزشکاران موفقتر نسبت به سایرین در این رشته است.

هیات کبدی استان نیز از ورزشکاران و علاقه مندان به این رشته در رده های نوجوانان،‌جوانان و بزرگسالان حمایت می کند.

کبدی زنجان در تلاش برای بازگشت به روزهای اوج

ایرنا: دغدغه و مشکل کبدی کاران استان چیست؟

هیات کبدی استان ۲ مانع را پیش روی خود دارد که یکی همان مشکلات مربوط به زیرساختهاست که برای رفع آن در پروژه های ملی باید نگاه ویژه ای به سالن های این ورزش شود.

خلاء دیگری که در این ورزش هست مسوولان ورزشی در شهرستانهاست چون در استان و اداره کل ورزش و جوانان نگاه ویژه ای به این رشته هست اما شهرستانها با این نگاه همسو نیستند برای اینکه بتوانیم در این رشته ورزشی به یکی از استانهای خوب و موفق در سطح کشور برسیم باید توجه ویژه به ورزش پایه در رده نوجوانان داشته باشیم.

تا چند سال گذشته مسابقات استعدادهای برتر کبدی را در کشور داشتیم از زمانیکه این مسابقات متوقف شد، مسابقات نوجوانان نیز برگزار نشد. یکی دیگر از دغدغه های این هیات در اختیار گذاشتن فضای مناسب برای انجام تمرینات ورزشکاران در شهرستان های استان است. گاهی ورزشکار مراجعه می کند اما فضای مناسب و حمایت لازم در شهرستان نمی شود.

از دیگر دغدغه های این هیات در زمان حاضر برنامه ریزی برای ورزش قهرمانی در رشته کبدی است که داشتن سالن مناسب و استاندارد یکی از مولفه ها مهم در تحقق آن است.

برآیند:

ورزش کبدی در استان زنجان هرچند طی ۲ سال اخیر روزهای کم فروغی را پشت سرگذاشت اما در حال حاضر با برنامه ریزی و تدابیر لازم از سوی مسوولان هیات و اداره کل ورزش و جوانان استان برای رسیدن به جایگاه واقعی خود در تلاش است و افتخار آفرینی در میادین مختلف را در دستور کار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha