استاندار: چندگانگی مدیریت ، عامل وضعیت نامطلوب پسماند مازندران است

ساری - ایرنا - استاندار مازندران وضعیت مدیریت پسماند استان را نامطلوب توصیف کرد و گفت: انعقاد قراردادهای جداگانه شهرداری ها با شرکت های مختلف ، عامل چندگانگی مدیریت پسماندها و در نتیجه آسیب پذیری محیط زیست استان را بدنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا یوسف نوری عصر شنبه در نخستین جلسه کارگروه مدیریت پسماند مازندران با ذکر این نکته که رئیس‌جمهور شهید نیز بر حل معضل پسماند استان های شمالی به خصوص مازندران تاکید جدی داشتند، افزود: انتشار فراخوان جذب افراد و شرکت‌های فعال در مدیریت پسماند از راه‌های برون‌رفت مشکلات پسماند استان است.

استاندار مازندران تولید زباله در استان را بیشتر از متوسط سرانه استاندارد دانست و بیان داشت: فراخوان لازم برای جذب افراد و گروه‌های دارای اهلیت علاوه بر تسریع حل مشکل ،به مدیریت اصولی کمک می‌کند.

استاندار :چندگانگی مدیریت ،عامل وضعیت نامطلوب پسماند مازندران است

نوری وضعیت مدیریت پسماند مازندران را نامطلوب توصیف کرد و گفت: تفکیک زباله از مبدا باید با همکاری نهادهای گوناگون در قالب روستا و شهر آموزش داده‌ شود.

نماینده عالی دولت در مازندران افزود: باید از ظرفیت دانشجویان محیط‌زیست، سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی و دهیاران برای بازیافت و مدیریت پسماند استفاده شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری با تاکید بر لزوم مدیریت یکپارچه پسماند در استان گفت: کاهش زباله از مبدا امری مغفول اما مهم است.

عبدالرضا دادبود افزود: کاهش خروجی زباله به کاهش هزینه می‌انجامد ، طی ۲ دهه درگیر سایت‌های زباله هستیم و همچنان با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باید در شیوه‌های تامین مالی تجدیدنظر در قالب فروش اوراق مشارکت، مولدسازی و مانند آن انجام شود تا اهداف این حوزه با سرعت بیشتری محقق شوند.

معضل پسماند سال های طولانی است که گریبان‌گیر مازندران سرسبز است و در برهه های مختلف سه دهه گذشته در برخی مناطق تبدیل به بحران چند وجهی شد. مثلا در دهه ۷۰ معضل زباله در انجیلسی شهرستان بابل تبدیل به بحران اجتماعی و امنیتی شده بود. زباله شهرستان ساری هم چند سال پیش وضعیت مشابهی پیدا کرد. در شهرستان آمل وجه زیست محیطی این معضل به سنگی بزرگ جلوی پای اجرای بزرگ ترین سد استان تبدیل شده است. قصه تلخ دپوی زباله در سواحل محمودآباد همچنان نقل محافل است. شاید اگر آتش سوزی چند سال پیش نبود، کسی در مازندران هیچگاه متوجه کوه زباله فریدونکنار نمی شد.

با اینکه طی سال های اخیر بویژه در ۲ سال گذشته قدم های مثبتی برای ساماندهی زباله در مازندان برداشته شده، اما به جز موارد معدودی از جمله بهره برداری از نیروگاه زباله سوز نوشهر و کارخانه کمپوست تنکابن، بقیه طرح ها به سرانجامی بایسته نرسیده و نیازمند سماجت در پیگیری برای جذب اعتبارات ملی و نظارت عالیه محلی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha