نماینده ولی فقیه در سمنان: کمک خیران به انتقال خون نیازمند اطلاع از مسائل است

سمنان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با ابراز خرسندی از مشارکت شهروندان در امور بهداشتی و درمانی نقاط مختلف استان گفت: کمک و همراهی بیش از پیش مردم به ویژه خیران در رفع مسائل و دغدغه‌های سازمان انتقال خون، به اطلاع آنان از این موضوع‌ها نیاز دارد. 

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی روز شنبه در دیدار با اعضای مجمع خیران انتقال خون استان سمنان افزود: اگر خدمات و دستاوردها و همچنین نیازهای سازمان انتقال خون به جامعه خیران استان منعکس شود، زمینه رفع مشکلات این سازمان فراهم خواهد شد.

وی اظهار کرد: انتقال خون یکی از سازمان‌هایی است که در طول سال به عموم مردم به ویژه نیارمندان خون و فرآورده‌های خونی خدمت‌رسانی می‌کند.

 نماینده ولی فقیه در سمنان: کمک خیران به انتقال خون مستلزم اطلاع از مسائل است

امام جمعه سمنان با اشاره به پیشرفت علم و دانش در حوزه نگهداری و انتقال خون و فرآورده‌های خونی افزود: شاید برخی از مردم نسبت به گروه خونی خود بی‌اطلاع باشند، از این رو تشکیل پرونده برای آحاد مردم به مشارکت بیشتر آنان در این امر خداپسندانه منجر خواهد شد.

وی با تمجید از موفقیت‌های سازمان انتقال خون استان سمنان اظهار کرد: سلامت خون اهدایی ضامن سلامت آحاد مردم است، از این رو هیچ امری نباید موضوع کیفیت خون‌های اهدایی را تحت‌ تاثیر قرار دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی، اهداکنندگان و دریافت‌کنندگان خون را ضلع‌های مهم فرآیند انتقال خون دانست و گفت: ضلع‌های دیگر این فرآیند، سازمان انتقال خون و خیران هستند که لازم است به طور ویژه از خیران حوزه بهداشت، درمان و سلامت قدردانی شود.

نماینده ولی فقیه در سمنان با اشاره به آثار مادی و معنوی اقدام‌های خداپسندانه خیران حوزه سلامت افزود: بر پایه آموزه‌های دینی، اگر انسانی بتواند جان یک انسان دیگر را نجات دهد، گویا حیات تمامی انسان‌ها را حفظ کرده است.

در این دیدار، محسن طاهریان مدیرکل سازمان انتقال خون استان سمنان گزارشی از اقدام‌های این سازمان ارایه کرد.

به گزارش ایرنا، چهار پایگاه اهدای خون در استان سمنان برای خون‌گیری از متقاضیان فعال است و فرایند آفرزیس در این استان در پایگاه های سمنان و شاهرود انجام می شود.

آفرزیس یک فرآیند پزشکی است که طی آن خون از فرد بیمار یا اهداکننده دریافت و پس از فیلتر کردن یک جزء خاص، به بدن فرد باز می‌گردد؛ آفرزیس ممکن است به منظور جمع آوری اجزای خون اهدا کننده یا برای جداسازی بخش هایی از خون که حاوی عناصر بیماری زا هستند استفاده شود.

آزمایش‌هایی مانند هپاتیت بی و سی، ایدز و بیماری های مقاربتی از خون های اهدایی به عمل می‌آید و خون اهدایی برای افراد نیازمند در عمل های جراحی، درمان مجروحان تصادف، زایمان، برای تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha